Volkswagen Up! GTI – silnik z turbo i części z Polo GTI!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 19 grudnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Już niebawem na polskim rynku nastąpi debiut Volswagena Up! w wersji GTI! Choć niemiecki koncern bardzo długo zwlekał z wprowadzeniem do oferty tego modelu, to cieszy nas bardzo fakt, że mimo wszystko sportowa wersja Up! trafi do produkcji seryjnej.

Mało jest aut, które legitymując się tak słabymi danymi technicznymi co Volkswagen Up! dają tyle frajdy z jazdy. Optymalna wersja tego modelu napędzana przez silnik 1.0 MPI 75 KM do setki przyspiesza w aż 13,2 sekundy, a mimo to auto sprawia wrażenie dynamicznego! Ten 3-cylindowy motor bardzo chętnie wkręca się na obroty, a dobrze zestrojone zawieszenie zapewnia autu wymaganą zwinność i stabilne zachowanie nawet w ostrych zakrętach. Z tego powodu tak wiele osób czekało na wersję GTI, która powinna być przecież jeszcze bardziej „epicka” w prowadzeniu! Po latach wyczekiwania VW Up! nareszcie trafia do sprzedaży.

Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Sercem sportowej wersji Up! będzie turbodoładowany, 3-cylindrowy motor benzynowy, który osiągać będzie moc 115 KM. Oprócz zastosowania turbosprężarki tłoczącej do cylindrów powietrze pod ciśnieniem 1,5 Bara, niemieccy inżynierowie zwiększyli także stopień sprężania w silniku, aby m.in. poprawić jego reakcję na gaz. Przełożyło się to na bardzo dobre osiągi małego Volkswagena. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 192 km/h. Pewnym ustępstwem na rzecz ekologii, a właściwie prób pomiarowych dotyczących emisji szkodliwych gazów przez motor, jest wydłużenie drugiego biegu, dzięki czemu auto ma osiągać lesze wyniki na testach laboratoryjnych. Oprócz 6-stopniowego manuala, istnieje też szansa, że Up! GTI otrzyma w opcji automat DSG.

Zawieszenie Volkswagena Up! GTI obniżono o 15 mm, natomiast lekko przeprojektowane kolumny MacPhersona otrzymały sztywniejsze mocowania. Zmieniono także przednie wahacze przy każdej z kolumn. Układy kierowniczy i hamulcowy  zostały w dużej mierze przeniesione z Volkswagena Polo GTI.

Volkswagen Up! GTI i jego konkurencja

Teoretycznie, Volkswagen Up! GTI będzie miał za zadanie konkurować z Abarthem 595. W praktyce może być to jednak dość trudne. Włoski maluch dysponuje bowiem zdecydowanie mocniejszym silnikiem i lepszymi osiągami (1.4 T-Jet 145 KM, 0-100 km/h w 7,8 sekundy), a przy tym wachlarz jego wersji jest niezwykle rozbudowany. W zależności od preferencji klienta może on albo pozostać przy podstawowej, 145-konnej odmianie, albo wybrać jedną z dwóch jeszcze mocniejszych wersji – Turismo 1.4 T-Jet 165 KM lub Competizione 1.4 T-Jet 180 KM (0-100 km/h w 6,7 sekundy!).

Zobacz: Nowy Abarth 595 S4 – czwarta generacja mini-wyścigówki

Ta ostatnia oferowana jest z kubełkowymi fotelami marki Sabelt, amortyzatorami KONI czy układem hamulcowym opracowanym przez Brembo. VW Up! GTI ma jednak szansę zawalczyć z rywalem swoją funkcjonalnością w codziennej eksploatacji i znacznie przestronniejszą kabiną. Czy to wystarczy? Czas pokaże!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności