REKLAMA

Nowe BMW X5 M i X6 M Competition z napędem hybrydowym

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: BMW · Dodane: 22 lutego 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

BMW F95 czyli X5 M Competition oraz BMW F96 czyli X6 M Competition otrzymały hybrydowy napęd. Na szczęście jest to tzw. miękka hybryda, w której silnik spalinowy V8 wspiera się dodatkowym elektrycznym umieszczonym w obudowie skrzyni biegów. Nadal jednak moc i osiągi będą imponujące, podobnie jak i dźwięk jednostki napędowej.

Odświeżone modele BMW X5 M Competition i X6 M Competition po liftingu wyróżnia przede wszystkim nowa stylistyka ich przedniego pasa. Nowe diodowe reflektory matrycowe ze światłami skrętnymi oraz atrapa chłodnicy wykonana w całości w kolorze czarnym, to znaki rozpoznawcze. Z tyłu znajduje się nowy dyfuzor oraz charakterystyczne podwójne końcówki rur wydechowych. W BMW X6 M Competition dostępne są opcjonalnie karbonowe lusterka zewnętrzne i tylny spojler. Wyróżnikiem obu modeli jest dolny wlot powietrza i atrapa chłodnicy BMW tworzące teraz wspólny obszar w kształcie czarnej litery X.

BMW X5 M (F95) i X6 M (F96) Competition – miękka hybryda

W najnowszej generacji samochodów BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition, wprowadzono technologię 48-woltową, która została użyta po raz pierwszy w wyczynowych samochodach marki. Silnik elektryczny, zintegrowany z kompaktową obudową 8-stopniowej skrzyni M Steptronic, pełni jednocześnie funkcję alternatora odwracalnego na wale korbowym oraz zapewnia dodatkową moc do 9 kW (12 KM) i moment obrotowy do 200 Nm. 48-woltowy akumulator umieszczony w komorze silnika dostarcza energię, a ładowany jest w szczególnie wydajny sposób dzięki adaptacyjnej rekuperacji w fazach hamowania silnikiem i hamulcami.

BMW X6 M Competition (F96) to miękka hybryda o mocy 625 KM. Ten sam napęd ma X5 M Competition (F95)

Technologia 48-woltowa jest oferowana w połączeniu z nowym silnikiem V8 M TwinPower Turbo o pojemności 4,4 l, który ma międzyrzędowy kolektor wydechowy, wzmocniony zespół korbowy, zmodernizowane turbodoładowanie, nowy dolot powietrza oraz zoptymalizowane smarowanie i separację oleju. Silnik generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm w zakresie od 1800 do 5800 obr/min i moc maksymalną 625 KM przy 6000 obr/min.

Zobacz: Uszkodzona maglownica BMW – objawy i regeneracja

Zoptymalizowana reakcja i wysokoobrotowa koncepcja silnika V8 oraz wspomaganie przez silnik elektryczny, zdaniem BMW podnoszą wrażenia mocy na wyższy poziom. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW X5 M Competition i nowemu BMW X6 M Competition 3,9 s. Większy temperament układu napędowego jest wyraźnie odczuwalny także podczas dynamicznego przyspieszania. Standardowy sportowy układ wydechowy M z elektrycznie sterowanymi klapami wzbogaca wrażenia z jazdy o emocjonujące brzmienie. Nowe katalizatory przyczyniają się do optymalizacji emisji silnika spalinowego.

BMW X5 M (F95) i X6 M (F96) Competition – skrzynia biegów i napęd 4WD

Nowe BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition zostały wyposażone w 8-stopniową skrzynię biegów M Steptronic z układem Drivelogic, oferującą trzy programy zmiany przełożeń w trybie automatycznym oraz ręcznym. Skrzynia biegów została zmodyfikowana, aby zapewnić większą dynamikę przełączania biegów.

Nowa wersja napędu na wszystkie koła M xDrive, połączona z aktywnym mechanizmem różnicowym M na tylnej osi, ma nadawać oczekiwanej nadsterowności w sportowo pokonywanych zakrętach. Kierowca może wybrać między podstawowym trybem 4WD, a trybem 4WD Sport z większym przeniesieniem momentu napędowego na tylne koła za pomocą menu M Setup.

BMW X5 M (F95) i X6 M (F96) Competition – podwozie

Zmodyfikowana wersja napędu na wszystkie koła M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M zapewniają szybsze i bardziej precyzyjne reakcje na zmieniające się sytuacje na drodze oraz lepszą trakcję. Adaptacyjny układ jezdny M Professional z nowo skonfigurowanymi elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych jest standardem. Hamulce M Compound z pływającymi tarczami są połączone z najnowszą generacją zintegrowanego układu hamulcowego, którego specyficzna dla M wersja umożliwia dwie charakterystyki wyczucia pedału hamulca.

Struktura karoserii i punktów mocowania zawieszenia opracowano pod katem zwiększenia sztywności skrętnej, co zwiekszyć ma dynamikę na zakrętach i przyspieszyć reakcja auta na ruchy kierownicą. Z kolei systemy układu jezdnego i amortyzacji pozwalają uzyskać szeroki zakres regulacji od bezkompromisowo sportowego charakteru, do komfortego na długich dystansach.

BMW X5 M (F95) i X6 M (F96) Competition – wnętrze

Zmiany stylistyki wnętrza w modelach BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition obejmują zakrzywiony wyświetlacz BMW, który nadaje ekskluzywny i nowoczesny wygląd kokpitowi M. Wyświetlacz informacyjny o przekątnej 12,3 cala znajduje się za kierownicą, a wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 14,9 cala jest umieszczony pod wspólną zakrzywioną szybą. Obsługa dotykowa ekranu multimediów pozwoliła zredukować liczbę przycisków i pokręteł, ale czy była to dobra decyzja czas pokaże.

Wnętrze nowego BMW X6 M Competition ma ograniczoną liczbę przycisków i potężne ekrany ciekłokrystaliczne. 

Wnętrze zostało dodatkowo wzbogacone o listwy ozdobne z czarnego szlachetnego drewna Fineline, podświetlaną listwę oświetlenia ambientowego z logo M, kierownicę skórzaną M z karbonowymi łopatkami zmiany biegów, fotele wielofunkcyjne M i podparcia kolan, a także system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon. Dodatkowo oferowane są opcjonalne akcesoria BMW M Performance Parts, w tym dedykowane zewnętrzne i wewnętrzne elementy.

Zarządzanie funkcjami

Przycisk Setup w koncepcji obsługi M daje bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego oraz M xDrive. Oprócz tego, można również indywidualnie konfigurować zakres wskazań oraz systemów wspomagających kierowcę. Przycisk M Mode na konsoli środkowej pozwala kierowcy wybrać ustawienia ROAD, SPORT i TRACK.

Nowa generacja BMW iDrive, oparta na systemie operacyjnym BMW 8, wprowadza do BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition nowe usługi cyfrowe. Standardowe BMW Live Cockpit Professional zawiera wyświetlacz BMW Head-Up i oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps z funkcją Augmented View. Poza tym, podczas postoju kierowca i pasażer obok mogą oglądać na wyświetlaczu kontrolnym filmy streamowane z YouTube i aplikacji Bundesliga In-Car.

Zobacz: BMW wydłuży cykl życia samochodów i ograniczy ich sprzedaż?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności