1 lipca w Warszawie zaczęła działać pierwsza w Polsce i w naszej części Europy strefa czystego transportu. Obejmuje ona 37 km kw., czyli ok. 7 proc. powierzchni stolicy – teren Śródmieścia, części Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Do strefy nie będą mogły wjeżdżać najstarsze auta, niespełniające konkretnych wymogów.
Wprowadzone 1 lipca obostrzenia mają spowodować, że stężenie tlenków azotu w Warszawie spadnie o około 20%., a cząstek stałych – o 11 %. Znaki informujące o strefie zostały już zawieszone, a mieszkańcy i kierowcy, którym przysługuje wyłączenie spod obostrzeń, otrzymują specjalne uprawnienia do wjazdu.
Warszawska Strefa Czystego Transportu
W pierwszym etapie, startującym 1 lipca br., wymogi SCT dotyczą aut benzynowych starszych niż 1997 rok i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku. Stanowią one nie więcej niż 3 proc. samochodów w Warszawie, z czego połowa to auta mieszkańców stolicy, które podlegają wyłączeniom. Mimo niewielkiej liczby tych samochodów, władze Warszawy przekonują o ogromnym spadku emisji szkodliwych gazów, jakiego się spodziewają.
Trzy główne grupy kierowców, którzy mogą starać się o wjazd do strefy, mimo że ich auta nie spełniają wymogów, to mieszkańcy Warszawy płacący tu podatki, seniorzy powyżej 70 roku życia i osoby niepełnosprawne z kartą parkingową. Osoby te składają wnioski o wyłączenie spod obostrzeń, a dane trafiają do baz danych używanych podczas kontroli przez policję lub straż miejską. Muszą jednak mieć też specjalną nalepkę, wydawaną przez ZDM (co ciekawe nie ma kary za jej brak). Kara 500 zł grozi natomiast za wjazd pojazdu niespełniającego norm i niekwalifikującego się do wyłączeń.
Straż Miejska kontroluje wjazd do Strefy Czystego Transportu
Zarząd Dróg Miejskich wyposażył straż miejską w mobilny punkt kontroli z kamerą skanującą tablice rejestracyjne, co umożliwia strażnikom miejskim sprawdzanie, które samochody mogą wjechać do strefy. Warszawska SCT ma przynieść wymierne korzyści dla środowiska – emisje tlenków azotu rzekomą spadną o 11%, a pyłów zawieszonych o 20%. Zasady dotyczące strefy są jasne i proste – określają wiek auta i normy spalania. Obostrzenia będą zaostrzane co dwa lata w 2026, 2028, 2030 i 2032 roku, co pozwoli zdaniem władz na poprawę jakości powietrza.
Na razie SCT zajmuje ok. 7 proc. powierzchni Warszawy, czyli 37 km kw. To obszar ścisłego centrum miasta, ograniczony obwodnicą śródmiejską – na południe od linii mostu Gdańskiego, na północ od linii mostu Łazienkowskiego, na wschód od Prymasa Tysiąclecia i na zachód od ronda Wiatraczna.
Zobacz: Zakup używanego auta a Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Dodaj komentarz