Akcyza na samochody sprowadzone z zagranicy w 2018 roku

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 lutego 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa akcyza na samochody sprowadzone z zagranicy nie weszła w życie w 2018 roku. Oznacza to, że wysokie stawki akcyzy na auta starsze nie będą obowiązywać póki co. Nie oznacza to jednak, że nowe przepisy nie zostaną w przyszłości wdrożone. Ale na tę chwilę akcyza od samochodów osobowych sprowadzonych do Polski nadal będzie podzielona na dwie stawki procentowe.

Koszt sprowadzenia auta z zagranicy stanowi w większości podatek akcyzowy. Jego wysokość uzależniona była przez lata od pojemności skokowej silnika pojazdu. Jednak na początku 2017 roku Ministerstwo Finansów zaproponowało specjalny wzór do liczenia akcyzy, uwzględniający 8 grup pojemności skokowych jednostek napędowych oraz 4 grupy wiekowe pojazdów (uzależnione od norm emisji spalin EU). W rezultacie akcyza za auto starsze niż z 2004 roku mogła sięgnąć kwoty nawet 10 tysięcy złotych nawet jeśli wartość pojazdu nie przekraczałaby 1000 zł! Miałoby to zniechęcić Polaków do sprowadzania do Polski starych aut, silnie zatruwających środowisko naturalne w naszym kraju. Przepisy te jednak nie weszły w życie. Jak zatem liczyć trzeba akcyzę od sprowadzonych aut w 2018 roku?

Akcyza od samochodu w 2018 roku

W związku z tym, że proponowane zmiany w podatku akcyzowym nie weszły w życie, to akcyzę od sprowadzonego do Polski samochodu liczymy po staremu. Oznacza to, że ważna jest w zasadzie tylko pojemność silnika oraz oczywiście wartość auta wpisana w umowie sprzedaży pojazdu. Pojemność silnika określa bowiem, którą stawkę akcyzy należy uwzględnić, a te są dwie:

  1. 3,1% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności do 2000 cm3
  2. 18,6% wartości pojazdu w przypadku jeśli auto ma silnik o pojemności powyżej 2000 cm3.

Ustalone w przeszłości wartości procentowe podatku akcyzowego pokazują, że istnieje wyraźna różnica w opłatach niezbędnych do poniesienia przez polskiego nabywcę jeśli ten zechce importować pojazd do kraju.

Akcyza za samochód z silnikiem o pojemności do dwóch litrów

Żeby łatwiej poradzić sobie z przyswojeniem tego zagadnienia, pokażemy Wam jak policzyć akcyzę od sprowadzonego z zagranicy daily drivera, czyli auta łączącego sportowy charakter z funkcjonalnością. Jako przykładem posłużymy się Volkswagenem Golfem GTI 2.0 TSI 211 KM z 2010 roku.  Auto kosztuje w Niemczech 12 tysięcy euro, a jego silnik ma pojemność 1984 cm3.

Akcyza = 3,1% x 12 000 euro = 372 euro

372 euro = 372 x 4,23 zł = 1573, 56 zł

W przykładzie tym widać wyraźnie, że nic poza pojemnością silnika oraz ceną zakupu samochodu nie ma wpływu na wysokość akcyzy. To bardzo ułatwia proces liczenia podatku akcyzowego. Pamiętać trzeba jednak o tym, że w przypadku aut, których silniki mają pojemność skokową większą niż 2000 cm3, akcyza będzie wyższa 6-krotnie! Zamiast 3,1% będzie wynosić 18,6% wartości auta. To ogromna różnica, a często decyduje o niej dosłownie kilka centymetrów sześciennych motoru.

Akcyza za samochód z silnikiem powyżej dwóch litrów

Żeby zobrazować Wam skalę tego problemu, obliczymy akcyzę od sprowadzonego z zagranicy Volkswagena Jetty napędzanego silnikiem 2.5 FSI 170 KM także z 2010 roku. Popularnie określana mianem Golfa w sedanie, Jetta ma z nim sporo wspólnego, ale tylko ona oferowana była z silnikiem o pojemności większej niż 2,0-litry. Egzemplarz z tego samego roku co prezentowany wyżej Golf GTI kosztuje dokładnie tyle samo co on czyli 12 000 euro. Ile zatem trzeba będzie w Polsce zapłacić akcyzy za Jettę 2.5 FSI?

Akcyza = 18,6% x 12 000 euro = 2232 euro

2232 euro= 2232 x 4,23 zł = 9441,36 zł

Jeśli myślicie, że to błąd to niestety nic z tych rzeczy. To co widzicie wyżej to po prostu bolesna prawda, bądąca echem przeszłości. Żeby rozwijać polski przemysł motoryzacyjny, rząd PRL wprowadził wysokie cła na importowane auta z dużymi silnikami. W 2009 roku rząd PO kierowany przez Donalda Tuska dodatkowo podwyższył akcyzę na auta z silnikami większymi niż 2000 cm3 z 13,6% do 18,6%. W rezultacie za Jettę 2.5 FSI wartą w Niemczech tyle samo co Golf GTI 2.0 TFSI należy obecnie zapłacić akcyzę wyższą aż o 7867,80 zł! Mimo że teoretycznie to Golf GTI ma mocniejszy, bardziej paliwożerny silnik. I czy to jest normalne?

Zobacz: Sprowadzamy używany samochód z zagranicy – na przykładzie Skody Octavii II RS

Nowe, mniejsze tablice rejestracyjne dla aut sprowadzonych z USA i Azji

W połowie czerwca 2018 roku Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że zostaną wprowadzone mniejsze tablice rejestracyjne dla samochodów sprowadzonych np. z USA i Azji. O tym kiedy dokładnie się to stanie i jakie korzyści niosą proponowane zmiany przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Mniejsze tablice rejestracyjne do aut z USA i Azji

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
ToniotakoamebaBartek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tonio
Gość
Tonio

Dlaczego my jako kral UE nie ma prawa kupić auta po tej samej cenie co np.niemiec?? Czy to jedt z godne z prawem UE?

tako
Gość
tako

a gdzie trzeba oplacic akcyze? podobno nie w urzedzie celnym. cos sie zmienilo. to prawda?

ameba
Gość
ameba

akcyza za sprowadzone auto jest w Polsce za wysoka. to relikt PRL

Bartek
Gość
Bartek

Akcyza od auta sprowadzonego w 2018 roku nadal jest za wysoka jeśli chodzi o silniki powyżej 2000 cm3

Aktualności