Wymiana czy naprawa zderzaka? Sprawdzamy, którą opcję wybrać!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 22 lutego 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pęknięty przedni zderzak to powszechny problem. Czy warto naprawiać zderzak, a może robocizna jest tak droga, że lepiej kupić nowy i go wymienić? Ile kosztuje naprawa, a ile wymiana zderzaka? Co się bardziej opłaca? Jak kupować tanie części zamienne nadwozia? Gdzie szukać elementów karoserii i czy są zamienniki części nadwozia? Wszystko to sprawdziliśmy, remontując naszego redakcyjnego Peugeota 406!

Gdy szukaliśmy do redakcji auta za 1000 zł zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że dysponując takim budżetem, nie uda się Nam kupić przysłowiowej „igiełki”. Dlatego gdy znaleźliśmy naszego Peugeota 406 z 1996 roku, przymknęliśmy oko na „pewne” jego niedoskonałości, zamierzając je w przyszłości po prostu wyeliminować. Największe zastrzeżenia budził stan jego nadwozia. Oprócz obtarć drzwi czy korozji tylnego błotnika, naszą uwagę przykuł uszkodzony przedni zderzak Peugeota.

Naszego Peugeota 406 ST z 1996 roku postanowiliśmy poddać gruntownej renowacji nadwozia, która objęła m.in. jego zderzaki. Nie da się ukryć, że jego wygląd przed modernizacją nie był zbyt „okazały”.

Częściowo urwany z lewej strony, popękany, a do tego noszący ślady amatorskich napraw lakierniczych, wyjątkowo wyraźnie niszczył wizerunek francuskiej limuzyny. Na dodatek delikatne uszkodzenia nosił także tylny zderzak. Dlatego przekazując auto do kompleksowej renowacji jego nadwozia firmie R-MAX, specjalizującej się w naprawach blacharsko-lakierniczych, koniecznie chcieliśmy zlikwidować oba te mankamenty. Opcje były dwie – naprawa lub wymiana zderzaków na nowe. Co się bardziej opłaca? Jaka jest różnica w kosztach i na co się ostatecznie zdecydowaliśmy?

Na czym polega naprawa zderzaka?

Wbrew pozorom, nawet dość mocno uszkodzony zderzak daje spore szanse na jego skuteczną naprawę. Jak tłumaczy Pan Mariusz Zalewski, właściciel firmy R-MAX, elementy plastikowe karoserii, podobnie jak ich blaszane odpowiedniki, można spawać! Tak, tak, nie przesłyszeliście się. Różnica polega jednak na tym, że w przypadku spawania tworzyw sztucznych nie korzysta się z klasycznego „migomatu” i drutu spawalniczego, a z nieco innego urządzenia. Zasada jest jednak bardzo podobna.

Spawarka do plastików wysuwa wąski pasek plastiku, który pod wpływem temperatury topi się, wypełniając szczelinę uszkodzonego zderzaka. Tego typu naprawa została wykonana na tylnym zderzaku naszego Peugeota 406, na którego powierzchni widniał niewielki ślad szkody parkingowej. Jak taka naprawa przebiega?

Naprawa zderzaka krok po kroku

Po precyzyjnym nałożeniu rozgrzanego paska plastiku w miejscu uszkodzenia, fachowiec musiał odczekać chwilę, aby ten stwardniał, po czym usunął jego nadmiar i zeszlifował spawany fragment, wyrównując powierzchnię zderzaka. Następnie miejsce to zostało polakierowane podkładem do plastików, później podkładem wypełniającym (szlifowanie podkładu), następnie gruntem koloryzującym i dopiero po nim zderzak pomalowano  bazą właściwą (kolorem właściwym).

Ostatnią warstwę stanowił natomiast lakier bezbarwny. Całość zwieńczyło polerowanie całego elementu (oczywiście po całkowitym wyschnięciu zderzaka). W naszym przypadku szlifowaniu i malowaniu poddaliśmy cały zderzak, chociaż firma R-MAX specjalizuje się też w robieniu zaprawek czyli punktowych napraw lakierniczo-blacharskich, po których nie pozostają ślady! My mogliśmy jednak sobie pozwolić na całościowe odnowienie elementu i z tej możliwości skorzystaliśmy.

Ile kosztuje naprawa zderzaka?

Każdą naprawę zderzaka trzeba wyceniać indywidualnie. Cena zależy bowiem od stopnia uszkodzenia zderzaka, jego umiejscowienia (przedni zderzak jest droższy w naprawie z uwagi na zakres elementów potrzebnych do demontażu) czy jego „wyposażenia”. Im zderzak ma więcej elementów elektronicznych (czujniki, radary, oświetlenie itp.), tym bardziej czasochłonna jest też i jego naprawa. Przyjmuje się, że cena naprawy zderzaka obejmuje standardowo:

  1. demontaż i montaż zderzaka – 100 zł
  2. spawanie i prostowanie zderzaka – 50 zł
  3. zaprawka punktowa bezśladowa – 250 zł (350 zł malowanie całego zderzaka tylnego)

Jeśli zderzak nie wymaga np. demontażu i będzie można wykonać naprawę punktową to koszty ulegają automatycznemu obniżeniu. Jeśli skala zniszczeń będzie wymagać demontażu zderzaka i późniejszego malowania całego elementu to koszty będą wyższe. W przypadku pojazdów unikatowych, cena usługi jest rozpatrywana indywidualnie.

Wymiana zderzaka – kiedy jest niezbędna?

W przypadku przedniego zderzaka zdecydowaliśmy się jednak na jego wymianę i to z kilku powodów. Po pierwsze naprawa przedniego zderzaka wiązała się z bardzo wysokimi kosztami, z uwagi na ogromny zakres usterek koniecznych do usunięcia. Nie dość, że był on popękany w kilku miejscach, to miał też pourywane zaczepy z lewej strony, a jego powierzchnia była zniekształcona poprzez kolizje i nieudolne naprawy z przeszłości.

Po drugie bez problemu udało się nam znaleźć fabrycznie nowy zderzak w bardzo przystępnej cenie. Korzystając z katalogu firmy Polcar, największego w Polsce dystrybutora części nadwoziowych, dobraliśmy zamiennik przedniego zderzaka wraz z jego wzmocnieniem. A nie jest to wcale takie proste zadanie. Jak się bowiem okazuje, do wielu starszych aut po prostu brakuje części nadwoziowych, lub są one bardzo drogie. Odczuliśmy to na własnej skórze. Oryginalny zderzak do Peugeota 406 był już niedostępny w ASO, a co jeszcze ciekawsze, widniejąca w systemie cena była 6-krotnie wyższa niż zamiennika z firmy Polcar. Nie było się zatem nad czym zastanawiać. Gdy tylko części do Nas dotarły, fachowcy z firmy R-MAX rozpoczęli swoją pracę.

Wymiana przedniego zderzaka

Wymianę przedniego zderzaka na nowy poprzedził demontaż starego elementu, co wiązało się z odkręceniem 10 śrub i wymontowaniem atrapy chłodnicy umieszczonej pomiędzy reflektorami. Zdjęcie zderzaka było też okazją do wymiany jego wzmocnienia na nowe, bowiem stare nosiło już ślady wcześniejszych kolizji. W naszym przypadku wymianie podlegały dodatkowo przednie błotniki, które były poobijane i lekko skorodowane.

Co najważniejsze, że nowy zderzak należało przed lakierowaniem dopasować do auta i innych elementów nadwozia, z którymi graniczył. Celem tego zabiegu była ocena spasowania otworów montażowych i szczelin pomiędzy elementami oraz właściwe ustawienie elementów względem siebie. Gdy blacharz zakończył dopasowywać nowy zderzak do błotników, przekazał go do dalszych prac lakierniczych.

Zderzak przed lakierowaniem został najpierw zmatowiony papierem ściernym, po czym dokładnie oczyszczony sprężonym powietrzem, zmywaczem silikonowym oraz ściereczką antystatyczną. Następnie nałożony został na niego grunt koloryzujący mający na celu zapewnić odpowiednio tło dla lakieru właściwego.

Dopiero w tym momencie zderzak można było „malować w kolor”. Lakierowanie rozpoczęto od dokładnego rozprowadzania bazy właściwej (koloru właściwego) na krawędziach i we wnękach zderzaka, po czym pomalowana została pozostała cześć zderzaka. Gdy baza przeschła (o tym jak długo i w jakiej temperaturze ma schnąć informuje producent lakieru), nałożony został lakier bezbarwny. Teraz wystarczyło poczekać aż lakier wyschnie.

Efekt finalny był kapitalny, ale trzeba pamiętać o tym, że lakierowanie to czynność wymagająca niezwykłej wprawy. Szef firmy R-MAX, Pan Mariusz Zalewski, który osobiście podjął się lakierowania naszego Peugeota, pokazał prawdziwy kunszt w tym zakresie. Brak jakichkolwiek zacieków i równomiernie rozłożony lakier na całej powierzchni zderzaka po prostu zachwyca.

Ile kosztuje wymiana zderzaka wraz z lakierowaniem?

Kwestia kosztów naprawy auta wartego 1000 zł zawsze budzi sporo kontrowersji. W naszym przypadku zależało Nam przede wszystkim na przywróceniu dawnego wyglądu auta, dlatego nie patrzyliśmy na poszczególne zabiegi wyłącznie przez pryzmat ceny, za którą nabyliśmy samochód. Chcieliśmy pokazać Wam na przykładzie Naszego Peugeota 406, ile kosztuje profesjonalna naprawa blacharsko-lakiernicza, gdzie możecie kupować nowe części nadwoziowe w atrakcyjnych cenach oraz co zrobić, gdy w ASO nie są już oferowane oryginalne części. A różnice w zakresie kosztów związanych w kompletną wymianą zderzaka mogą Was zaskoczyć!

Wymiana przedniego zderzaka Peugeot 406
Usługa/część Autoryzowany Serwis Obsługi Peugeot (ASO) Niezależny warsztat R-MAX oraz zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów)
Zderzak przedni 1 160 zł (niedostępny) 219 zł
Listwy zderzaka (komplet) 345 zł (na zamówienie) 30 zł
Montaż i demontaż zderzaka 270 zł 100-150 zł
Lakierowanie zderzaka 984 zł 300 zł (jeśli zderzak gruntowany)
Lakierowanie listew zderzaka (komplet) 984 zł 150 zł
Łączny koszt wymiany zderzaka 3 743 zł 849 zł

Powyższe zestawienie kosztów pokazuje ogromne dysproporcje zarówno w zakresie cen części, jak i kosztów robocizny. Oryginalny zderzak z Autoryzowanego Serwisu Peugeota kosztuje prawie 5 razy więcej, a listwy 11 razy więcej niż ich zamienniki z hurtowni Polcar. Koszt zderzaka z ASO przerasta nawet kwotę, za którą nabyliśmy naszego redakcyjnego Peugeota, a przecież do ceny części należy doliczyć także bardzo wysokie koszty ich montażu i lakierowania. W ASO sięgnęły one 2238 zł, podczas gdy w R-MAX rozsądne 600 zł. Po doliczeniu kosztów części z Polcaru łączny koszt wymiany zderzaka na nowy wyniósł 849 zł w firmie R-MAX i 3743 zł w  przypadku ASO. Jest to jednak kwota teoretyczna, bowiem oryginalne części są już niedostępne w ASO i naprawa mogłaby odbyć się tylko z wykorzystaniem tzw. „zamienników”. Warto także pamiętać o tym, że naprawa zderzaka może łączyć się z koniecznością wymiany jego wzmocnienia. W ASO kosztuje ono 677 zł, w Polcarze 233 zł (bez rabatów).

Części oryginalne są niedostępne – co teraz?

W przypadku wielu starszych modeli aut, nie tylko nie będziecie mieć możliwości otrzymania nowych części od ręki, ale podzespoły te mogą być już nieoferowane u producenta. Co więcej używane części także mogą występować na rynku w śladowych ilościach (tak jak było to w przypadku naszego Peugeota). To pokazuje, że istnienie takich dystrybutorów części jak polski Polcar, nie tylko daje możliwość kupowania tańszych podzespołów samochodowych, ale przede wszystkim pozwala wykonać naprawę auta za pomocą nowych części w sytuacji, gdy oryginalne podzespoły zostały już wycofane z rynku. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że zamiennik może np. mieć nieco inną konstrukcję zaczepów montażowych niż element oryginalny, tak jak było to w przypadku zderzaka do naszego Peugeota, ale różnice te nie wpływają na wygląd elementu i końcowy efekt naprawy. Przy niedużych uszkodzeniach zderzaka, albo w sytuacji braku dostępności danego elementu nadwozia warto przemyśleć jeszcze trzecią opcję czyli profesjonalną naprawę starego zderzaka. Koszt na poziomie 300-450 zł wydaje się niezwykle atrakcyjny zwłaszcza w przypadku aut unikatowych, do których po prostu nie produkuje się już  części zamiennych z uwagi na niski ich wolumen. W wielu przypadkach będzie to jedyny sposób, aby przywrócić estetyczny wygląd autu.

Artykuł powstał we współpracy z warsztatem napraw blacharsko-lakierniczych 

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

14
Dodaj komentarz

avatar
13 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
DamianDaily DriverEtamKarolpitia Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Damian
Gość
Damian

Ladnoe ogarniete. Dużo kosztowałoby naprawa zderzaka alfy 159?

Etam
Gość
Etam

Jak wygląda teraz Peugeot?

Karol
Gość
Karol

U mnie zderzak wygląda jakby nieco szerszy był oryginał. Ale cen 7 razy nizsza wiec nie ma co nrsekac

pitia
Gość
pitia

taki zamiennik dobra opcja jak nowy zderzak drogi

slovakia
Gość
slovakia

za zderzak do VW Golfa IV płaciłem cos okolo 310 pln i po dobrym malowaniu wyglada jak fabryczny. orginalny kosztowal 990 zl w promocji i z rabatem. u mnie mocowanie bylo w sumie latwe choc jakby sie przypatrzec to jest on lekko wygiety przy lampie prawej. ale to detal

Aktualności