Audi SQ5 z silnikiem Diesla zostanie zastąpione wersją z benzynowym motorem 3.0 TFSI. Wyższa moc, nieco mniejszy moment obrotowy i takie same przyspieszenie 0-100 km/h jak w przypadku SQ5 Plus z dieslem. Dlaczego Audi zdecydowało się na silnik 3.0 TFSI? Jak zbudowany jest ten motor?
Dotychczasowe Audi SQ5 napędzane było przez wysokoprężny silnik 3.0 TDI mocy 326 KM (wcześniej 313 KM), który w wersji Plus zyskiwał dodatkowe 14 KM (340 KM). Teraz na polskim rynku pojawi się nowe SQ5, które będzie wyposażone w benzynowy motor 3.0 TFSI o mocy 354 KM! To ta sama jednostka napędowa, jaką dysponuje m.in. sportowe coupe z Ingolstadt czyli Audi S5!
Silnik 3.0 TFSI 354 KM – budowa i technika
Nie rozpisując się specjalnie na temat zmian w wyposażeniu czy designie auta, przejdę od razu do najważniejszego czyli układu napędowego nowego Audi SQ5. Silnik 3.0 TFSI to nieco zmieniona konstrukcja na tle poprzednika. Zamiast mechanicznego kompresora zastosowywano w nim turbosprężarkę typu twin-scroll. Pozwoliło to m.in. oszczędzić masę silnika o niebagatelne 14 kg. Teraz motor 3.0 TFSI waży 172 kg. Żeliwne tuleje cylindrowe są niewymienne, co w połączeniu z kolektorem wydechowym zintegrowanym z głowicą silnika (w której opływa go ciecz chłodząca) jest niestety coraz częstszym rozwiązaniem podnoszącym koszty ewentualnych napraw jednostki napędowej.
Zobacz: Nowe Audi SQ5 plus – 3.0 TDI o mocy 340 KM
Skrzynia korbowa i głowica silnika mają osobne obiegi chłodzenia. Po zimnym starcie, załączana pompa reguluje przepływ cieczy chłodzącej przez silnik w taki sposób, aby olej silnikowy szybko osiągnął właściwą temperaturę pracy. W momencie gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą, system obniża temperaturę spalin, by zmniejszyć spalanie (głównie przy dynamicznej jeździe). Aby zwiększyć wydajność silnika, inżynierowie zastosowali wysokociśnieniowe wtryskiwacze paliwa umieszczone centralnie w komorach spalania oraz skrócili suw sprężania przy jednoczesnym zachowaniu normalnej fazy rozprężania.
Audi SQ5 3.0 TFSI – osiągi i dane techniczne
Nowe, benzynowe serce Audi SQ5 dzięki turbosprężarce twin-scroll generuje moc 354 KM. Jeszcze większe wrażenie robi za to 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest od zaledwie 1370 do aż 4500 obr./min. W połączeniu ze stałym napędem 4×4 i szybką, 8-stopniową skrzynią biegów ZF pozwala on rozpędzić ważące aż 1995 kg Audi SQ5 od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy (czyli tak samo szybko jak SQ5 Plus).
Zobacz: Audi RS3 Limousine – sedan i wyczynowe osiągi!
Podwozie Audi SQ5 oparto na rozbudowanym zawieszeniu. Zarówno przednie jak i tylne to konstrukcje 5-wahaczowe, których pracę wspierają adaptacyjne amortyzatory CDC (continous damping control). Na życzenie, klient może zamówić zawieszenie pneumatyczne na specjalnych, dmuchanym miechach (adaptive air suspension).
Zobacz: KIA Stinger GT – idealny daily driver z Korei?
Podobnie jak bazowe wersje zmodernizowego Audi Q5, także wersja SQ5 otrzymała nowy elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy z charakterystycznym dla modeli typu S, ostrzejszym zestrojeniem. Opcjonalnie auto można uzbroić w dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości pojazdu i kąta skrętu koła kierownicy, znany z innych modeli niemieckiego koncernu takich jak chociażby Audi RS6 Performance. Układ hamulcowy został oparty z przodu na 350-milimetrowych tarczach, na których pracować mają 6-tłoczkowe zaciski.
Fabryka Audi w Meksyku
Najnowsze Audi SQ5 będzie produkowane w Meksyku. To właśnie tam powstała niedawno nowa fabryka producenta aut z Ingolstadt. Sportowy SUV trafi do sprzedaży w połowie 2017 roku. Na chwilę obecną nie ustalono jeszcze ceny tego modelu na rynku polskim.
Dodaj komentarz