Mazda MX-5 RF została oficjalnie zaprezentowana na polskiej ziemi. Jej spektakularny debiut, którego byliśmy świadkami, miał miejsce 6 grudnia na deskach teatru Och-Teatr. Przedstawiciele marki zapewniają, że nowe MX-5 RF dostępne będzie dla polskich klientów od kwietnia. Patrząc na sylwetkę auta na usta ciśnie nam się jedno pytanie – czemu tak późno?!
Mazda MX-5 RF wygląda niesamowicie, zwłaszcza w prezentowanym na zdjęciach trójwarstwowym lakierze Machine Gray! Obłędny kolor w połączeniu z niesamowitą sylwetką robi piorunujące wrażenie. Czy jednak jest wersja RF? Przyrostek RF w nazwie Mazdy MX-5 to skrót od wyrażenia Retractable Fastback. „Fastback” to typ nadwozia samochodowego, charakteryzującego się łagodnie opadającą ku tyłowi auta linią dachu. Z kolei słowo „Retractable” (ang. składany) nawiązuje do funkcji dachu, którego centralna część w pełni elektrycznie rozkłada się i składa w czasie 13 sekund. Tak przynajmniej opisuje ten model Mazda.
Mazda MX-5 RF ze składanym, sztywnym dachem
A co oprócz sztywnego, składanego dachu wyróżnia Mazdę MX-5 RF? Na pewno to, że w modelu tym można przeprowadzić operację zamykania/otwierania dachu w trakcie jazdy z prędkością – uwaga – nieprzekraczającą 10 km/h! Choć na tle konkurencji jest to wynik dość słaby, to cieszy fakt, że proces ten można wykonać bez potrzeby zupełnego zatrzymania pojazdu. W kabrioletach/roadsterach wymóg ten bywa niezwykle irytujący. Swoją drogą ciekawe jaki jest margines błędu, który może popełnić kierowca, który za szybko zechce otworzyć dach.
Zobacz: Auto na tor czyli Mazda MX-5 Speedster Evolution!
Co istotne, bagażnik nowej Mazdy MX-5 RF nawet po złożeniu dachu ma identyczną pojemność jak wersja z miękkim dachem. Jego 130 litrów może nie robi wrażenia, ale uwierzcie mi, że przy odrobinie samozaparcia można tym autem wybrać się na kilkudniowe wakacje.
Projektantom Mazdy zależało także na tym, aby kabina modelu RF była znacznie lepiej wyciszona niż klasyczna wersja. Aby to osiągnąć zastosowano m.in. dźwiękochłonną podsufitkę przedniego i środkowego panelu dachowego oraz zastosowano skuteczniejsze wyciszenie tylnych nadkoli.
Mazda MX-5 a MX-5 RF – główne różnice
Pod względem technicznym nowa Mazda MX-5 RF różni się od klasycznej wersji niuansami. Wysokość auta jest wyższa o 5 mm (pozostałe wymiary nadwozia są identyczne jak w wersji softtop), zmieniono charakterystyka pracy zawieszenia oraz elektrycznego układu wspomagania (EPAS) oraz wprowadzono możliwość zamówienia auta z automatyczną przekładnią. We wnętrzu pojawiły się dwa nowe elementy – kolorowy ekran TFT LCD o przekątnej 4,6 cala umieszczony na lewo od zegarów, na którym podczas składania lub rozkładania dachu wyświetlana jest stosowna animacja oraz wprowadzono przycisk służący do otwierania i zamykania dachu umieszczony pod panelem sterowania układu klimatyzacji.
Mazda MX-5 RF i jej silniki
Większych zmian na próżno za to szukać pod maską MX-5 RF. Model ten może być napędzany przez jeden z dwóch, dobrze już znanych z MX-5 silników benzynowych – 1.5 SKYACTIV-G 131KM oraz 2.0 SKYACTIV-G 160 KM. Oba motory łączone są standardowo z 6-stopniowymi, manualnymi skrzyniami biegów, ale mocniejsza odmiana może zostać wyposażona w 6-biegowy automat.
Zobacz: Test Mazda MX-5 ND 2.0 SKYACTIVE-G
Mazda MX-5 RF trafi do polskich salonów w kwietniu 2017 roku. Auto ma ogromne szanse na rynkowy sukces. Dlaczego? Bowiem już wersja z miękkich dachem cieszy się wyjątkowym powodzeniem wśród polskich klientów. W 2016 roku Mazda sprzedała w Polsce 140 egzemplarzy MX-5. Poprzedni model osiągnął w Polsce sprzedaż na poziomie 50-60 sztuk rocznie.
Polski cennik Mazdy MX-5 RF
Cennik Mazdy MX-5 RF będzie rozpoczynać wersja SkyENERGY z 1,5-litrowym silnikiem za 100 900 zł. Najdroższa odmiana, nazwana przez członków fanklubu Mazdy MX-5 SkyFREEDOM, wyposażona w motor 2.0 160 KM i automatyczną skrzynię biegów będzie kosztować 130 900 zł. Biorąc pod uwagę typ auta, jego konstrukcję i osiągi, może być to model cieszący się naprawdę sporym „braniem” przez klientów. Tego mu życzymy!
Moc silnika jest, a gdzie reszta danych technicznych ?
Masz rację Maćku! Zaktualizuję tego newsa, osobiście! 🙂