Fabryka półprzewodników firmy Bosch w Niemczech to pierwsza fabryka AIoT niemieckiego koncernu, który wykorzystuje sztuczną inteligencję. Kosztowała aż miliard euro, zatrudnienie znajdzie 700 osób, a pierwsze sensory do elektronarzędzi Bosch zejdą z linii produkcyjnej nowej fabryki już w lipcu. Fabryka będzie oczywiście też produkować mikroprocesory do samochodów.
Zapaść na rynku motoryzacyjnym i opóźnienia w produkcji samochodów to efekt braku półprzewodników niezbędnych do wytwarzania mikroprocesorów. A te są niezbędne do działania aut, które są nafaszerowane elektroniką i cyfrowo sterowanymi komponentami. Tempo w jakim wzrasta liczba i rola mikroprocesorów w samochodach jest ogromne. Uzależnienie od nich produkcji aut w połączeniu z przestojem światowym wywołanym paniką przed koronawirusem pokazał, jak ważne dla światowej gospodarki są półprzewodniki.
Półprzewodniki a motoryzacja i produkcja samochodów
Znaczenie półprzewodników w motoryzacji pokazują liczby. W 2016 roku w każdym nowym pojeździe na świecie znajdowało się średnio ponad 9 układów scalonych firmy Bosch. Znaleźć je można było przede wszystkim w sterowniku poduszek powietrznych, układzie hamulcowym i systemie wspomagania parkowania. W roku 2019 liczba ta wynosiła już ponad 17-ście. Oznacza to, że ich liczba w ciągu zaledwie 3 lat wzrosła mniej więcej dwukrotnie. Eksperci spodziewają się, że w nadchodzących latach nastąpi najsilniejszy wzrost w zakresie systemów wspomagania kierowcy, infotainment oraz elektryfikacji układu napędowego. Także dane z rynku pokazują jak mocno rozwija się ta branża. Jak podaje ZVEI, jeszcze w 1998 roku wartość mikroelektroniki w nowym samochodzie wynosiła 120 euro. Do 2018 roku wartość ta wzrosła do 500 euro, a w 2023 roku ma przekroczyć 600 euro. Oznacza to, że półprzewodniki są obszarem wzrostu również dla Bosch.Dlatego nie dziwi zatem fakt, że Bosch i inne firmy inwestują w rozwój w fabryk produkujących półprzewodniki, a w zasadzie produkty na ich bazie.
Zobacz: Produkcja Chevroleta Camaro wstrzymana! Powód? Brak części!
W samochodach półprzewodniki muszą być szczególnie wytrzymałe. Przez cały okres eksploatacji pojazdu są narażone na silne wibracje i ekstremalne temperatury, które wahają się od znacznie poniżej zera do znacznie powyżej temperatury wrzenia wody. Innymi słowy chipy muszą spełniać wyższe standardy niezawodności. Dlatego rozwój półprzewodników samochodowych jest bardziej skomplikowany niż w przypadku chipów do innych zastosowań.
Fabryka półprzewodników w Niemeczech
Nowa Fabryka w Dreźnie firmy Bosch to jeden z najnowocześniejszych na świecie zakładów produkujących półprzewodniki. Wysoce zautomatyzowane, połączone maszyny i zintegrowane procesy wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) sprawiają, że zakład w Dreźnie jest pionierem w dziedzinie Przemysłu 4.0. Dnia 7 czerwca 2021 roku działalność zakładu oficjalnie zainaugurowano w obecności Kanclerz Niemiec dr Angeli Merkel, wiceprzewodnicząca Komisji UE Margrethe Vestager oraz minister-prezydent Saksonii Michael Kretschmer.To pokazuje jak bardzo Niemcom zależy na tej gałęzi przemysłu i daje też jasny sygnał naszym podmiotom i władzy, gdzie powinniśmy kierować nasze środki i możliwości w lepszy rozwój polskiej gospodarki.
Dodaj komentarz