REKLAMA

Polska premiera Audi A5 Coupe w Polanicy Zdrój!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 21 listopada 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Polska premiera Audi A5 Coupe miała miejsce w Polanicy Zdrój wśród przepięknych, górskich krajobrazów. Malownicze serpentyny bogate w naprawdę ciasne zakręty wydają się być wręcz stworzone do prezentowania możliwości sportowych modeli aut. Takich właśnie jak Audi A5 Coupe.

Nowe Audi A5 Coupe na pierwszy rzut oka wydaje się być tylko lekko zmodyfikowaną wersją dotychczasowego modelu. Nic jednak z tych rzeczy. Auto zostało zbudowane zupełnie od podstaw, o czym świadczy szereg jego parametrów. Długość nadwozia wynosi 4673 mm (poprzednik 4625 mm), szerokość 1846 mm (1854 mm), a wysokość 1371 mm (1374 mm). Zwiększył się także rozstaw osi, który teraz ma 2764 mm (2751 mm). Bagażnik również jest nieco większy. Teraz ma pojemność 465 l (o 10 l większą niż dotychczas).

Audi A5 Coupe 2017

Zobacz: Test Audi RS6 Performance

Inżynierowie Audi chwalą się także zmniejszoną wagą nowego Audi (w zależności od wersji różnica sięga nawet 60 kg) oraz bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,25. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz (2.0 TFSI, S tronic, quattro) miał jednak nieco wyższy ten współczynnik (Cx=0,27), ale to nadal świetny wynik. Im jednak bardziej agresywny pakiet aerodynamiczny poprawiający docisk auta do jezdni, tym Cx będzie rosło. W przypadku Audi S5 współczynnik Cx wynosi 0,29.

Audi A5 Coupe – wnętrze

Największe widoczne zmiany zaszły w kabinie nowego Audi A5. Zupełnie nowa deska rozdzielcza, niezwykle podobna do tej z modelu A4, wyróżnia się niesamowicie starannym wykończeniem, świetnymi materiałami i szeregiem nowoczesnych rozwiązań. Uwagę przykuwa m.in. Audi virtual cockpit, który dzięki swej 12,3-calowej matrycy TFT o wysokiej rozdzielczości (1440 x 540 pikseli) udanie zastępuje analogowe wskaźniki auta. Jego 60Hz matryca odświeża obraz 60 razy na sekundę, dzięki czemu ruch wskazówek poruszających się po tarczach wskaźników jest bardzo płynny i naturalny. Ekran może też prezentować mapy nawigacji (w tym zdjęcia satelitarne), co wyraźnie ułatwia korzystanie z systemu.

Zobacz: Idealny daily driver – co to takiego ?

Wzorem innych modeli z gamy, także A5 wyposażono w wyświetlacz przezierny HUD przedstawiający dane dotyczące jazdy na ekranie przedniej szyby (prezentowany egzemplarz nie posiadał jednak tego rozwiązania). W centralnej części kokpitu pojawił się nowy, 8,3-calowy ekran systemu multimedialnego MMI Navigation plus, który okala delikatna ramka z magnezu. Ma on grubość zaledwie 13 mm, a jego maksymalna rozdzielczość to 1024 x 480 pikseli. Nowością systemu multimedialnego jest nie tylko nowe menu, ale m.in. możliwość głosowego sterowania własnym smartfonem, pokazywania e-maili i czytania ich na głos.

Audi A5 Coupe – silniki

Prawda jest jednak taka, że te wszystkie drobiazgi nie interesują nas tak bardzo jak to, co skrywa się pod nadwoziem nowego Audi A5. Warto bowiem zwrócić uwagę na fakt, że Audi A5 wyposażone jest w permanentny napęd wszystkich kół quattro z centralnym mechanizmem różnicowym oraz bardzo mocne silniki. Paleta jednostek napędowych obejmuje bowiem 3 motory benzynowe

  1. 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM)
  2. 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM)
  3. 2.0TFSI o mocy 185 kW (252 KM)

oraz 3 diesle:

  1. 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM)
  2. 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM)
  3. 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM)

Oprócz tego dostępna jest także sportowa wersja S5, napędzana przez 3,0-litrowy, benzynowy silnik TFSI o mocy 354 KM. Trudno jednak mówić, aby pozostałe odmiany były za słabe. Prezentowany egzemplarz Audi A5 wyposażony w silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM, automatyczną, 7-stopniową skrzynię biegów S tronic (z kołem dwumasowym) i napęd 4×4 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy! I to mimo masy sięgającej 1500 kg.

Audi A5 Coupe – silnik 2.0 TFSI 252 KM

Dwulitrowy motor, oprócz turbosprężarki posiada tzw. hybrydowy wtrysk paliwa (bezpośredni i wielopunktowy), kolektor wylotowy umieszczony w głowicy silnika, moduł suwaka obrotowego do zarządzania temperaturą, działający po stronie zaworów wydechowych system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) i elektryczny nastawnik zaworu upustowego turbosprężarki.

Audi A5 Coupe 2017 droga zakręt

Zobacz: Wyniki sprzedaży sportowych samochodów Audi RS w Polsce

Motor zachwyca ogromnym zakresem użytecznych obrotów. Maksymalny moment obrotowy (370 Nm) jest dostępny od 1600 do 4500 obr./min, a moc maksymalna (252 KM) od 5000 do 6000 obr./min.

Audi A5 Coupe – zawieszenie i układ kierowniczy

Aby zapanować nad autem, Audi wyposażyło nowe A5 w wielowahaczowe zawieszenie na obu osiach. Oś przednia to ulepszona konstrukcja pięciowahaczowa. Górne wahacze, inaczej niż w dotychczasowym modelu połączone są bezpośrednio z karoserią. Wszystkie ramiona wahaczy, łożyska i mocowania amortyzatorów, wykonane są z kutego aluminium. Ciężar przedniej osi obniżono w porównaniu do modelu poprzedniego o blisko 6 kilogramów. Jeśli chodzi o tylną oś, to wykorzystywane w poprzednim modelu wahacze trapezowe zastąpione zostały konstrukcją pięciowahaczową. Jej masa spadła o 5 kg. Aby poprawić komfort jazdy na nierównościach, każda z osi pojazdu połączona jest z karoserią za pomocą hydraulicznych mocowań.

audi-a5-2017_-01

Zobacz: Jak testuje się trwałość samochodów marki Audi?

Audi A5 po raz pierwszy otrzymało jednorurowe amortyzatory. W opcji dostępne są jednak ich regulowane odpowiedniki oznaczone symbolem CDC (continuous damping control). W tłokach takich amortyzatorów zamontowano elektromagnetycznie uruchamiane zawory. Zależnie od potrzeb, zawory te powodują mniejszy lub większy przepływ płynu hydraulicznego przez tłoki. Nowa koncepcja sprawia, że regulacja amortyzacji przebiega bardzo wydajnie pod względem wykorzystania energii. Centralny sterownik podwozia przetwarza wszystkie sygnały z czujników i reguluje pracę każdego z amortyzatorów z osobna. Szeroki zakres pracy zaworów daje wybór różnych stylów amortyzacji – od bardzo miękkiej, aż po sztywną, sportową.

audi-a5-2017_-08

Nowe Audi A5 wyposażono w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które w porównaniu do poprzedniego modelu jest o 3,5 kg lżejsze. Jego napęd zużywa też znacznie mniej energii,  a przełożenie 15,9:1 działa w sposób bardziej bezpośredni (w opcji dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy).

Audi A5 Coupe – systemy bezpieczeństwa

Audi A5, choć jest autem sportowym, wyposażone zostało w najnowsze zdobyczy z zakresu bezpieczeństwa. Nie zabrakło zatem asystentów jazdy w korku, skręcania w lewo, zmiany pasa ruchu, ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu czy nawet wysiadania z samochodu. Do tego aktywny tempomat, ledowe reflektory (w tym Audi Matrix LED) czy asystent manewru omijania, który potrafi obliczyć optymalny tor omijania przeszkody, uwzględniając przy tym odstęp, szerokość i przesunięcie pojazdu przed nami.

audi-a5-2017_-09

Ile to kosztuje? Cennik nowego Audi A5 rozpoczyna wersja 1.4 TFSI 150 KM za 159 900 zł (sporo jak na tak mały motor). Prezentowana wersja to już wydatek min. 201 600 zł. Jednak aby posiadać egzemplarz identyczny z tym ze zdjęć pod względem wyposażenia, należy przygotować kwotę równą 278 760 zł!

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
AntonDaily Drivervegaa Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Anton
Gość
Anton

Silnik 1.4 TFSI 150 KM to jakis chyba głupi żart redaktora. W cenie tego auta (160 tys zl) jest Mustang 2.3 317 KM z dobry wyposażeniem. Jest na sali lekarz?

vegaa
Gość
vegaa

Dobra, ale mnie by bardziej interesowal test. Kiedy bedziesz go mial ?

Aktualności