REKLAMA

Auto elektryczne – jakie przywileje ma na drodze?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 16 marca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Legalna jazda po buspasie czy darmowe parkowanie to podobno korzyści jakie daje auto elektryczne w dużym mieście. Postanowiliśmy sprawdzić jakie ulgi na drodze są przewidziane dla samochodów na prąd poruszających się w Warszawie, dlatego wsiedliśmy za kierownicę bardzo dynamicznego Nissana Leafa II generacji, napędzanego energią elektryczną.

Nissan Leaf II generacji jaki trafił do naszej redakcji to wyjątkowe auto elektryczne. Został on wyposażony w baterię o pojemności aż 62 kWh, dzięki której może w teorii pokonać dystans do 385 km. Co więcej oferuje przy tym iście sportowe osiągi. Auto przyspiesza 0-100 km/h w 6,9 sekundy czyli praktycznie tak samo jak sportowy Ford Fiesta ST. Do tego jego silnik generuje aż 340 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w całym zakresie pracy silnika. W połączeniu z przestronnym nadwoziem Nissan Leaf okazuje się zatem solidnym daily driverem. Ale przy cenie na poziomie 200 tys. zł jest też wyjątkowo kosztownym samochodem. Czy oprócz niższych kosztów przejazdów, taki elektryk daje kierowcy jakieś inne korzyści?

Jazda po buspasie a auto elektryczne

Żeby zachęcić Polaków do nabywania aut elektrycznych rząd i władze miast przewidzieli dla nich pewne ulgi i przywileje na drodze. Najbardziej skorzystają na nich osoby, które podróżują po dużych aglomeracjach. Widać to wyraźnie na przykładzie Warszawy, gdzie auta elektryczne mogą jeździć po buspasach. W stolicy jest już ok. 70 km wydzielonych pasów ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego.

Najdłuższa taka trasa to ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7,7 km. Najkrótszy ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul. Targowej, na odcinku od ul. Zamoyskiego do Mackiewicza. Jazda buspasem wyraźnie skraca czas przejazdu autem po mieście (od kilku do kilkudziesięciu minut w godzinach szczytu), co podnosi komfort podróżowania i czyni przemieszczanie bardziej efektywnym.

Darmowe parkowanie i ładowanie dla aut elektrycznych

Bardzo istotnym ułatwieniem dla osób podróżujących codziennie do Warszawy są także zwolnienia z opłat za parkowanie. Samochody elektryczne mogą bezpłatnie parkować w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). To istotny profit dla każdego, kto pracuje w Stolicy i musi codziennie ponosić opłaty za korzystanie z miejsc parkingowych. Tym bardziej, że koszty parkowania w Warszawie są bardzo wysokie.

Co więcej, na parkingach P+R w Warszawie właściciele elektrycznych samochodów mają do dyspozycji bezpłatne ładowanie. Warunkiem jest wyrobienie Karty Eko. Ale to nie wszystko. Właściciel tej karty może pozostawić swoje elektryczne auto na parkingu P+R także poza godzinami jego otwarcia.

Przy tym wszystkim trzeba pamiętać o jednym – powyższe ulgi dotyczą wyłącznie aut elektrycznych. Samochody hybrydowe, czyli te posiadające też silnik spalinowy, nie mogą jeździć po buspasach, muszą mieć opłacany postój w SPP i nie mogą zostawać po godzinach na P+R. Jeśli zatem masz hybrydę typu Toyota C-HR, RAV4 czy Yaris to niestety nie możesz liczyć na żadne ulgi na drogach w Warszawie.

Jazda Nissanem po mieście okazała się dla Nas wyjątkowo komfortowa. Ale trzeba mieć na uwadze fakt, że powyższe przywileje zapewne znikną, gdy na drogach pojawi się więcej „elektryków„. Zatem póki co, tego typu auto może dać szereg korzyści jego kierowcy. O ile tylko zaakceptuje naprawdę wysoką cenę jego zakupu. Pocieszający jest fakt, że słabszą, 150-konną wersję Nissana Leaf II można nabyć za 118 tys. zł i skorzystać jeszcze z dopłaty rządowej. Niebawem przedstawimy Wam też realne koszty związane z ładowaniem auta elektrycznego, bo temat ten nadal budzi wiele kontrowersji. Dlaczego? Bo optymistyczne wyliczenia niektórych ekspertów nie uwzględniają realnych cen energii elektrycznej.

Zobacz: Ile kosztuje ubezpieczenie elektrycznego auta? Sprawdziliśmy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności