McLaren W1 to wyczekiwany następca dwóch najbardziej kultowych supersamochodów w historii – McLarena F1 oraz McLarena P1. Najmocniejszy w historii McLaren to hybryda, której przewagą jest bardzo niska masa, technika rodem z Formuły 1 i niesamowite osiągi, w tym przyspieszenie, zarówno 0-100 km/h, ale też 0-200 km/h czy 0-300 km/h.
Nowy McLaren W1 wyposażony jest w epokowy hybrydowy układ napędowy V8 o mocy 1275 KM, co czyni go najmocniejszym McLarenem w historii, przewyższającym pod względem mocy wszystkich swoich głównych konkurentów. Silnik spalinowy MHP-8 V8 generuje 928 KM, a przy mocy 233 KM na litr jest to najbardziej efektywny silnik, jaki kiedykolwiek stworzono w McLarenie. Jego pracę wspiera moduł elektryczny o mocy 347 KM, który zawiera zarówno silnik elektryczny, jak i jednostkę sterującą, co zapewnia redukcję masy i optymalizację przestrzeni. McLaren słynie z lekkich konstrukcji, a W1 to kolejny dowód na to, że Brytyjczycy są pod tym kątem prawdziwymi fachowcami. Ta hybryda waży jedynie 1399 kg, co daje najlepszy w swojej klasie stosunek mocy do masy wynoszący 911 KM na tonę, najwyższy spośród wszystkich supersamochodów McLarena.
McLaren W1 – osiągi i przyspieszenie
McLaren W1 to najszybciej przyspieszający i najszybszy na torze samochód drogowy w historii marki. Na prostym odcinku drogi wyprzedza nawet Speedtaila, osiągając 300 km/h szybciej niż jakikolwiek inny McLaren, a na torze pokonuje McLarena Sennę o trzy sekundy na okrążeniu toru referencyjnego McLarena. Przyspieszenie od 0 do 200 km/h wynosi zaledwie 5,8 sekundy, od 0 do 300 km/h poniżej 12,7 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 350 km/h. Popularną „setkę” robi w 2,7 sekundy. I to wszystko jest możliwe, mimo zastosowania wyłącznie tylnego napędu.
Sercem McLarena W1 jest nowy silnik MHP-8 V8 o kącie rozwarcia 90 stopni i płaskim wale korbowym. Ma lekki blok, głowice cylindrów oraz tłoki wykonane z aluminium, a cylindry pokryte są powłoką plazmową, co umożliwia osiągnięcie prędkości obrotowej aż 9200 obr./min. Silnik wyposażono w system bezpośredniego wtrysku paliwa (GDI) o ciśnieniu 350 bar, który dodatkowo posiada wtrysk pośredni do układu dolotowego oraz dwie turbosprężarki typu twin-scroll co w rezultacie pozwala osiągnąć aż 233 KM z litra pojemności.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Pracę silnika wspomaga motor elektryczny zamontowany z boku skrzyni biegów, dostarczając do 347 KM mocy. Waży jedynie 20 kg, co minimalizuje przestrzeń i masę, a dodatkowo zmniejsza objętość płynu chłodzącego niezbędnego do jego pracy. Może osiągać prędkość do 24,000 obr./min, a przy jednoczesnym wydatku mocy na poziomie 23 KM/kg, co jest bezpośrednio porównywalne z silnikami elektrycznymi stosowanymi w Formule 1.
Elektryczny motor jest zasilany akumulatorem o pojemności 1,384 kWh, który razem z jednostką zarządzającą i jednostką dystrybucji energii, jest zamknięty na strukturalnym podłożu z włókna węglowego, zamontowanym możliwie najniżej w monokoku, co ma korzystnie wpływać na środek ciężkości pojazdu. Mimo nacisku na maksymalizację mocy, McLaren W1 może być prowadzony w trybie elektrycznym bez emisji spalin na dystansie do 2 km. Całkowita waga komponentów hybrydowych została zmniejszona o 40 kg w porównaniu do McLarena P1™, przy jednoczesnym dostarczeniu niemal dwukrotnie większej mocy elektrycznej. Dodatkową redukcję masy uzyskano poprzez wyeliminowanie takich elementów, jak alternator, rozrusznik czy dodatkowe przewody wymagane do tradycyjnego systemu HVAC.
McLaren W1 – potężne hamulce
Niesamowite są także hamulce, jakie otrzymał McLaren W1. Samochód jest bowiem w stanie zatrzymać się z prędkości 100 km/h na dystansie zaledwie 29 metrów, a z prędkości 200 km/h w jedynie 100 metrów. Przednie hamulce wykorzystują 6-tłoczkowe zaciski, a tylne 4-tłoczkowe, obie wersje wykonane w technologii monoblokowej z kutego aluminium. Tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm (na obu osiach), będące częścią unikalnego systemu McLaren Carbon Ceramic Racing+ (MCCR+), są zaprojektowane specjalnie dla modelu W1. Mają dodatkową warstwę ceramiczną w porównaniu do poprzednich wersji tarcz ceramiczno-węglowych, co zwiększa ich trwałość, a jednocześnie pozwala na zastosowanie bardziej agresywnych klocków hamulcowych i wyższych poziomów tarcia, co dodatkowo podnosi efektywność hamowania.
Zobacz: Dlaczego silnik bierze olej? Oto główne przyczyny
Wydajność hamulców jest optymalizowana dzięki aerodynamicznym elementom chłodzącym system. Inspiracją do ich zaprojektowania były kanały w stylu Formuły 1, które nie tylko chłodzą hamulce, ale również zwiększają docisk i chłodzenie chłodnic, kontrolując przepływ powietrza wokół opon. Przewody hamulcowe zostały poprowadzone w taki sposób, aby minimalizować zakłócenia przepływu powietrza pod samochodem.
McLaren W1 – zawieszenie
Zawieszenie dostosowano do tego, aby z jednej strony auto spisywało się doskonale na torze, a z drugiej odnalazło się się w ruchu ulicznym. Podążając za trendami w Formuły 1, przednie zawieszenie obejmuje tytanowe drążki skrętne, a tylne zawieszenie posiada aktywne drążki stabilizujące. W konstrukcji przedniego zawieszenie zastosowano także specjalny aktywny system, ograniczający unoszenie przodu pojazdu przy bardzo wysokich prędkościach.
Dodatkowo w trybie torowym zawieszenie obniża się o 37 mm z przodu i o 17 mm z tyłu, generując docisk na przedniej osi do 350 kg, a na tylnej do 650 kg. W dążeniu do maksymalnego obniżenia wagi, w technologii 3D wydrukowano elementy przednich zwrotnic i wahaczy zaawansowanego systemu zawieszenia.
McLaren W1 – docisk aerodynamiczny
Zaawansowana aerodynamika inspirowana Formułą 1, w połączeniu z trybem wyścigowym McLaren Race, pozwala na niespotykaną wcześniej transformację charakteru auta z wersji drogowej na torową. W tym trybie pojazd obniża się o 37 mm z przodu i o 17 mm z tyłu, generując do 1000 kg docisku. Samochód wyposażony jest również w najbardziej zaawansowane systemy aerodynamiczne, jakie kiedykolwiek zamontowano w legalnym na drogi McLarenie, w tym rewolucyjny, aktywny tylny spojler McLaren Active Long Tail, który wydłuża się o 300 mm.
McLaren W1 oferuje praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji poprzez McLaren Special Operations (MSO), w tym wnętrze wykończone nowym materiałem McLaren InnoKnit. Samochód objęty jest kompleksową gwarancją (4 lata na pojazd i 6 lat na baterię HV) oraz 4-letnim planem serwisowym, co zapewnia unikalne doświadczenie dla właściciela. Cena McLarena W1 zaczyna się od około 2 milionów funtów z podatkami w Wielkiej Brytanii, a ostateczna kwota zależy od poziomu personalizacji MSO. Powstanie jedynie 399 egzemplarzy tego modelu, a wszystkie zostały już przydzielone klientom.
Zobacz: McLaren GTS to idealny daily driver w świecie supersamochodów?!
Dodaj komentarz