Resetowanie, zerowanie czy po prostu ustawienie ciśnienia opon w nowoczesnych autach marki Mercedes bywa kłopotliwe. Z uwagi na rozbudowany komputer pokładowy i system multimedialny, kierowcy mają problem z odnalezieniem właściwej funkcji. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik na ten temat, a autem demonstracyjnym jest Mercedes C220d z najnowszej serii W206 (S206 w wersji kombi).
Komunikat o spadku ciśnienia powietrza w oponach (kontrolka ciśnienia opon) nie zawsze oznacza, że opona jest przebita. Często jest to zwykła nadgorliwość. Komputer pokładowy przekazuje bowiem informację w momencie, kiedy wykryje określony i zdefiniowany przez producenta spadek w ciśnienia w ogumieniu. Może go spowodować np. różnica temperatur spowodowana ochłodzeniem, tym bardziej, gdy jedna z osi samochodu miała wcześniej wyraźniej mocniej dopompowane „koła”.
Dlatego najpierw warto obserwować czy spadek ciśnienia zwiększa się, czy jednak utrzymuje się na podobnym poziomie, raz nieco rosnąć (po rozgrzaniu opon w trakcie jazdy), raz nieco spadając. Mimo wszystko, dla pewności warto zresetować ustawienie ciśnienia w oponach, podobnie jak robimy to po ich dopompowaniu, aby komputer miał punkt odniesienia do analizowania potencjalnego, dalszego spadku ciśnienia. Jak to zrobić?
Jak wyłączyć kontrolkę ciśnienia opon?
W Mercedesie wyłączenie kontrolki ciśnienia opon, czyli de facto zresetowanie ustawień, jest nieco rozbudowane. Po pierwsze, zmieniamy ustawienia wskaźników za pomocą panelu po lewej stronie kierownicy. Klikamy ikonę „domek” i listy wskaźników wybieramy ten o nazwie „Przegląd”.
To w nim zawarte są różne komunikaty serwisowe dotyczące naszego samochodu takie jak termin następnego przeglądu technicznego, ilość płynu AdBlue, cyfrowy bagnet oleju czy temperatura płynu chłodniczego. Są tu też wszystkie komunikaty serwisowe i błędy zapisane w pamięci komputera wraz z dostrzeżonymi potencjalnymi problemami.
Co ważne, po wybraniu wskaźników o nazwie „Przegląd” od razu rzuca się w oczy komunikat informujący o spadku ciśnienia w oponach wraz z graficznym przedstawieniem problematycznych opon. Wprawne oko dostrzeże nawet temperaturę ogumienia na poszczególnych kołach.
Po wybraniu wskaźników „Przegląd” możemy od razu kliknąć „OK” na panelu po lewej stronie kierownicy, dzięki czemu pojawi się na ekranie Menu z dwiema opcjami: „Ciśnienie w oponach” oraz „Pamięć komunikatów”. Wybieramy „Ciśnienie w oponach”, po czym pojawi się kolejny komunikat: „Przejąć aktualne wartości ciśnienia w oponach jako wartości odniesienia?”.
Wybieramy opcję „Tak” i w tym momencie kontrolka ciśnienia w oponach powinna zniknąć, podobnie jak żółte podświetlenia graficzne opon, w którym komputer zanotował spadek ciśnienia. W tym momencie parametry ciśnień w oponach, gdy zostały zatwierdzone, stają się punktem odniesienia dla czujników przy kolejnych pomiarach. Jest to bardzo ważne, bo jeśli są jakiekolwiek podejrzenia, że powietrze z opon ucieka, zawsze należy robić takiego resetowanie ciśnień. Jeśli bowiem ogumienie traci ciśnienie, to po kilku kilometrach komunikat o spadku ciśnienia w oponach znowu się pojawi. Tym samym kierowca będzie mieć pewność, że koła (opony i czujniki) wymagają kontroli u wulkanizatora.
Zobacz: Test Mercedes GLC Coupe 300e
Dodaj komentarz