Używana hybryda: Toyota Prius II i koszty jej eksploatacji

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 22 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zakup używanej hybrydy, czyli samochodu z elektryczno-spalinowym napędem, rodzi przede wszystkim obawy o wysokie ceny części i napraw takiego auta. Jakie są koszty eksploatacji auta hybrydowego? Czy hybryda jest droższa w utrzymaniu od samochodu z konwencjonalnym silnikiem? Jakie elementy są najbardziej awaryjne i kosztowne w samochodzie hybrydowym?

Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt modeli samochodów hybrydowych należących do różnych segmentów  i występujących w zróżnicowanych  wersjach nadwoziowych. Klienci mogą przebierać zarówno wśród samochodów miejskich (np. Toyota Yaris Hybrid), kompaktowych (Toyota AurisHybrid czy Hondy CR-Z), luksusowych (BMW 7 Active Hybrid 7) czy nawet tych należących do klasy SUV (Mitsubishi Outlander PHEV czy Lexus NX300h). Najbardziej znana wśród hybryd jest jednak najprawdopodobniej kompaktowa Toyota Prius.

Zobacz: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Pierwsza generacja Toyoty Prius pojawiła się na rynku europejskim w 2000 roku. Napędzał ją silnik spalinowy 1.5 58 KM oraz motor elektryczny o mocy 40 KM. Obecnie sprzedawana Toyota Prius to III generacja tego modelu, która w 2011 roku poddana została delikatnej modernizacji. Układ napędowy tego modelu opiera się na 1,8-litrowej jednostce benzynowej generującej 98 KM, której pracę wspomaga aż 80-konny silnik elektryczny. III generacja dostępna jest także w wersji Plug-in doładowywanej także z domowego gniazdka elektrycznego.

Koszt eksploatacji Toyoty Prius II

Aby sprawdzić koszty utrzymania używanej hybrydy nasza redakcja wzięła pod lupę Toyotę Prius II z 2009 roku. Posiada ona silnik spalinowy 1.5 76 KM i elektryczny o mocy 67 KM.

Największe obawy wśród osób poszukujących używanego auta hybrydowego budzi elektryczny system zasilania auta. Energia jest bowiem gromadzona w zespole akumulatorów  NiMH umieszczonym za tylnymi siedzeniami, a ten ma określoną trwałość. Gwarancja Toyoty obejmowała go opieką gwarancyjną przez 160 tys. km lub 8 lat. W praktyce okazuję się jednak, że jeśli auto było regularnie używane i nie było poddawane dłuższym przestojom na parkingu (kilkudziesięciu dni) to nawet większe przebiegi nie są dla baterii problemem.

Zobacz: Od kiedy liczony jest zakaz prowadzenia pojazdów?

Jeśli jednak zespół akumulatorów straci swoją 50% wydajność, to trzeba będzie go po prostu wymienić. Koszt takiej baterii do Priusa II to 8070 zł pod warunkiem, że w rozliczeniu oddamy serwisowi ASO starą baterię. Jeśli nie, do ceny tej trzeba doliczyć dodatkowe 3200 zł. Sam koszt wymiany baterii w ASO jest zaskakująco niski – zaledwie 300 zł.

Toyota Prius II: ceny części

Toyota Prius II 2009 rok
nazwa części cena w ASO
zespół akumulatorów (bateria) 8070 zł +3200 zł (jeśli stara bateria nie zostanie oddana)
test baterii 200 zł
wymiana baterii 300 zł
tarcze hamulcowe przednie 333 zł
tarcze hamulcowe tylne 302 zł
klocki hamulcowe przednie 310 zł
klocki hamulcowe tylne 276 zł
akumulator 12V 684 zł
tłumik środkowy (kompletny, razem z katalizatorem) 7 010 zł
tłumik tylny 1 019 zł
amortyzator przedni 516 zł
amortyzator tylny 533 zł
pompa wody 460 zł
łańcuch rozrządu 710 zł
ślizgi łańcucha 410 zł

Test baterii w samochodzie hybrydowym

Zanim podpiszemy umowę kupna używanej Toyoty Prius, warto oddać ją wcześniej do serwisu ASO na kontrolę stanu baterii. Koszt takiej operacji to 200 zł, a dzięki niej będziemy mieć pewność w jakim stanie są akumulatory w danym pojeździe i czy nie wymagają one wymiany na nowe.Przypadki w których baterie są niesprawne w Priusach dotyczą pojedynczych przypadków i póki co większość serwisów, z którymi się kontaktowaliśmy nie wymieniała do tej pory baterii..

Zobacz: Dlaczego licznik w samochodzie zawyża prędkość?

Przedłużona gwarancja na baterię Toyoty Prius: cena i warunki

Osoby zainteresowane zakupem Toyoty Prius II mogą także zastanowić się nad przedłużeniem gwarancji na baterię auta. Oferta taka skierowana jest do wszystkich egzemplarzy Toyot Prius, które zostały zakupione na terenie Europy. Warunkiem otrzymania przedłużonej gwarancji na baterię  Priusa jest:

  1. wiek auta nie większy niż 10 lat;
  2. pozytywny wynik testu wydajności baterii (wynik przesyłany jest drogą internetową do Belgii, gdzie jest poddawany weryfikacji);

Gwarancja taka przyznawana jest na 1 rok lub 15 tys. km w zależności od tego co nastąpi szybciej. Po roku albo po 15 tys. km trzeba ponownie przedłużyć gwarancję. Jej koszt to 350 zł.

Zaletą aut hybrydowych jest także to, że w porównaniu z samochodami o konwencjonalnym napędzie pozbawione są one m.in. alternatora, rozrusznika, pasków klinowych czy sprzęgła (nie mówiąc już o turbosprężarce czy kole dwumasowym). Co więcej dużo wolniej zużywają się w nich klocki i tarcze hamulcowe. Średnio wg danych Toyoty na jednym komplecie klocków Prius może pokonać nawet 90 tys. km! 

Jeśli interesuje Cię ile kosztuje utrzymanie hybrydowego Lexusa CT 200h to przeczytaj poniższy artykuł:

Zobacz: Używany Lexus CT 200h – ceny części i przeglądów

Dodaj komentarz

7 komentarzy do "Używana hybryda: Toyota Prius II i koszty jej eksploatacji"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
tomasz
Gość

Ceny coraz niższe, nie trzeba wymieniać całej baterii tylko pojedyncze celki, choć gdy bateria ma ponad 10 lat to należy się liczyć z tym, że zaczną jednak padać. Koszt wymiany jednej celki to ok 300zł, ale warto przy tym też przekonserwować styki i zrobić pełną diagnostykę dlatego, że błąd baterii to unieruchomione auto.

Sewer
Gość
Budowa baterii jest podobna co akumulatora, baterii się się wymienia tylko uszkodzone cele jest ich chyba 12 albo 14 koszt wymiany jednej to ok 400-500 zł cena z serwisu ASO w Krakowie i zazwyczaj jest tak że jak spada sprawność akumulatora to uszkodzona jest 1 cela więc artukuł wprowadza w błąd tym że trzeba wymienić całą baterię wiadomo jak pójdzie się na serwis i powie się że chce się wymienić całą baterię to oni chętnie to zrobią bo przecież to dla nich czysty zysk. Mam priusa już 11 lat ma przebieg 330 tyś i na razie wszystko gra tak jak… Czytaj więcej »
Andrzej nl.
Gość

Witam mam priusa już prawie 3 lata jest z 2004 roku pierwszy raz zainwestował em w klocki i tarcze przud i tył nic mu nie dolega przyspieszenie lepsze od aut do 140 koni zużycie paliwa nigdy powyżej 6 litrów a mam dość ciężką noge polecam.

RIco
Gość

Ja jak patrze na ceny akumulatora albo tlumika z katalizatorem to wymiekam wiem ze ASO ale sadzilem ze uzywana toyota Prius bedzie tansza w eksploatacji….

ewa
Gość

A czy zakup używanej hybrydy się opłaca? Chyba tylko jeśli jeździmy po mieście. Poza tym czy baterie hybrydy można regenerować? W końcu akumulatorki np we wkrętarkach można nawet samemu odnowić.

wpDiscuz

Aktualności