REKLAMA

Chevrolet Corvette Z06 czyli najmocniejsze, wolnossące V8 na świecie!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Chevrolet · Dodane: 27 października 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowy Chevrolet Corvette Z06 zaskoczył chyba wszystkich. Dlaczego? Posiada najmocniejszy silnik wolnossący V8 na świecie, który nie dość, że ma ogromną moc, to jeszcze szalenie wysoko się kręci. Do tego Z06 jest lekka, ma potężne hamulce, płaski wał korbowy, specjalnie zaprojektowane dla niej opony i wyraźnie zwiększony docisk aerodynamiczny. Ale wisienką na torcie jest pakiet Z07 przeznaczony dla prawdziwych purystów!

Chevrolet nie zwalnia tempa. Po premierze największego w historii silnika V8 o pojemności ponad 10 litrów, teraz przedstawia światu długo wyczekiwaną Corvette Z06. Pierwsze dane techniczne nowego modelu sugerują, że warto było na to auto czekać. Nie dość, że za placami kierowcy pracuje najmocniejszy seryjnie produkowany silnik wolnossący V8 na świecie, to jeszcze umieszczono go w samochodzie o stricte sportowych walorach. Szykuje się fantastyczna alternatywa dla purystów, którzy nie tolerują do bólu poprawnego i skutecznego na drodze Porsche 911 Turbo.

Chevrolet Corvette Z06 z silnikiem 5.5 V8 680 KM

Przede wszystkim, Corvette Z06 czerpie inspirację z torowej Corvette C8.R. Silnik V8 z serii LT6 ma pojemność 5,5-litra (poprzednia miała motor 6,2 l) i płaski wał korbowy, dzięki czemu motor kręci się do niebotycznych 8600 obr./min! Generuje przy tym maksymalnie aż 680 KM (przy 8400 obr./min) i 623 Nm momentu obrotowego, ale dopiero przy 6300 obr./min. Jeśli spałeś przez ostatnie 20 lat i dopiero wstałeś, to zapewne czytając to jesteś zdezorientowany. Tak wysoko kręcące się silniki V8 z USA w przeszłości spotykane były tylko w NASCAR. Nowe Z06 osiąga bowiem moc maksymalną aż o 2000 obr./min wyżej niż poprzednie.

Chevrolet Corvette Z06 ma centralnie umieszczony silnik V8 z serii LT6 o mocy 680 KM, który kręci się on do 8600 obr./min!

Silnik przekazuje cały swój potencjał wyłącznie na tylne koła i to za pośrednictwem 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej M1L. Aby uczynić to sprawnie, to oprócz sportowego mechanizmy różnicowego, Corvette Z06 otrzymała specjalnie zaprojektowane dla niej ogumienie Michelin Pilot Sport 4S ZP. Dodatkowo lepszą stabilność na zakrętach ma zapewnić wydajniejsza aerodynamika, która generuje maksymalnie 165,6 kg dodatkowego docisku przy 299,3 km/h. Na chwilę obecną Chevrolet nie potwierdził jeszcze oficjalnie pełnych osiągów Z06, więc gdy tylko takowe się pojawią, uzupełnimy materiał. Na chwile obecną wiemy, że auto ma rozpędzać się 0-96 km/h w 2,6 sekundy.

Zobacz: Chevrolet Corvette ZR1 – porażająca moc i osiągi!

Żeby tak potężne auto było w stanie sprawnie wytracać prędkość, układ hamulcowy zamówiono w firmie Brembo. To co jest w nim ciekawe to fakt, że tylne tarcze hamulcowe są większe niż przednie (380 mm wobec 370 mm), za to na przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski, a na tylnej 4-tłoczkowe ich odpowiedniki. Warto przy tym zauważyć, że tylne koła są nie tylko znacznie szersze, ale i większe niż przednie (345/25ZR21 wobec 275/30ZR20). Ale to nie koniec.

Pakiet Z07 dla Corvetty

Chevrolet przygotował też coś „extra” dla największych purystów. Klient kupując nowe Z06, może od razu je udoskonalić pod kątem jeszcze ostrzejszej jazdy torowej. Wystarczy, że zamówi pakiet Z07. Obejmuje on usprawnienia w zakresie prowadzenia pojazdu, aerodynamiki oraz skuteczności jego układu hamulcowego. Niższa jest też jego masa i to ta nieresorowana. A sama Corvette z pakietem Z07 wygląda jeszcze bardziej agresywnie, chociaż nadal brakuje jej tej finezji i lekkości poprzedniczki.

Chevrolet Corvette Z06 z pakietem Z07 można poznać po dużym tylnym skrzydle z włókna węglowego. W opcji dostępne są też karbonowe felgi. 

Chevrolet przekonuje, że Corvette Z06 z pakietem Z07 to jeszcze większą porcja sportowych wrażeń zza kierownicy. Kierowca może bowiem liczyć na:

  1. pakiet aero wykonany z włókna węglowego obejmujący większy przedni splitter, tylny spoiler i przeprojektowaną podłogę dla zapewnienia większego docisku aerodynamicznego
  2. unikalne zawieszenie FE7 ze specjalnie  skalibrowanym układem Magnetic Ride Control 4.0
  3. specjalnie zaprojektowane dla tego modelu auta opony Michelin Sport Cup 2 R ZP
  4. felgi wykonane z włókna węglowego obniżające masę nieresorowaną o 18,6 kg (do 1561 kg)
  5. hamulce ceramiczne Brembo o większych tarczach hamulcowych (przednie 398 mm, tylne 391 mm)

Zabacz: Wstrzymana produkcja BMW M3 i M4 przez wadliwe panewki!

Jak przekonują Amerykanie, Corvette wyposażona w pakiet torowy Z07 na okręgu o średnicy 300 stóp jest w stanie uzyskać przyspieszenie boczne 1,22 g bez utraty przyczepności. Do tego przy prędkości 186 mil (niecałe 300 km/h) auto uzyskuje siłę docisku na poziomie 333 kg, podczas gdy bez tego pakietu docisk wynosi 165,6 kg.

Corvette Z06 niebawem na rynku

Corvette Z06 ma trafić do sprzedaży w przyszłym roku, a jej cena ma oscylować wokół 85 tysięcy dolarów. Jak przekonują amerykańscy dziennikarze jeszcze w tym roku poznamy dokładny cennik.

Chevrolet Corvette z pakietem Z07 i w standardowej wersji Z06.

Problem może być za to z dostępnością samochodów, bowiem Chevrolet zmaga się od dłuższego czasu z brakiem półprzewodników, niezbędnych do produkcji nowych aut. Z tego powodu wstrzymał swego czasu produkcję sportowego Camaro.

Zobacz: Produkcja Chevroleta Camaro wstrzymana! Powód? Brak części!

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Dantebasik Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Dante
Gość
Dante

Każda Corvette jest piękna;)

basik
Gość
basik

Wolałbym jednak BMW M4 Competition. Znając życie będzie szybsze, lepsze na zakrętach i mniej problematyczne na codzień. A jak dorzucić jeszcze lepsza mapę to będzie robił Corvette jak zły.

Aktualności