Sprawdzono szybkość reakcji kierowcy w zależności od wieku!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 24 sierpnia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Szybkość reakcji kierowcy może być uzależniona od wielu czynników. Wśród nich duże znaczenie ma wiek prowadzącego pojazd. Ciekawe wyniki badań przedstawił MIT (Massachusetts Institute of Technology), który pracując nad pojazdami autonomicznymi wspólnie z Toyotą sprawdził zachowania kierowców w różnym wieku. Zobaczcie wyniki badań.

Massachusetts Institute of Technology, w skócie MIT, zawiązał w 2016 roku współpracę z japońską Toyotą, mającą na celu rozpoczęcie prac nad autonomicznymi samochodami oraz aktywnymi systemami bezpieczeństwa nowej generacji. Niedawno naukowcy z instytutu opublikowali ciekawe wyniki badań jakie zleciła im Toyota. Zweryfikowali oni ile czasu potrzebują kierowcy w różnym wieku na zauważenie niebezpieczeństwa, kiedy nie są skupieni na drodze. Badania tego typu mają na celu lepiej zaprogramować systemy półautonomicznej jazdy.

Czy czas reakcji zależy od wieku kierowcy?

Jak nie było trudno przewidzieć, uzyskane wyniki pokazały, że młodsze osoby mają przeważnie lepszy refleks i czas reakcji niż te starsze. Różnice wydają się nie wielkie, bo w przeliczeniu na sekundy wynoszą one od 0,39 sekundy do 0,6 sekundy, przy czym młodzi kierowcy byli pod tym względem niemal dwukrotnie szybsi od osób starszych. Trzeba jednak pamiętać, że czas reakcji przekłada się na konkretną długość drogi przebytej przy określonej prędkości. A ta potrafi przeważyć o życiu i bezpieczeństwie ludzi na drodze. Uzyskane dane będą bardzo pomocne do skonfigurowania systemów półautonomicznej jazdy i wprowadzenie pewnej korekty dla kierowców w danej wieku, aby dać im więcej czasu na przejęcie od komputera sterów auta w nagłej sytuacji.

Wyniki, o których mowa zostały opublikowane niedawno w czasopiśmie naukowym Journal of Experimental Psychology: General, zespół z MIT sprawdził, jak szybko uczestnicy badania zauważą niebezpieczeństwo na drodze po tym, gdy właśnie spojrzeli na drogę po dłuższej przerwie. Jest to bardziej realistyczny scenariusz, jeśli jedzie się półautonomicznym samochodem, który wymaga interwencji kierowcy tylko w razie niebezpieczeństwa.

Gdy działa autopilot, kierowca nie patrzy na drogę. Więc gdy na nią spojrzy, w pierwszej chwili musi się dopiero rozeznać, co się dzieje. Postanowiliśmy sprawdzić, ile czasu to zajmuje

– powiedział główny autor publikacji, dr Benjamin Wolfe z Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL). ­

Czas reakcji kierowcy w zależności od jego wieku

Aby wykonać badanie i mieć odpowiednią wielkość próby, naukowcy stworzyli bazę 500 filmów, w tym nagrań zarejestrowanych przez kamery samochodowe, na których dochodzi do niespodziewanych zdarzeń. Wśród nich były filmy, na których z jadącej z przodu ciężarówki spada jakiś przedmiot, przed samochód wybiega łoś, wywraca się 18-kołowy TIR albo płaty lodu spadają z poprzedzającego samochodu. Na pierwszym etapie badania sprawdzano, jak szybko uczestnik zauważy niebezpieczeństwo, a na drugim – jak szybko skręci kierownicę symulatora.

Zobacz: Test KIA Stinger GT 3.3 V6 AWD

Kierowcy w wieku od 55 do 69 lat potrzebowali 403 milisekundy na wykrycie niebezpieczeństwa na nagraniu, a 605 milisekund na wykonanie manewru, by uniknąć zderzenia. Kierowcy w wieku 20-25 lat potrzebowali odpowiednio 220 milisekund i 388 milisekund.

Współpraca Toyota Research Institute z MIT

Toyota Research Institute został założony przez koncern Toyota w 2016 roku w USA. Zadaniem zespołu, na którego czele stoi dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki, jest rozwój samochodów autonomicznych, systemów bezpieczeństwa nowych generacji, sztucznej inteligencji i systemów uczenia się maszyn, robotów oraz nowych zaawansowanych materiałów. Instytut został podzielony na trzy ośrodki zlokalizowane w pobliżu trzech prestiżowych uczelni, z którymi oddziały te bezpośrednio współpracują – centrum badawcze w Cambridge w Massachusetts współpracuje z Massachusetts Institute of Technology, ośrodek w Palo Alto z Uniwersytetem Stanforda, a siedziba w Ann Arbor z Uniwersytetem Michigan.

Zobacz: Czy kobiety są gorszymi kierowcami? Płeć ma wpływ na prowadzenie auta?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności