Płyn hamulcowy ma niebagatelny wpływ na działanie całego układu hamulcowego. Ważna jest jego regularna wymiana oraz kontrola. O tym jak to zrobić, dowiecie się w poniższym poradniku.
Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie jest płyn hamulcowy. Bez niego praca układu hamulcowego jest niemożliwa. Płyn hamulcowy jest niezbędny, aby:
- skrócić drogę hamowania,
- samochód szybciej reagował na wciśnięcie pedału hamulca,
- zabezpieczyć części układu przed działaniem korozji i tym samym przedłużyć ich żywotność,
- ochraniać części gumowe przed pęcznieniem.
Dlaczego ważna jest regularna kontrola płynu hamulcowego?
Od płynu hamulcowego wiele zależy. Kierowca powinien regularnie sprawdzać stan płynu hamulcowego w jego zbiorniczku, aby wiedzieć, czy nie dochodzi do groźnego wycieku.
Wyciek = brak płynu, brak płynu = brak hamulców.
Poziom płynu hamulcowego powinien zawierać się między wskaźnikiem min (minimum) a max (maksymalny).
Woda w płynie hamulcowym
Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Higroskopijny oznacza, że płyn może pochłaniać wilgoć, łączyć się z wodą. Skład płynu jest celowy, ponieważ może przeciwdziałać powstawaniu korków parowych powstających w trakcie gotowania się płynu i korozji metalowych elementów. Z czasem procent wody w składzie płynu wzrasta, co prowadzi do szybszego wrzenia płynu. W momencie hamowania płyn może osiągnąć temperaturę około 200°C, ale niektóre płyny mają wyższe temperatury robocze, nawet od 205°C do 265°C. Kiedy zawartość wody wzrasta o „jedynie” 2-3%, punkt wrzenia obniża się o 30-50°C. Więcej wody oznacza możliwą korozję metalowych części, czyli płyn hamulcowy przestaje funkcjonować poprawnie. Zawartość wody nie może przekroczyć 3% — inaczej płyn nadaje się do natychmiastowej wymiany.
Zobacz: Który płyn do spryskiwaczy zawiera szkodliwy metanol?
Na rynku dostępne są testery, które umożliwiają pomiar zawartości wody w płynie hamulcowym. Ceny takich urządzeń zaczynają się od 100 złotych, ale też są urządzenia o wartości 3000 złotych, które można znaleźć w warsztatach samochodowych. Taki elektryczny tester zanurza się jego końcówkami w zbiorniczku. Jest to też jego największa wada — więcej wody gromadzi się w przewodach przy kołach, więc pomiary testera mogą okazać się mylące / niewystarczające.
Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy?
Z czasem każdy płyn hamulcowy wymaga wymiany na nowy. Kiedy jest właściwy moment? Wymienić trzeba go jeśli:
- w składzie płynu znajduje się za duży poziom wody (według wskazań testera);
- płyn zmienił kolor;
- kierowca odczuwa zmniejszoną skuteczność hamowania;
- samochodem ciągnie na jedną stronę;
- niewystarczający opór pedału hamowania na naciskanie – „miękki hamulec”.
Jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy?
Głównym powodem utraty właściwości jest nadmiar wody, który wiąże się z naturalną eksploatacją. Płyn hamulcowy wytrzymuje około 2 lata / 40 000 – 50 000 km. Czasami wymiana konieczna jest wcześniej. Powodem może być kiepski stan przewodów hamulcowych. Gumowe węże hamulcowe mają porowatą strukturę. Jeśli rozmiar ich mikroporów powiększy się pod wpływem działania promieni słonecznych lub na ich powierzchni pojawią się mikropęknięcia z powodu szkodliwych chemikaliów, węże nie są w stanie zapewniać odpowiedniej szczelności systemu.
Jak wymienić płyn hamulcowy krok po kroku
Wymianę płynu hamulcowego można zrobić we własnym zakresie, ale może potrzebny być pomocnik. Konieczna jest pomoc fachowca, jeśli auto jest wyposażone w system ABS. Przed rozpoczęciem pamiętaj te dwie ważne rzeczy:
- 1) Przestrzegaj procedury krok po kroku: nie opuszczaj żadnych czynności,
- 2) Nie wolno od razu spuścić całego płynu z układu hamulcowego.
Oczywiście należy też uważać na sam płyn, jest on agresywny i może uszkodzić lakier samochodu oraz podrażnić skórę.
- Umieść pojazd na podnośniku lub rampie i zabezpiecz go. Możesz też skorzystać z lewarka.
- Ściągnij wszystkie koła.
- Podczas wymiany należy też przeprowadzić odpowietrzanie układu. Odkręć odpowietrzniki, ale nie wszystkie na raz. Zacznij od odpowietrznika, który znajduje się najdalej pompy hamulcowej — zazwyczaj od prawego tyłu. Potem odkręć lewy tylny, prawy przedni i lewy przedni. Jeśli Twój samochód ma układ ABS, kolejność jest odwrotna.
- Podłącz do odpowietrznika gumowy, przezroczysty wężyk, który prowadzi do butelki z cieczą. To zapobiega rozlaniu się płynu hamulcowego i dostawaniu się powietrza do przewodów hamulcowych.
- Poproś swojego pomocnika / swoją pomocniczkę, aby nacisnął/a kilka razy, a następnie na Twój znak przytrzymał/a pedał hamulca. Ty w tym czasie musisz odkręcić zawór opróżniający, czyli z układu zacznie wyciekać płyn, który obserwujesz przez wężyk.
- Zwróć baczną uwagę na kolor płynu. Jeśli kolor płynu będzie odpowiadać kolorowi płynu świeżo dolewanego do zbiorniczka i przestaną się pojawiać w nim pęcherzyki powietrza, to znaczy, że możesz zakręcić odpowietrznik. Daj znać swojemu pomocnikowi / swojej pomocniczce, że może puścić pedał hamulca. Teraz możesz przejść do odpowietrzników przy zaciskach.
- Sprawdź poziom płynu: nie może go być mniej, niż wskazuje minimalne oznaczenie.
- Odłącz wąż, wytrzyj do sucha zawór opróżniający i zamontuj na nim ochronną nasadkę.
- Musisz powtórzyć procedurę ze wszystkimi mechanizmami hamulców.
Przed wymianą płynu hamulcowego (w szczególności, jeśli jest to Twoja pierwsza wymiana) zalecamy zapoznanie się z tematem. To pomoże Ci zrozumieć proces wymiany. Warto też zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.
Oznaczenia płynu hamulcowego
- Nie możesz kupić pierwszego lepszego płynu z półki. Płyn (i jego ilość) musi być idealnie dobrany do twojego pojazdu. Sprawdź instrukcję obsługi swojego pojazdu.
- Zapoznaj się z oznaczeniami DOT. DOT 3 to najstarszy rodzaj płynu hamulcowego, który można spotkać w większości pojazdów produkowanych w XX wieku. DOT 4 to lepsza wersja DOT 3. Podobnie jak DOT 3, jest to płyn na bazie eteru glikolu, ale ma też w swoim składzie dodatki obniżające tendencję do pochłaniania wilgoci. Bardzo popularny rodzaj płynu hamulcowego. DOT 5.1 to kontynuacja DOT 4, ale dużo lepsza. DOT 3, 4 i 5.1 można ze sobą mieszać,ponieważ są na bazie eteru glikolu. DOT 5 z kolei jest na bazie silikonu. Nie wolno go mieszać z pozostałymi rodzajami płynów hamulcowych.
- Korzystaj wyłącznie z nowych butli / kanistrów. Do już otwartych pojemników mogła dostać się woda, czyli istnieje ryzyko, że płyn utracił swoje właściwości.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do wymiany płynu hamulcowego, powierz to zadanie mechanikowi.
Materiał przygotowany przez partnera
Dodaj komentarz