Jakie obowiązkowe systemy bezpieczeństwa muszą być w samochodzie od lipca 2024 roku? Unia Europejska wprowadziła poważne zmiany w prawie, który wymagają takich elementów jak m.in. czarna skrzynia czy blokada alkoholowa. Ale zakres obowiązkowych systemów i wyposażenia jest znacznie szerszy.
Od 7 lipca 2024 roku na terenie Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie liczby wypadków. Zmiany te wprowadzają szereg nowych systemów wspomagania kierowcy, które staną się obowiązkowe w każdym nowym samochodzie sprzedawanym na terenie UE.
Obowiązkowe wyposażenie aut od 2024 roku
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nowe przepisy spowodowały kolejny wzrost cen samochodów. Co kierowca otrzymuje w zamian? Obowiązkowe wyposażenie samochodów od 7 lipca 2024 roku obejmuje:
Czarna skrzynka (Event Data Recorder, EDR):
- Czarna skrzynka ma za zadanie zbierać dane dotyczące stanu pojazdu i jego układów w momencie wypadku, jak również na krótko przed i po zdarzeniu. Dane te obejmują m.in. prędkość samochodu przed zderzeniem, opóźnienie w kierunku wzdłużnym i bocznym, liczba pasażerów, stopień wciśnięcia pedałów przyspieszenia i hamulca, kąt skręcenia kierownicy, informacje o stanie układów ABS i ESP oraz obroty silnika. Informacje te mają być pomocne w ustaleniu przyczyn wypadków. O tym jakie dane zapisuje czarna skrzynka piszemy szczegółowo tutaj.
Blokada alkoholowa:
- Nowe przepisy wymagają, aby każdy nowy samochód był przygotowany do łatwego i szybkiego montażu blokady alkoholowej. System ten ma uniemożliwiać rozruch pojazdu, jeśli kierowca jest pod wpływem alkoholu. Przed uruchomieniem silnika kierowca będzie musiał dmuchnąć w alkomat, a negatywny wynik badania zablokuje zapłon.
Inteligentny Asystent Prędkości (ISA):
- System ISA monitoruje znaki drogowe za pomocą kamery zamontowanej za przednią szybą i wykrywa ograniczenia prędkości. W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym. ISA można „uśpić”, ale nie da się go całkowicie wyłączyć. System ten jest jednak podatny na błędy, takie jak mylne odczyty ograniczeń prędkości z dróg technicznych.
System wykrywający zmęczenie kierowcy (Driver Drowsiness and Attention Warning, DDAW):
- System DDAW monitoruje stan kierowcy za pomocą kamery i czujników umieszczonych w samochodzie. Analizuje ruchy kierowcy i pozycję auta na pasie ruchu, aby wykryć oznaki zmęczenia lub dekoncentracji. Jeśli system wykryje, że styl jazdy wskazuje na zmęczenie, zasugeruje kierowcy przerwę.
Efekty nowych regulacji
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, jednak ich wprowadzenie wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Przede wszystkim, koszty produkcji nowych samochodów wzrosły, co przekłada się na wyższe ceny dla konsumentów. Średnia cena nowego samochodu wzrosła w ostatnich latach do około 180 000 zł, a eksperci przewidują, że w przyszłym roku może osiągnąć nawet 200 000 zł.
Nowe regulacje wpłynęły także na dostępność modeli samochodów na rynku. Wielu producentów zdecydowało się na wycofanie najtańszych modeli lub usunięcie mniej opłacalnych wersji wyposażenia, co dodatkowo podnosi średnią cenę nowych pojazdów. Podsumowując, nowe przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie liczby wypadków, choć wiążą się również z wyższymi kosztami dla producentów i konsumentów.
Zobacz: Test Hyundai Elantra CVT
Dodaj komentarz