Ford Focus IV – zawieszenie CCD, nowe silniki i belka skrętna!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Ford · Dodane: 10 kwietnia 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowy Ford Focus IV generacji zaskakuje! Zarówno jego wygląd, jak i rozwiązania techniczne wzbudzają sporo kontrowersji. Benzynowe silniki, które będą mieć tylko 3 cylindry, belka skrętna w tylnym zawieszeniu, a do tego adaptacyjne zawieszenie w opcji. Dane techniczne mówią wszystko – idzie nowe! Oto zdjęcia i informacje na temat nowego Forda Focusa MkIV.

Czwarta generacja Forda Focusa wchodzi na rynek tuż po kilku, niezwykle udanych premierach swoich klasowych rywali. Honda Civic X, Hyundai i30 II czy Kia Ceed III to jego najnowsi konkurenci, ale jeszcze większą batalię będzie musiał on stoczyć o klientów z nieco starszym Oplem Astrą K, Renault Megane IV czy już bardzo „dojrzałą” Skodą Octavią III. O Golfie VII nawet nie wspominamy. Jednak nowy Focus to wg producenta bardzo zaawansowany technicznie kompakt.

Ford Focus IV – kilka wersji wyglądu

Co ma nowy Focus do zaoferowania? Po pierwsze ciekawy wygląd. Nie jest on może jakiś wybitnie przełomowy (zwłaszcza na tle tego czym uraczyła Nas pierwsza generacja), ale mając w pamięci II generację, musimy przyznać , że projektanci Forda tym razem nie zawiedli i stworzyli udaną kontynuację amerykańskiego przeboju. Nadwozie ma właściwe proporcje (nawet w kombi), a jego linia nie jest przesadnie ekstrawagancka. Wyraźnie zmieniły się też jego wymiary. Nowy Focus jest dłuższy (o 20 mm), szerszy (o 2 mm) i niższy (aż o 29 mm) od poprzednika. Uwagę przykuwają zarówno jego nowoczesne, w pełni ledowe reflektory przednie, jak i szeroki, przysadzisty tył z dużymi, poziomo ustawionymi światłami przywodzącymi na myśl te z nowego Fiata Tipo. Co ciekawe, zarówno hatchback jak i kombi będą mieć identyczne tylne lampy. Klapa bagażnika otrzymała specyficzne wyprofilowanie, na którym umieszczono eleganckie oznaczenie modelu (w zależności od wersji), a wzdłuż drzwi ciągnie się wyraźne przetłoczenie nadające bryle lekkości. Taka koncepcja ma szansę nie opatrzyć się zbyt szybko klientom i cieszyć się powodzeniem przez wiele lat.

Zobacz: Szpera LSD i Launch Control czyli nowy Ford Fiesta ST!

Naszej redakcji, z naczelnym na jej czele, najbardziej przypadł do gustu Focus w usportowionym pakiecie stylizacyjnym ST-line, który wręcz kipi temperamentem. Niebieski lakier, czarny grill, ciekawy dyfuzor w tylnym zderzaku i podwójna końcówka układu wydechowego w połączeniu dużymi felgami czynią go namiastką hot hatcha. Tym bardziej, że wersja ST-line jest obniżona o 10 mm względem bazowej wersji.

Ford Focus IV ST-line

Oprócz tej odmiany, klienci będą mogli wybrać m.in. wersję Vignale (o bardziej luksusowym charakterze, z prawdziwym drewnem w kabinie) czy Active (mającą lekko uterenowiony charakter i zwiększony o 30 mm prześwit).

Ford Focus IV – wnętrze

W kabinie nowego Forda Focusa widać ogromne podobieństwo do najnowszej Fiesty. Wzrok skupia na sobie centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego, który wzorem tego z Fiesty jest na stałe przytwierdzony do kokpitu. Tuż pod nim umieszczono dodatkowe przyciski i pokrętła służące sterowaniu systemem audio. Zegary i ulokowany po środku nich komputer pokładowy są z kolei bardzo zbliżone do tych, jakimi dysponował Focus III.

Nowością będzie HUD czyli Head Up Display prezentujący najważniejsze parametry jazdy na wysuwanej tuż za zegarami szybce. Cieszy fakt, że Focus IV nadal posiada pełny wachlarz przycisków i pokręteł niezbędnych do sterowania klimatyzacją czy radiem. Stylowe rozwiązania oparte na panelach dotykowych wyglądają może i efektownie, ale są kompletnie niepraktyczne – za bardzo angażują w trakcie jazdy, a do tego szybko ulegają zabrudzeniu.

Zobacz: Sportowy SUV Forda! Edge ST z potężnym silnikiem V6!

Fotele i kierownica, zwłaszcza w wersji ST-line, to ewolucja tego co mogliśmy zobaczyć w obecnym modelu. Siedzenia przednie mają wyraźne wyprofilowania, a tylna kanapa sprawia wrażenie zaprojektowanej typowo pod 3 osoby. Istotnie powinna zwiększyć się ilość miejsca w kabinie, bowiem rozstaw osi zwiększył się aż o 53 mm osiągając 2701 mm. O bagażniku wiadomo póki co tyle, że w wersji kombi maksymalna jego pojemność sięgnie 1653 litrów (zamiast dotychczasowych 1516 l).

Ford Focus IV – silniki i zawieszenie

Nowości znajdziemy także pod maską Forda Focusa MkIV. Wszystkie silniki benzynowe będą mieć tylko trzy cylindry, za to dieslowskie „aż” cztery. Jednostki o zapłonie iskrowym będzie reprezentować silnik 1.0 EcoBoost dostępny w 3 wariantach mocy (85, 100 i 125 KM) oraz motor 1.5 EcoBoost, który będzie generować  150 albo 182 KM (to ten sam silnik jaki posiadać ma nowa Fiesta ST). Gamę silników diesla będzie stanowić jednostka 1.5 EcoBlue o mocy 95 lub 120 KM oraz motor 2.0 EcoBlue dysponujący mocą 150 KM. Dla silników o mocy od 120 KM producent przewidział opcjonalną skrzynię automatyczną mającą 8 przełożeń.

Zobacz: Ford Focus RS TAXI czyli specjalna wersja dostępna w Norwegii!

Spore zmiany zaszły w zawieszeniu Forda Focusa, choć niekoniecznie muszą to być wyłącznie korzystne zmiany. Z jednej strony producent wprowadził do Focusa opcjonalne zawieszenie adaptacyjne CCD, które w zależności od wybranego przez kierowcę trybu jazdy, albo od stanu nawierzchni po której porusza się auto, zmienia charakterystykę tłumienia nierówności przez amortyzatory. Z drugiej strony zrezygnowano z zawieszenia wielowahaczowego na rzecz belki skrętnej. Na szczęście producent zrobił to tylko w słabszych wersjach silnikowych (1.0 EB oraz 1.5 EcoBlue). Mocniejsze odmiany, wzorem aut z grupy VAG, będą mieć układ wielowahaczowy. Pocieszeniem w tej sytuacji może być fakt, że Ford Fiesta ST200 też posiada belkę skrętną, a auto prowadzi się wyśmienicie. Co więcej, tego typu zawieszenie oferuje co prawda niższy nieco komfort, ale z drugiej zazwyczaj jest bardziej trwałe od wielowahaczowej konstrukcji. Przypuszczamy też, że to właśnie m.in. dzięki temu rozwiązaniu Ford Focus IV stał się lżejszy względem poprzedniego modelu nawet o 88 kg .

Ford Focus IV – systemy bezpieczeństwa

Nowy Ford Focus IV ma również przerastać poprzednika liczbą systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Wśród najważniejszy innowacji wprowadzonych w nowym Focusie koniecznie trzeba wymienić

  1. systemy aktywnego unikania zderzenia, hamowania awaryjnego, aktywnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów,
  2. adaptacyjne reflektory z układem doświetlania zakrętów i kierowania światłem na podstawie znaków drogowych,
  3. system wspomagania parkowania, zarówno równoległego, jak i prostopadłego z funkcją wspomagania wyjazdu z parkingu i ostrzegania o ruchu poprzecznym,
  4. szerokokątna kamera cofania 180 stopni,
  5. aktywny tempomat
  6. system ostrzegania o kolizji czołowej,
  7. wyświetlacz przezierny (na poliwęglanowej, wysuwanej płytce),
  8. system hamowania po kolizji,
  9. system FordPass Connect – modem LTE, ładowarka indukcyjna oraz multimedialny SYNC-3 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i audio B&O; Play.

Cennik Forda Focusa MkIV zostanie opublikowany w Polsce jeszcze w kwietniu i od tego momentu dilerzy będą mogli przyjmować zamówienia na nowy model. Pierwsze samochody mają trafić do klientów w połowie lipca!

 Zobacz: Ford Mustang po faceliftingu – znamy jego osiągi i dane techniczne!

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Ford Focus IV – zawieszenie CCD, nowe silniki i belka skrętna!"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pad
Gość

Focus 4 w koncu wygląda dobrze . Opcjaz zawieszeniem ucieszy firmyribiace 100 tys km rocznie na 1 aucie

Ernest
Gość

Wygląda dobrze. Naprawdę. Ale to zawieszenie to trochę głupi pomysł.

Aktualności