Używana hybryda: Toyota Prius II i koszty jej eksploatacji

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 22 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zakup używanej hybrydy, czyli samochodu z elektryczno-spalinowym napędem, rodzi przede wszystkim obawy o wysokie ceny części i napraw takiego auta. Jakie są koszty eksploatacji auta hybrydowego? Czy hybryda jest droższa w utrzymaniu od samochodu z konwencjonalnym silnikiem? Jakie elementy są najbardziej awaryjne i kosztowne w samochodzie hybrydowym?

Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt modeli samochodów hybrydowych należących do różnych segmentów  i występujących w zróżnicowanych  wersjach nadwoziowych. Klienci mogą przebierać zarówno wśród samochodów miejskich (np. Toyota Yaris Hybrid), kompaktowych (Toyota AurisHybrid czy Hondy CR-Z), luksusowych (BMW 7 Active Hybrid 7) czy nawet tych należących do klasy SUV (Mitsubishi Outlander PHEV czy Lexus NX300h). Najbardziej znana wśród hybryd jest jednak najprawdopodobniej kompaktowa Toyota Prius.

Zobacz: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Pierwsza generacja Toyoty Prius pojawiła się na rynku europejskim w 2000 roku. Napędzał ją silnik spalinowy 1.5 58 KM oraz motor elektryczny o mocy 40 KM. Obecnie sprzedawana Toyota Prius to III generacja tego modelu, która w 2011 roku poddana została delikatnej modernizacji. Układ napędowy tego modelu opiera się na 1,8-litrowej jednostce benzynowej generującej 98 KM, której pracę wspomaga aż 80-konny silnik elektryczny. III generacja dostępna jest także w wersji Plug-in doładowywanej także z domowego gniazdka elektrycznego.

Koszt eksploatacji Toyoty Prius II

Aby sprawdzić koszty utrzymania używanej hybrydy nasza redakcja wzięła pod lupę Toyotę Prius II z 2009 roku. Posiada ona silnik spalinowy 1.5 76 KM i elektryczny o mocy 67 KM.

Największe obawy wśród osób poszukujących używanego auta hybrydowego budzi elektryczny system zasilania auta. Energia jest bowiem gromadzona w zespole akumulatorów  NiMH umieszczonym za tylnymi siedzeniami, a ten ma określoną trwałość. Gwarancja Toyoty obejmowała go opieką gwarancyjną przez 160 tys. km lub 8 lat. W praktyce okazuję się jednak, że jeśli auto było regularnie używane i nie było poddawane dłuższym przestojom na parkingu (kilkudziesięciu dni) to nawet większe przebiegi nie są dla baterii problemem.

Zobacz: Od kiedy liczony jest zakaz prowadzenia pojazdów?

Jeśli jednak zespół akumulatorów straci swoją 50% wydajność, to trzeba będzie go po prostu wymienić. Koszt takiej baterii do Priusa II to 8070 zł pod warunkiem, że w rozliczeniu oddamy serwisowi ASO starą baterię. Jeśli nie, do ceny tej trzeba doliczyć dodatkowe 3200 zł. Sam koszt wymiany baterii w ASO jest zaskakująco niski – zaledwie 300 zł.

Toyota Prius II: ceny części

Toyota Prius II 2009 rok
nazwa częścicena w ASO
zespół akumulatorów (bateria)8070 zł +3200 zł (jeśli stara bateria nie zostanie oddana)
test baterii200 zł
wymiana baterii300 zł
tarcze hamulcowe przednie333 zł
tarcze hamulcowe tylne302 zł
klocki hamulcowe przednie310 zł
klocki hamulcowe tylne276 zł
akumulator 12V684 zł
tłumik środkowy (kompletny, razem z katalizatorem)7 010 zł
tłumik tylny1 019 zł
amortyzator przedni516 zł
amortyzator tylny533 zł
pompa wody460 zł
łańcuch rozrządu710 zł
ślizgi łańcucha410 zł

Test baterii w samochodzie hybrydowym

Zanim podpiszemy umowę kupna używanej Toyoty Prius, warto oddać ją wcześniej do serwisu ASO na kontrolę stanu baterii. Koszt takiej operacji to 200 zł, a dzięki niej będziemy mieć pewność w jakim stanie są akumulatory w danym pojeździe i czy nie wymagają one wymiany na nowe.Przypadki w których baterie są niesprawne w Priusach dotyczą pojedynczych przypadków i póki co większość serwisów, z którymi się kontaktowaliśmy nie wymieniała do tej pory baterii..

Zobacz: Dlaczego licznik w samochodzie zawyża prędkość?

Przedłużona gwarancja na baterię Toyoty Prius: cena i warunki

Osoby zainteresowane zakupem Toyoty Prius II mogą także zastanowić się nad przedłużeniem gwarancji na baterię auta. Oferta taka skierowana jest do wszystkich egzemplarzy Toyot Prius, które zostały zakupione na terenie Europy. Warunkiem otrzymania przedłużonej gwarancji na baterię  Priusa jest:

  1. wiek auta nie większy niż 10 lat;
  2. pozytywny wynik testu wydajności baterii (wynik przesyłany jest drogą internetową do Belgii, gdzie jest poddawany weryfikacji);

Gwarancja taka przyznawana jest na 1 rok lub 15 tys. km w zależności od tego co nastąpi szybciej. Po roku albo po 15 tys. km trzeba ponownie przedłużyć gwarancję. Jej koszt to 350 zł.

Zaletą aut hybrydowych jest także to, że w porównaniu z samochodami o konwencjonalnym napędzie pozbawione są one m.in. alternatora, rozrusznika, pasków klinowych czy sprzęgła (nie mówiąc już o turbosprężarce czy kole dwumasowym). Co więcej dużo wolniej zużywają się w nich klocki i tarcze hamulcowe. Średnio wg danych Toyoty na jednym komplecie klocków Prius może pokonać nawet 90 tys. km! 

Jeśli interesuje Cię ile kosztuje utrzymanie hybrydowego Lexusa CT 200h to przeczytaj poniższy artykuł:

Zobacz: Używany Lexus CT 200h – ceny części i przeglądów

12
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
AdamjakimarekTomYasieq Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adam
Gość
Adam

Witam
U mnie co poleciało w przedzialem 130-310 tys km to łączniki stablizatora + łożyska któł + eksploatacja + zacisk tył + bateria
Za regenerację baterii zapłaciłem 2500 zł
i gwarancja 12 miesiecy tak samo jak daje ASO , Usługa profesionalna i gwarancja na całą baterię bez wyłączeń limitów itp. Polecam Priuska ora serwis samochodow elektrczycnych 24 pl

jaki
Gość
jaki

muj prius pali 6.5 lpg a 4.7 benzyny

marek
Gość
marek

no i gdzie tu jest oszczędność , jak pali 6 litrów < mój pali 8 LPG i to jest oszczędność , a części to sprawy groszowe ( te eksploatacyjne )

Tom
Gość
Tom

Ceny nowych części powalają ale na szczęście jest Allegro. Akumulator hybrydowy z 2-3 letniego rozbitka też majątek nie kosztuje i można w zasadzie wymienić samemu (oczywiście w rękawicach).

Yasieq
Gość
Yasieq

Ceny części faktycznie powalają. W cenie samych tłumików kumpel kupił 170konnego civica w superładnym stanie. Ale jazda leciutkim civiciem ze 170 KM a ciężkim priusem z dychawicznym zestawem 100km to jakby się przesiadł z motocykla na furmankę..

Aktualności