KIA ma problemy ze swoją gwarancją. Jej warunki zawierają zapisy niezgodne z prawem. Do takich wniosków doszedł szwedzki Sąd Najwyższy. Koreański producent naruszył tym samym prawo konkurencji.
Przepisy zawarte w warunkach gwarancyjnych KIA są niezgodne z prawem – tak orzekł szwedzki Sąd Najwyższy pod koniec 2015 r. Wniosek ten podtrzymuje de facto opinie Sądu Gospodarczego, od którego orzeczenia KIA odwołała się do Sądu Najwyższego. Zdaniem koreańskiego producenta, S.G. po prostu dopuścił się pomyłki w tej sprawie.
Zobacz: Afera spalinowa Volkswagena – przekroczone normy emisji CO2
– „W naszej opinii wyrok Sądu Gospodarczego był jasny i zrozumiały, określał i wyjaśniał na czym polegają zasady konkurencji na rynku niezależnym i jak należy je stosować.” – mówi Christer Liljenberg, Prezes SBF – szwedzkiego stowarzyszenia działającego na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego, które w 2011 r. pozwało KIA Motors pod zarzutem naruszenia prawa konkurencji.
Zobacz: Zakaz jazdy Volkswagenem z wadliwym silnikiem Diesla EA189!
Problem z niezgodnymi z prawem o swobodnej konkurencji zapisami zawartymi w książkach gwarancyjnych aut marki KII nie jest obcy na świecie. Już wcześniej wskazywano, że zapisy te są tak skonstruowane, by wymusić na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w warsztatach autoryzowanych KIA. Jak dotąd jednak tylko Szwedom udało się skutecznie przeciwstawić takim praktykom.
Zobacz: Nowa Kia Sportage 2016 – wyciekły zdjęcia!
O problemie od dawna informowało szwedzkiego stowarzyszenia działającego na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego SBF i to m.in. dzięki jego staraniom udało się naświetlić dokładnie problem. Organizacja ta twierdząc, że zapisy KIA stanowią naruszenie prawa konkurencji, wielokrotnie informowała o tym szwedzki urząd ds. konkurencji. Niestety, urząd nie podjął zdecydowanych działań pomimo, że przyznał SBF rację w twierdzeniu, że zapisy gwarancyjne są niezgodne z postanowieniami rozporządzenia 461/2010*.
Zobacz: Dlaczego silniki Volkswagena nie spełniają norm emisji spalin NOx?
Jakie konsekwencje grożą koncernowi KIA Motors? W grudniu 2012 r. szwedzki Sąd Gospodarczy uznał go winnym naruszenia przepisów prawa konkurencji i nałożył na niego karę w wysokości 5 milionów koron szwedzkich oraz obciążył kosztami sądowymi. Producent pojazdów złożył apelację, która została jednak odrzucona przez Sąd Najwyższy 28 grudnia 2015 r. W rezultacie koncern KIA Motors będzie musiał zapłacić pierwotnie wyznaczoną karę, a także pokryć koszty procesowe poniesione przez SBF w trakcie trwania postępowania.
Szwedzki wyrok jest pierwszym orzeczeniem tego typu wydanym w UE.
– „Wyrok może być postrzegany jako precedens dla europejskiego niezależnego rynku motoryzacyjnego. Zapisy gwarancyjne KIA dotykają nie tylko niezależnych operatorów, lecz również właścicieli pojazdów – konsumentów.” – dodaje Liljenberg.
* Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce „GVO” oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.
Zobacz: Kiedy powinna ruszyć akcja serwisowa Volkswagena dotycząca silników Diesla?
Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.
Źródło: w materiale wykorzystano materiały prasowe Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Dodaj komentarz