Sumowanie punktów karnych i wykroczeń oraz uznaniowe karanie kierowców to problem prawny, z którym trzeba się zmierzyć. Takiego zdania jest Rzecznik Praw Obywatelskich, który uważa, że polskie prawo nie działa właściwie, a odebrania prawa jazdy nie następuje w przypadku wszystkich kierowców na tych samych zasadach. Jak to możliwe?
Dnia 4 czerwca 2o18 roku weszły w życie przepisy, który pozwalają na sumowania punktów karnych za popełnione wykroczenia drogowe bez żadnego limitu. Oznacza to, że wykonując kilka manewrów na drodze można otrzymać wręcz nieograniczona liczbą punktów karncyh. Ale jest też inny problem. Wykonując nawet jeden błędny manewr, można otrzymać różną liczbę punktów punktów karnych. Jak to możliwe? Bo manewr ten może naruszać kilka przepisów. Dla przykładu, wymuszenie pierwszeństwa na pieszych na przejściu to także stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym. Zatem do przypisanych standardowo 15 punktów karnych za nieustąpienie pierwszeństwa na pasach, policjant może dodać kolejne 10 punktów za spowodowanie zagrożenia. Wtedy kierowca otrzyma 25 punktów karnych i przekroczy dopuszczalny ich limit. W konsekwencji, starosta ma prawo skierować takiego kierowcę na egzamin kontrolny lub przeprowadzić badania psychologiczne. W przykładzie tym wiele zależy od tego, jak dane zdarzenie drogowe zakwalifikuje policjant.
Maksymalnie 15 puntów karnych?
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) przedstawia kilka alternatywnych propozycji zmian w przepisach, które mają na celu wyeliminowanie możliwości zwiększania kar za pojedyncze przewinienie. Na przykład, sugeruje dodanie kolejnego zdania do wcześniej wspomnianego przepisu:
W przypadku jednoczesnego popełnienia przez daną osobę kilku naruszeń, o których mowa w poprzednich zdaniach, punkty karnych za te naruszenia sumuje się. Jeśli suma punktów za te przewinienia przekracza 15, osoba ta otrzymuje jedynie 15 punktów karnych.
RPO argumentuje, że takie rozwiązanie będzie zgodne z zasadami karania określonymi w Kodeksie wykroczeń w sytuacji, gdy sprawca jednym czynem popełnia więcej niż jedno wykroczenie. Dodatkowo, proponowane zmiany mają na celu zapobieganie subiektywnemu karaniu kierowców.
Zobacz: Błąd pomiaru prędkości – kiedy nie warto przyjmować mandatu?
Dobrze zrozumiałem, że są jakieś podwojne przepisy w obiegu i dlatego jest to nielegalne?