Pierwsze dane techniczne Subaru WRX oraz WRX STI pokazują, że będzie to godny rywal dla Audi RS3 czy Mercedesa CLA 45 AMG. Silnik 2.4 Turbo, duża moc, napęd 4×4 i świetne osiągi mają łączyć się z rodzinnym charakterem auta. Sprawdzamy, co wyciekło na temat nowej generacji sportowego Subaru i kiedy będzie jego premiera.
Kultowy sedan z Japonii, Subaru WRX (dawniej Impreza WRX) doczeka się kolejnej, V-generacji. Na dodatek nie zabraknie też wersji WRX STI, adresowanej do kierowców oczekujących jeszcze bardziej sportowych wrażeń zza kierownicy. Co równie ważne dla każdego petrolheada, zwłaszcza tego, który miał okazję jeździć poprzednimi WRX-ami, kierowca nadal będzie mógł zamówić manualną skrzynię biegów. Ale oprócz niej, w ofercie będzie też przekładnia bezstopniowa CVT. Choć naprawdę ciężko sobie wyobrazić, szybką jazdę po winklach z wykorzystaniem CVT zamiast porządnie pracującego manuala.
Subaru WRX i WRX STI 2022′
Pod maską Subaru WRX pracować będzie silnik 2.4 Turbo o mocy 290 KM, który zdolny wygenerować będzie nawet 412 Nm momentu obrotowego. Oznaczony symbolem FA24F motor będzie oczywiście charakteryzował się poziomo i przeciwstawnie pracującymi tłokami, bo nadal będzie to jednostka typu boxer. Cieszy też fakt, że Subaru WRX otrzyma motor o bardzo słusznej jak na dzisiejsze standardy pojemności skokowej. Powinno to pozytywnie przekładać się na elastyczność silnika i jego łatwość pracy na bardzo niskich obrotach. Pytanie brzmi tylko, na ile uda się utrzymać rasowy dźwięk silnika typu boxer.
Zobacz: Przeciek z Subaru dotyczący premiery nowego BRZ, WRX i STI!
Jeszcze większe emocje ma zapewnić kierowcy Subaru WRX STI. Choć pod jego maską również pracować będzie boxer 2.4 Turbo, to dzięki szeregu modyfikacjom, będzie znacznie mocniejszy. Według naszych informacji, ma osiągać moc 400 KM (294 kW) i tym samym mocno zbliżyć do czołowych rywali z segmentu premium – Mercedesa (421 KM) i Audi (400 KM). Subaru WRX STI ma rozpędzać się 0-100 km/h w nieco ponad 4 sekundy, za co odpowiedzialny ma być też bardzo wydajny napęd na cztery koła. Silnik subaru ma też generować 490 Nm momentu obrotowego, czyli o 78 Nm więcej niż odmiana WRX.
Subaru WRX – nadwozie i wnętrze
Co do nadwozia, to na tę chwilę wiadomo, że będzie większe i przestronniejsze niż w poprzedniej generacji. Auto ma mierzyć 4650 mm długości, 1850 mm szerokości i 1450 mm wysokości. A to oznacza, że będzie dłuższe (o 55 mm), szersze (też o 55 mm) i niższe o 25 mm od poprzedniego modelu. Co więcej rozstaw osi zwiększy się o 20 mm do 2670 mm.
Zobacz: Akcja serwisowa dla Subaru Impreza WRX
W kabinie Subaru pojawią sie duże zmiany. Ogromny, 13-calowy ekran dotykowy ma pełnić rolę konsoli sterującej poszczególnymi funkcjami samochodu. Z kolei analogowe wskaźniki zostaną zastąpione ich cyfrowymi odpowiednikami, a ciekłokrystaliczny ekran będzie mógł służyć też do prezentowania danych np. z nawigacji. Nie zabraknie jednak typowo sportowych atutów, jak kubełkowe fotele, gruba, trójramienna kierownica czy aluminiowe nakładki na pedały.
Z kolei na co dzień jazdę ma uprzyjemniać szereg gadżetów i rozwiązań, jak chociażby 14-głośnikowy zestaw audio Harman Kardon Premium Sound System, aplikacje Apple CarPlay, Android Auto, system Bluetooth, 4G LTE WiFi Hotpot czy głosowe sterowanie funkcjami. Premiera Subaru WRX jest spodziewana jeszcze w tym roku, ale odmiana WRX STI pojawi się na rynku w 2022 roku.
Zobacz: Najlepiej sprzedające się hot hatche w Polsce! MEGA Raport 2019!
Życzę Subaru jak najlepiej.
Obawiam się jednak, że tego typu samochody już się nie odrodzą.
To samo spotkało legendarne Lancię Delta Integrale i Forda Cosworda.
Poza tym obstawiam, że ceny za WRX będą około 200 tys. PLN a za STI około 260 tys. PLN.
To wciąż mniej niż Audi czy Mercedes ale więcej niż Ford Mustang czy KIA Stinger.
Ale może się mylę. Dobra cena na pewno pomogłaby Subaru, ale taki napęd i taki silnik musi kosztować.
Poprzednik nie był bardzo rzadko spotykanym autem, więc może jednak będzie się sprzedawał.
Pożyjemy, zobaczymy.