Goodyear przedstawił nowe, sportowe opony na tor i do jazdy na co dzień. Nowa seria jest adresowana do osób, które szukając bardziej bezkompromisowych opon, do tej pory decydowały się na konkurencyjne ogumienie Michelin i Pirelli. Dostępne są 3 typy opon – Goodyear Eagle F1 SuperSport, SuperSport R, SuperSport RS. Czym się różnią?
Idealny daily driver to auto do jazdy na co dzień, którym w weekend można też wyskoczyć na tor, aby doskonalić swoje umiejętności za kierownicą. Sęk w tym, że na torze trzeba korzystać z naprawdę dobrej jakości opon. Z jednej strony nie mogą one się za szybko przegrzewać (co jest typowym problemem „cywilnego” ogumienia) z drugiej, muszą też dość szybko nabierać temperatury roboczej, aby zapewnić właściwe trzymanie na zakrętach czy podczas hamowania. Do tego ścianki opon nie powinny być zbyt miękkie, bo pogarsza to prowadzenie samochodu w zakrętach. Przy tym wszystkim opony stricte torowe produkowane są w specyfikacji dostosowanej do konkretnych warunków nawierzchniowych panujących na torze (albo na mokrą albo na suchą nawierzchnię), co determinuje m.in. kształt ich bieżnika. Dlatego stworzenie opony, która przy tym wszystkim, będzie jeszcze dobrze spisywać się na publicznej drodze jest niebywale trudne. W końcu komfort jazdy, wytrzymałość opony i jej odporność na ścieranie też są istotne. A przy tym wszystkim musi ona dobrze spisywać się zarówno w słoneczny dzień, jak i w ten deszczowy.
Opony Goodyear SuperSport do jazdy na torze i po bułki
Firma Goodyear po latach obserwacji rynku i swoich konkurentów, wprowadza do sprzedaży opony, które mają homologację drogową, ale adresowane są do użytkowników sportowych aut, którym zdarza się eksploatować samochody na torze np. w ramach imprez typu track days. W zależności od tego, jak często to robią i na jak bardzo bezkompromisowej oponie im zależy, mogą wybrać jedną z 3 jej wersji:
- Goodyear Eagle F1 SuperSport,
- Goodyear Eagle F1 SuperSport R,
- Goodyear Eagle F1 SuperSport RS.
Wszystkie te opony dedykowane są do samochodów sportowych, ale ich przeznaczenie dość istotnie się różni. Amatorzy szybkiej jazdy, którzy mają mocne auta, ale tylko okazjonalnie zamierzają sprawdzać na torze swoje i samochodu możliwości, powinni zdecydować się na opony Goodyear SuperSport. To opona dedykowana do sportowych modeli aut i mocnych limuzyn wykorzystywanych do jazdy na co dzień (z ang. daily driver) takich jak VW Golfa GTI, BMW M3 czy Porsche 911 Turbo. Opona dostępna będzie w rozmiarach od 18 do 21 cali, szerokości od 205 do 305 mm i profilu od 30 do 45. Charakteryzuje się wysoką sztywnością ścianek bocznych i największą skutecznością w jeździe na mokrej nawierzchni ze wszystkim 3 typów opon SuperSport.
Zobacz: Opony Continental będą robione z mniszka lekarskiego?
Jeśli kierowcy zależy na dużo lepszej przyczepności auta na suchej nawierzchni, a przy tym zamierza korzystać z toru dość regularnie, to powinien skupić swoją uwagę na modelu SuperSport R. Opona ta ma być zdecydowanie lepsza do jazdy na suchej nawierzchni m.in. dzięki temu, że klocki bieżnika nie deformują się w niej na zakrętach tak mocno jak w SuperSport. Charakteryzuje się przy tym mieszanką o znacznie wyższym współczynniku tarcia. Według Goodyeara SuperSport R nadaję się do bardziej torowych wersji daily driverów czyli VW Golfa GTI Clubsport, BMW M4 CS czy Porsche 911 GT3. Opona dostępna będzie w rozmiarach od 18 do 21 cali, szerokości od 205 do 305 mm i profilu od 25 do 40.
Alternatywa dla opon Michelin Pilot Sport Cup czy P Zero Corsa
Ostatnia opona, czyli Goodyear Eagle F1 SuperSport RS, to produkt adresowany do najbardziej bezkompromisowych kierowców. W ogumieniu tym postawiono przede wszystkim na jazdę torową, ale może ono być przy tym użytkowane na drodze publicznej. O funkcji i charakterze tego ogumienia dość jasno świadczy znacznie mniej rozbudowany bieżnik. Wskazanym wydaje się unikanie jazdy na mokrej nawierzchni. Opona ta ma stanowić bezpośrednią alternatywę dla takich opon jak Pirelli P Zero Corsa czy Michelin Pilot Sport Cup 2 i występować ma póki co w dwóch rozmiarach 265/35/R20 i 325/30/R21. Nowe opony z serii SuperSport będą wprowadzane na rynek od lutego do listopada 2019 roku.
Zobacz: Ile lat można jeździć na jednych oponach?
Może jakaś alternatywa dla cup 2 które nie jeżdżą na chlodno
Dla mnie optymalnie zapowiada sie bazowy SuperSport. Mam Micheliny PS4 i to jedna z wiekszych pomyłek. Przereklamowane opony. Aquaplaning na autostradzie to jakaś kpina. One nie mają podejścia do poprzednich opon jakie miałem czyli Dunlop SP SportMaxx.
podobno na wodzie własnie są zajebiste PS4
Podobno – dobrze powiedziane. W rzeczywistości ta opona tylko hamuje dobrze na wodzie, a aquaplanning jest straszny. A to on powoduje, że jadąc na prostej drodze (autostradzie) może Cię w końcu obrócić. Na Dunlopach latałem S3 nawet 180 km/h na autobahnie w deszczu i spokoj, na PS4 powyżej 130 km/h kierownica lekka jak piórko sie robiła.
Kiedy te opony będą? Miałem w planach Michaliny cup2 brać na nowy sezon. Mogę się wstrzymać.
Supersport RS to semi-slick prawda