Audi RS4 Avant B9 – powrót do przeszłości?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 13 września 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe Audi RS4 Avant napędzane jest silnikiem 2.9 TFSI V6 wyposażonym w dwie turbosprężarki. Dokładnie 18 lat temu prawie identyczny motor trafił do pierwszej generacji RS4. Podobna pojemność i podwójne turbodoładowanie wyraźnie przypominają nową konstrukcję. Czyżby zatem świat motoryzacji, po wielkim wybuchu w latach 90-tych, zaczynał się kurczyć i wracać powoli do czasów zamierzchłych? Dane techniczne obu RS4 i ich osiągi mogą o tym w pewnym stopniu świadczyć!

Pierwsza generacja Audi RS4 Avant zadebiutowała na rynku w 1999 roku. Źródłem jej napędu był widlasty motor 2.7 V6 Biturbo, wyposażony w dwie turbosprężarki K04 oraz taką samą liczbę intercoolerów. Motor ten, opracowany wspólnie z firmą Cosworth, generował moc aż 381KM i 440 Nm momentu obrotowego (od 2500 aż do 6000 obr./min). Każde kolejne RS4 miało jeszcze większe i mocniejsze silniki, ale już wolnossące.

Zobacz: Test Audi RS6 Performance

W 2006 roku RS4 otrzymało motor V8 o pojemności aż 4,2 litra i mocy 420 KM, a w 2012 roku identycznej wielkości jednostkę napędową o mocy zwiększonej do 450 KM. Najnowsze Audi RS4 Avant ma pod maską silnik o zmniejszonej zarówno pojemności skokowej (do 2,9 l), jak i liczbie cylindrów (z 8-miu do 6-ściu). Dzięki turbodoładowaniu motor uzyskuje jednak taką samą moc (450 KM) jak ten, stosowany w 5 lat starszym RS4 B8. Gdzie zatem jest postęp?

Audi RS4 Avant B9 – silnik 2.9 TFSI i jego osiągi

Nowy silnik 2.9 TFSI to konstrukcja opracowana z Porsche. Dwie turbosprężarki zamontowano w nim centralnie, pomiędzy rzędami cylindrów. Aby reakcja motoru na dodanie gazu była bardziej spontaniczna, zasysane zarówno do danej turbosprężarki, jak i do komór spalania powietrze, doprowadzane jest tam dwoma osobnymi strumieniami. Udoskonalono także proces spalania wykorzystując wtrysk bezpośredni oraz tzw. „B-cykle”.

Zobacz: Nowe oznaczenia silników Audi!

Skrócona faza sprężania i długa faza rozprężania umożliwia uzyskanie większego stopnia sprężania, a więc lepszą sprawność i większą wydajność silnika (ta sama moc przy niższym zapotrzebowaniu na paliwo). W rezultacie nowy silnik 2.9 TFSI ma zużywać średnio 8,7 l benzyny na każde 100 km. Audi RS4 Avant z 1999 roku potrzebowało średnio aż 12,0 litrów paliwa na pokonanie tego samego dystansu!

Silnik Audi RS4 Avant B9 ma podwójne turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

Jak na 18 lat, które dzieli pierwszą i najnowszą wersję RS4, różnice w osiągach między nimi nie są już tak ogromne. Silnik nowego Audi RS4 jest mocniejszy o 69 KM i generuje o 160 Nm więcej maksymalnego momentu obrotowego przy nieco niższych obrotach (od 1900 do 5000 obr./min. zamiast od 2500-6000 obr./min.). Także dynamika jazdy obu aut nie różni się aż tak bardzo. Nowe RS4 przyspiesza 0-100 km/h w 4,1 sekundy, a starszy o 18 lat model w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna nowej wersji jest ograniczona do 280 km/h, natomiast starej do 262 km/h. Sprint 0-200 km/h zajmuje pierwszej generacji RS4 17,0 sekund. Nowy model zapewne będzie szybszy (o ok. 2 sekundy), ale producent nie podał jeszcze dokładnej informacji na ten temat.

Tak doskonała dynamika starego modelu, wyposażonego w manualną, a nie automatyczną, 8-biegową przekładnię ZF,  to także efekt znacznie niższej masy pierwszego RS4. Stary model ważył 1620 kg, nowy 1790 kg czyli aż o 150 kg więcej! Trzeba jednak pamiętać, że najnowsza generacja RS4 to znacznie bezpieczniejszy samochód, zbudowany wg zupełnie innych wymogów bezpieczeństwa niż miało to miejsce na początku XXI wieku. Pierwsze Audi RS4 otrzymało zaledwie 3 gwiazdki w testach EuroNCAP (i to niepełne), nowe A4 zdobyło ich aż pięć i to przy wyraźnie zaostrzonych wymogach.

Audi RS4 Avant B9 – imponujący wygląd, wyposażenie i … cena

Co więcej, nowe Audi RS4 na tle pierwszej generacji to auto o znacznie bardziej luksusowym charakterze, doskonale wykończone i wyposażone w niesamowite rozwiązania. Adaptacyjne zawieszenie DRC, w pełni LED-owe reflektory Matrix, wyświetlacze HUD i Audi Virtual Cockpit, zestaw audio Bang&Olufsen, szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa, zespół kamer i wręcz obrzydliwie bogata lista wyposażenia opcjonalnego czynią to auto limuzyną klasy średniej zaklętą w rodzinnym kombi.

Audi RS4 Avant B9 wyraźnie zyskał na wyglądzie. Niestety jego cena czyni go dostępnym dla nielicznych!

Trudno mi też nie wspomnieć o niesamowitym wyglądzie nowego RS4. Tak jak zupełnie nie trawię wyglądu standardowych wersji A4, tak jego topowa odmiana po prostu mnie zachwyca. Przepiękne, czarne reflektory świetnie komponują się z nowym, potężnym przednim zderzakiem z charakterystycznym grillem. Ale jeszcze lepiej dopracowano tylną część Audi. Nowy zderzak z atrakcyjnie prezentującym się dyfuzorem oraz imponującym układem wydechowym tworzy kształt nadający bryle auta dużo lepszych proporcji.  A kropką nad „i” są efektowne alufelgi oraz karbonowe dodatki okalające właściwie każdą stronę nowego Audi RS4 Avant. Szkoda tylko, że cena tego samochodu nie będzie niższa niż ok. 350 tys. zł za podstawową wersję. Na tle Audi RS6 to jednak prawdziwa okazja!

Zobacz: Audi RS5 2.9 V6 TFSI – silnik Porsche i świetne osiągi!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności