REKLAMA

Najlepsze opony letnie w 2021 roku? Test modeli UHP i UUHP!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 18 czerwca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Magazyn Tyre Reviews przeprowadził test na najlepsze opony letnie w rozmiarze 225/40 R18. Autem testowym był przednionapędowy Volkswagen Golf 8 GTI, którego wyposażono 14 modeli sportowych opon z segmentu UHP i UUHP określanego w Polsce mianem „Premium”. Były wśród nich opony Michelin Pilot Sport 4 S, Pirelli P Zero PZ4, Bridgestone Potenza Sport, Hankook Ventus S1 evo 3, Michelin Pilot Sport 4, Goodyear Eagle F1 SuperSport, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, Continental Premium Contact 6, Nokian PowerProof, Falken Azenis FK510, GT Radial SportActive 2, Vredestein Ultrac Vorti, Avon ZV7 i Altenzo Sports Comforter. Które są najlepsze na suchym, a które na mokrym torze?

Kolejny test opon letnich z 2021 roku wykonał magazyn Tyre Reviews. Jest on o tyle ciekawy, że na tle poprzednio przez nas publikowanego porównania, ten został wykonany na przednionapędowym samochodzie sportowym (VW Golf VIII GTI). Warto mieć to na uwadze przy wyborze ogumienia, bo rezultaty porównania będą się zmieniać w zależności od rozmiaru opon, jak i typu napędu samochodu, na którym przeprowadzano próby. Dlatego dobierając ogumienie, warto brać pod uwagę te czynniki.

Pomiary ogumienia na suchej nawierzchni

Wśród 3 najlepszych opon w zakresie prowadzenia na suchej nawierzchni wszystkie to opony UUHP, a przewagę uzyskały Goodyeary SuperSport. Zdaniem testujących, opony Michelin nie były tak bezpośrednie, jak pozostali dwaj ich rywale, ale nadal dają one dużą przyjemność z prowadzenia. Bridgestone wydawały się bardziej „mięsiste” i przypominały pod tym względem bardziej oponę torową niż drogową, zwłaszcza po rozgrzaniu, kiedy świetnie „kleiły” w zakrętach. Zwycięzcą został Goodyear, który choć nie dawał takiej bezpośredniości w prowadzeniu jak Bridgestone, to minimalnie lepiej radził sobie z wysokimi temperaturami.

Opona Prowadzenie na sucho (czas w sekundach)
Goodyear Eagle F1 SuperSport 93,92
Bridgestone Potenza Sport 94,34
Michelin Pilot Sport 4 S 94,42
Continental Premium Contact 6 94,83
Michelin Pilot Sport 4 94,87
Pirelli P Zero PZ4 95,17
Vredestein Ultrac Vorti P 95,52
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 95,87
Falken Azenis FK510 95,91
Hankook Ventus S1 evo 3 96,04
Nokian PowerProof 96,17
GT Radial SportActive 2 96,19
Avon ZV7 97,61
Altenzo Sports Comforter 97,97

Droga hamowania na suchej nawierzchni

Opona Droga hamowania na suchej nawierzchni [m]
Michelin Pilot Sport 4 S 33,18
Pirelli P Zero PZ4 33,34
Bridgestone Potenza Sport 33,40
Hankook Ventus S1 evo 3 33,57
Michelin Pilot Sport 4 33,93
Goodyear Eagle F1 SuperSport 34,17
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 34,27
Continental Premium Contact 6 34,27
Nokian PowerProof 34,62
Falken Azenis FK510 34,69
GT Radial SportActive 2 36,73
Vredestein Ultrac Vorti P 36,81
Avon ZV7 36,93
Altenzo Sports Comforter 39,08

W zakresie hamowania na suchej nawierzchni, prym wiodły Michelin PS4S, co po raz kolejny potwierdza ich wyjątkowe właściwości na tego typu podłożu. Świetnie też spisały się Pirelli P Zero PZ4, który minimalnie ustąpiły pola „Francuzom”, oraz Bridgestone i Hankook. Wynik poniżej 34 m uzyskały też drugie w zestawieniu opony marki Michelin, czyli PS4.

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

Dużo większe różnice dało się zaobserwować pomiędzy oponami z czołówki w trakcie testów na mokrej nawierzchni. Nie dość, że opony, które na suchym był świetne, na mokrym już niekoniecznie tak zachwycały, to na dodatek krótka droga hamowania na mokrym, nie gwarantowała dobrego prowadzenia w zakrętach. Pod względem drogi hamowania, kapitalnie spisały się opony Hankook Ventus S1 evo 3, które zdeklasowały konkurencję o co najmniej 3 metry! Autorzy testu byli tak zdziwieni osiągniętym przez nie rezultatem, że powtórzyli próbę 3-krotnie! Świetnie też oceniono zachowanie opon Pirelli P Zero PZ4 oraz Bridgestone Potenza Sport. Ale za Hankookiem najbliżej były jednak opony Goodyear Eagle F1 SuperSport.

Opona Droga hamowania na mokrym [m]
Hankook Ventus S1 evo 3 30,67
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 33,71
Pirelli P Zero PZ4 34,29
Bridgestone Potenza Sport 34,79
Falken Azenis FK510 34,82
Michelin Pilot Sport 4 35,08
Michelin Pilot Sport 4 S 35,52
Continental Premium Contact 6 35,86
Avon ZV7 36,13
Goodyear Eagle F1 SuperSport 36,6
Nokian PowerProof 37,04
Vredestein Ultrac Vorti P 38,09
GT Radial SportActive 2 38,31
Altenzo Sports Comforter 41,06

Gorzej sytuacja wyglądała z prowadzeniem na mokrym, gdzie opony UUHP często ustępowały UHP. Najgorzej sytuacja wypadła w zakresie aquaplaningu poprzecznego. Tutaj zawiodły  opony Michelin PS4S, które po raz kolejny pokazały, że na mokrej nawierzchni radzą sobie gorzej z aquaplaningiem od klasyfikowanych segment niżej Michelin PS4. Bardziej wszechstronne w tym warunkach okazały się Pirelli P Zero PZ4, które dały kierowcom testowym wiele przyjemności z jazdy Golfem GTI. Według nich auto miało na włoskim ogumieniu przyjemnie nadsterowny charakter prowadzenia, który łatwo było im kontrolować. Mimo bardzo przeciętnego wyniku w zakresie aquaplaningu poprzecznego, w pozostałych próbach radziły sobie one świetnie uzyskując 3 czas przejazdu po mokrym torze.

Opona Prowadzenie na mokrym (czas w sekundach)
Michelin Pilot Sport 4 64,46
Bridgestone Potenza Sport 64,53
Pirelli P Zero PZ4 64,84
Falken Azenis FK510 65,17
GT Radial SportActive 2 65,20
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 65,20
Michelin Pilot Sport 4 S 65,23
Hankook Ventus S1 evo 3 65,23
Continental Premium Contact 6 65,3
Vredestein Ultrac Vorti P 65,59
Nokian PowerProof 65,63
Goodyear Eagle F1 SuperSport 66,20
Avon ZV7 66,20
Altenzo Sports Comforter 69,00

Aquaplaning wzdłużny

Opona Prędkość płynięcia [km/h]
GT Radial SportActive 2 80,9
Michelin Pilot Sport 4 S 78,5
Continental Premium Contact 6 77,9
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 77,4
Michelin Pilot Sport 4 76,7
Falken Azenis FK510 75,8
Vredestein Ultrac Vorti P 75,0
Goodyear Eagle F1 SuperSport 74,1
Hankook Ventus S1 evo 3 74,0
Bridgestone Potenza Sport 73,4
Pirelli P Zero PZ4 72,3
Nokian PowerProof 72,1
Avon ZV7 70,6
Altenzo Sports Comforter 68,7

Aquaplaning poprzeczny

Opona Przyspieszenie boczne (g)
GT Radial SportActive 2 2,4
Continental Premium Contact 6 2,3
Michelin Pilot Sport 4 2,23
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 2,2
Falken Azenis FK510 2,2
Michelin Pilot Sport 4 S 2,18
Vredestein Ultrac Vorti P 2,1
Goodyear Eagle F1 SuperSport 2,07
Pirelli P Zero PZ4 2,00
Bridgestone Potenza Sport 1,93
Hankook Ventus S1 evo 3 1,9
Nokian PowerProof 1,9
Avon ZV7 1.9
Altenzo Sports Comforter 1.7

Hałaśliwość opon

Testowane opony sprawdzone zostały także pod kątem generowanego przez nich hałasu. Wbrew pozorom, czynnik ten jest często brany pod uwagę przez kupujących, którzy oczekują od opony nie tylko przyczepności w ekstremalnych warunkach, ale i komfortu w codziennej eksploatacji. Tym bardziej, że mimo rozwoju technologi, to wygłuszenia nadkoli często pozostawiają wiele do życzenia. W rezultacie głośne opony potrafią być po prostu uciążliwe.

Opona Hałas na zewnątrz [dB]
GT Radial SportActive 2 69,5
Altenzo Sports Comforter 70,2
Pirelli P Zero PZ4 70,5
Avon ZV7 70,8
Michelin Pilot Sport 4 70,8
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 71,1
Vredestein Ultrac Vorti P 71,2
Falken Azenis FK510 71,3
Nokian PowerProof 71,3
Hankook Ventus S1 evo 3 71,5
Bridgestone Potenza Sport 71,7
Michelin Pilot Sport 4 S 72,2
Goodyear Eagle F1 SuperSport 72,3
Continental Premium Contact 6 73,5

W tym przypadku wyniki okazały się momentami bardzo zaskakujące. Tradycyjnie najgłośniejsze okazały się Continentale Premium Contact 6, które wygenerowały ponad 73 dB! Dokładnie o 4 dB cichsze były zwycięskie opony GT Radial SportActive 2! Mimo bardzo niskiej ceny na tle rywali, okazały się też bardzo ciche. Podobnie z resztą jak drugie w rankingu Altenzo Sports Comforter, najtańsze opony w teście! Przyzwoity poziom na tle konkurencji uzyskały Pirelli P Zero PZ4, nieco głośniejsze były Michelin PS4 i Avon ZV7.

Zobacz: Opona Bridgestone Potenza Sport lepsza niż Michelin Pilot Sport 4 S!

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
IwoKurczakGolabKrzysiek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Iwo
Gość
Iwo

Polecam pirelli pz4

Kurczak
Gość
Kurczak

Polecam Hankooka. Te opony evo mają świetne właściwości na wodzie nawet przy mocnej ośce. Tylko wg mnie trochę głośne są na autostradzie. Ale poza tym lepsze wrażenie niż Michelin PS4. Mam Megane GT220.

Golab
Gość
Golab

Dobry test, mam te same dczucia.

Krzysiek
Gość
Krzysiek

Mam ps4s i moim zdaniem bardzo przereklamowane. Na suchym jest dobrze ale na wodzie? W zakręcie szybko traci przyczepnosc. Lepsze były Uniroyale za połowę ceny ps4s. Teraz myślę nad zmianą na te Goodyeary SS, Pirelli PZ4 albo Hankooki

Aktualności