Hyundai i30 N to sportowy kompakt, którego dane techniczne mówią jedno – to pełnokrwisty hot hatch z krwi i kości. Na papierze ma wszystko czego potrzeba, by rywalizować z VW Golfem GTI, Fordem Focusem ST czy Peugeotem 308 GTI. Niektórych z rywali pod pewnymi względami nawet przerasta. Czy będzie to zatem rynkowy hit?
Hyundai i30 N to sportowy hatchback zbudowany w oparciu o kluczowe wytyczne, stanowiące o jakości hot hatcha. Nie zabrakło ani mocnego silnika, ani solidnego układu przeniesienia napędu, ani nawet zawieszenia o regulowanej twardości. Także osiągi mają dorównywać europejskiej i japońskiej konkurencji. Trzeba przy tym podkreślić także fakt, że nawet stylizacja nadwozia została odpowiednio dopasowana do charakteru auta.
Hyundai i30 N – silnik i osiągi
Po maską Hyundaia i30 N znajdzie się 2,0-litrowy motor z turbodoładowaniem, który generować będzie moc 250 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm dostępny w zakresie 2000-4000 obr./min. Przy masie własnej wynoszącej 1400 kg, i sześciostopniowej skrzyni manualnej, Hyundai i30 N ma przyspieszać 0-100 km/h w 6,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna sięgnie 250 km/h.
Zobacz: Test Hyundai i30 Turbo 1.6 T-GDI
Aby poprawić jakość dźwięku emitowanego przez silnik, inżynierowie zdecydowali się na … podkręcenie jego barwy poprzez wykorzystanie głośników samochodowych. I tutaj pojawia się wyraźny problem wśród prawdziwych purystów motoryzacyjnych. Sportowy motor, a jego dźwięk ma być emitowany z głośników? Właśnie dla takich osób, które podobnie jak my uważają tego typu pomysły za nieporozumienie, Hyundai przygotował specjalny pakiet usprawnień do i30 N określany mianem Performance Package. Pakiet, bez którego lepiej nie pokazywać się wśród prawdziwych „petrolheadów”.
Hyundai i30 N Performance Package
Rzadko się zdarza, aby którykolwiek z producentów aut tej klasy oferował tak ciekawy zestaw uprawnień do swojego samochodu jak Hyundai. Kto dokupi tzw. Performance Package do i30 N, zyska nie tylko specjalny układ wydechowy z zaworem regulującym barwę dźwięku, ale także szereg innych usprawnień.
Nie zabraknie m.in. elektronicznie sterowanej szpery E-LSD (to się chwali!) poprawiającej trakcję auta na zakrętach i na prostej, większych tarcz hamulcowych na przedniej osi czy 19-calowych alufelg z oponami Pirelli P Zero. Ale to nie wszystko. Pakiet ten obejmuje też zwiększenie mocy silnika do 275 KM, dzięki czemu poprawie ulegną osiągi auta! Sprint 0-100 km/h skróci się do 6,1 sekundy, a moment obrotowy będzie dostępny aż do 4500 obr./min.
Hyundai i30 N – zawieszenie ECS i system Launch Control
Hyundai i30 N będzie także wyposażony w elektronicznie sterowane zawieszenie, którego twardość będzie mógł dobierać kierowca wedle własnych potrzeb. Auto otrzyma także procedurę Launch Control optymalizującą proces startu, a kontrola stabilizacji toru jazdy ESP będzie mogła być w pełni dezaktywowana.
Hyundai i30 N – cena
Hyundai przedstawił 8 listopada polski cennik modelu i30 N. Auto, w zależności od wybranej wersji, będzie konkurować zarówno z Golfem GTI, jak i Hondy Civic Type-R. Rozrzut cenowy jest bowiem spory. Szczegóły przedstawiłem w poniższym artykule:
Zobacz: Hyundai i30 N – polski cennik koreańskiego hot hatcha!
Dodaj komentarz