Tytuł europejskiego Samochodu Roku 2022 zdobyła elektryczna Kia EV6. W plebiscycie wyraźnie pokonała rywali i mocno zdystansowała swojego największego konkurenta, mianowicie Forda Mustanga Mach-E. Triumf auta elektrycznego był łatwy do przewidzenia, bo finał konkursu zdominowały auta na prąd.
Plebiscyt Car of the Year jest istotny z punktu widzenia kreowania rynku samochodowego. Wiele w nim jest motoryzacyjnej polityki, która pokazuje pewne trendy i obszary, mające być rozwijane w przyszłości. W ostatnich latach mieliśmy silny rozwój pojazdów zelektryfikowanych. Praktycznie każdy producent ma już w swojej ofercie modele hybrydowe i elektryczne. Te ostatnie są obecnie najsilniej wspierane marketingowo, ale mimo to popyt na nie nadal jest nieduży na tle pozostałych wersji silnikowych. Nic zatem dziwnego, że w 2022 roku tytuł Europejskiego Samochodu Roku zdobył samochód elektryczny. Słowo „europejskiego” jest tutaj bardzo ważne. Czemu? Bo to Europa najmocniej promuje pojazdy elektryczne, narzuca drakońskie normy emisji spalin i zamierza wprowadzić w życie w 2035 roku zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi. Na innych Kontynentach tak reżimowego podejścia do polityki motoryzacyjnej nie uświadczymy.
KIA EV6 z tytułem Samochód Roku 2022
Zwycięzcą Car of the Year 2022 został oczywiście pojazd elektryczny, tutaj zaskoczenia nie było. Więcej sensacji wzbudził za to sam model – Kia EV6, która zdobyła 279 punktów. Wielu upatrywało na jej miejscu elektrycznego Forda Mustanga Mach-E. Nasza redakcja typowała, że w finale właśnie te dwa auta stoczą decydujący bój. Tak się jednak nie stało. Mustang Mach-E zajął dopiero 6. miejsce uzyskując tylko 150 punktów.
Drugie miejsce zajęło Renault Megane E-Tech Electric z 265 punktami, a tuż za nim znalazł się Hyundai Ioniq 5 , który zakończył zmagania z wynikiem 261 punktów. Renault jest sporą niespodzianką, bo jest to auto, o którym dość mało mówi się w polskich mediach motoryzacyjnych. A wynik jaki osiągnęło znacznie przerasta wyniki „głośniejszej” konkurencji.
Honoru pojazdów bronił tylko nowy Peugeota 308 (zobacz test), który dostępny jest zarówno z silnikami stricte spalinowymi, jak i w wersji hybrydowej. Niebawem dołączy do niego też odmiana w pełni elektryczna. Na ten moment auto zajęło bardzo dobre, 4 miejsce (191 pkt). Tuż za nim uplasowała się Skoda Enyaq (185 pkt), potem Mustang Mach-E i Cupra Born (144 pkt). Punktacja jak widać okazała się bardzo zróżnicowana, co pokazuje też ogromne różnice między modelami. Ciekawe, jak do sprawy podejdzie jury międzynarodowej wersji plebiscytu World Car of the Year. Czy też wygra „elektryk”?
Zobacz: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 130
Dodaj komentarz