Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16? Test przeprowadzony w Niemczech objął opony różnej klasy i pokazał, że nawet tańsze opony prezentują obecnie bardzo dobre właściwości. Rozczarowały opony firmy Nokian, zaskoczył za to Kleber. Ale które opony zimowe spisują się lepiej na śniegu, a które na mokrej nawierzchni? Czy są wśród nich modele uniwersalne na różne warunki? Oto najlepsze opony zimowe 205/55 R16 na sezon 2021.
Koledzy zza zachodniej granicy z tygodnika AutoBild, wzięli pod lupę 50 różnych typów opon przeróżnej jakości, od modeli ekonomicznych po te Premium, z możliwe najwyższej półki. Trzeba bowiem pamiętać, że nie wszystkie topowe opony są dostępne w rozmiarze 205/55 R16. Aby jednak zawęzić klasyfikację i odrzucić najgorsze ogumienie, niemieccy dziennikarze najpierw przeprowadzili kwalifikacyjny test hamowania na dwóch różnych nawierzchniach. Na podstawie zebranych wyników, wybrali 20 najlepszych opon do kolejnych prób.
Hamowanie na mokrym i na śniegu – najlepsze opony zimowe
Runda kwalifikacyjna do TOP20 polegała na tym, że testerzy AutoBild sprawdzali skuteczność hamowania na mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni asfaltowej, wykorzystując samochody Volkswagen Golf. W pierwszej części porównania auto hamowało z 80 km/h na mokrej nawierzchni. Najlepsze 35 opon przeszło do drugiej rundy. Tam badano długość drogi hamowania na ubitej pokrywie śnieżnej z prędkości 50 km/h. Następnie podliczono wyniki. Do głównej części testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 zakwalifikowało się 20 opon z najlepszym łącznym wynikiem z obydwu prób.
Zobacz: Opony zimowe i kraje, w których są one obowiązkowe
Wyniki hamowania na obu typach nawierzchni samochodem rozpędzonym do różnych prędkości wygrał Bridgestone Blizzak LM005, który świetnie spisał się zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Na śniegu też wypadł bardzo dobrze, ale lepsze były opony Dunlop Winter Sport 5, Continental WinterContact TS 870, Goodyear UltraGrip 9+ a nawet BFGoodrich g-Force Winter 2.
miejsce | opona | droga hamowania na mokrym | droga hamowania na śniegu |
1 | Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 | 32,1 m | 28,1 m |
2 | Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 | 33,6 m | 27,3 m |
3 | Hankook Winter i*cept RS2 205/55 R16 | 33,4 m | 28,2 m |
4 | Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 | 34,2 m | 27,7 m |
5 | Firestone Winterhawk 4 205/55 R16 | 33,5 m | 28,6 m |
6 | Goodyear UltraGrip 9+ 205/55 R16 | 35,2 m | 27,5 m |
7 | BFGoodrich g-Force Winter 2 205/55 R16 | 35,6 m | 27,9 m |
8 | Semperit Speed-Grip 3 205/55 R16 | 35,1 m | 28,5 m |
9 | Vredestein Wintrac 205/55 R16 | 33,5 m | 30,3 m |
10 | Laufenn I-Fit+ 205/55 R16 | 35,2 m | 28,6 m |
11 | Kleber Krisalp HP3 205/55 R16 | 35,6 m | 28,4 m |
12 | Michelin Alpin 6 205/55 R16 | 34,9 m | 29,1 m |
13 | Sava Eskimo HP2 205/55 R16 | 36,5 m | 28,0 m |
14 | Uniroyal MS Plus 77 205/55 R16 | 36,1 m | 28,6 m |
15 | Barum Polaris 5 205/55 R16 | 36,1 m | 28,8 m |
16 | Nexen Winguard Snow G3 205/55 R16 | 35,6 m | 29,4 m |
17 | Yokohama BluEarth-Winter V906 205/55 R16 | 35,9 m | 29,2 m |
18 | Fulda Kristall Control HP2 205/55 R16 | 36,8 m | 28,6 m |
19 | Falken Eurowinter HS01 205/55 R16 | 36,2 m | 29,5 m |
20 | Nokian Snowproof 205/55 R16 | 36,5 m | 29,2 m |
Po wybraniu najlepszej 20-stki, eksperci AutoBild sprawdzali kolejne cechy danego ogumienia w tym:
- zachowanie opon na śniegu (co stanowiło 30% oceny końcowej),
- mokrej drodze (30%),
- suchej nawierzchni (20%),
- koszt opony (20%) w odniesieniu do jej właściwości jezdnych.
Bardzo ważne jest to, aby wiedzieć, że przyjęta skala ocen była adekwatna do niemieckiego systemu oceniania uczniów, która jest odwrotna do naszej, polskiej. Zatem najwyższa ocena to 1, następnie 1-, 2+, 2, 2-, 3+, 3 i tak do najniższej oceny – 6. Jak się okazało, uwzględnienie wszystkich tych parametrów, zmieniło klasyfikację opon i to miejscami bardzo wyraźnie.
Najlepsze opony zimowe 205/55 R16
Po podsumowania wszystkich kategorii zwycięzcą porównania została opona Continental WinterContact TS 870. Uzyskała dobry wynik na mokrej drodze (2+) z uwagi na dużą ilość samoblokujących się klocków, jeszcze lepszy na zaśnieżonej (1-) i taką samą za cenę, co oznacza, że jej koszt jest bardzo atrakcyjny w odniesieniu do tego, co oferuje. Do tego także suchej nawierzchni spisała się dobrze (2), a jej wszechstronność udowadniają ponadprzeciętne wyniki we wszystkich kategoriach. Do tego to najlepsza opona pod względem efektywności paliwowej.
Najlepsze opony zimowe 205/55 R16 | ||
miejsce | opona | ocena końcowa |
1 | Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 | wzorowa |
2 | Michelin Alpin 6 205/55 R16 | wzorowa |
3 | Kleber Krisalp HP3 205/55 R16 | wzorowa |
4 | Vredestein Wintrac 205/55 R16 | wzorowa |
5 | Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 | dobra |
6 | Hankook Winter i*cept RS2 205/55 R16 | dobra |
7 | Goodyear UltraGrip 9+ 205/55 R16 | dobra |
8 | Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 | dobra |
9 | Semperit Speed-Grip 3 205/55 R16 | zadowalająca |
10 | Firestone Winterhawk 4 205/55 R16 | zadowalająca |
11 | BFGoodrich g-Force Winter 2 205/55 R16 | zadowalająca |
12 | Uniroyal MS Plus 77 205/55 R16 | zadowalająca |
13 | Falken Eurowinter HS01 205/55 R16 | zadowalająca |
14 | Yokohama BluEarth-Winter V906 205/55 R16 | zadowalająca |
15 | Barum Polaris 5 205/55 R16 | zadowalająca |
16 | Fulda Kristall Control HP2 205/55 R16 | zadowalająca |
17 | Sava Eskimo HP2 205/55 R16 | zadowalająca |
18 | Nokian Snowproof 205/55 R16 | zadowalająca |
19 | Nexen Winguard Snow G3 205/55 R16 | zadowalająca |
20 | Laufenn I-Fit+ 205/55 R16 | warunkowo polecana |
Drugie miejsce w rankingu zajął Michelin z modelem Alpin 6. Opona ta również otrzymała ocenę „wzorowa” a jej wyniki we wszystkich kategoriach także były powyżej średniej. Ma ona kierunkowy bieżnik, który dopasowuje się do stopnia zużycia opony co przekłada się na dobre zachowanie zarówno na suchej nawierzchni (2), jak i na mokrej (2). W tej drugiej dyscyplinie był to lepszy wynik niż zwycięzcy, ale osiągi na śniegu były już trochę gorsze od opony Continentala, choć nadal wysokie (2+). W porównaniu do Continental, Michelin Alpin 6 wypadł również odrobinę gorzej pod względem relacji cena/jakość (2+).
„Pudło” zamknęły dwie, bardzo ciekawe opony. Zarówno Kleber Krisalp HP3, jak i Vredestein Wintrac, nie były raczej faworytami, a wypadły naprawdę świetnie otrzymując ocenę „wzorowa”. Kleber to produkt klasy średniej, jednak jego osiągi mogą robić wrażenie. Na suchej drodze opona wypadła tak samo dobrze, jak poprzednie dwa modele (2). W tej konkurencji lepiej poradził sobie jednak Vredestein Wintrac należący do klasy premium (2+). Trzeba jednak podkreślić, że Kleber świetnie sprawdził się na śniegu (2+), na którym Vredestein wypadł wyraźnie gorze (2-), uzyskując wynik poniżej średniej. Lepiej za to wypadł od Klebera na mokrej drodze (2+ wobec 2- Klebera). Ogólną ocenę Vredestein obniżyła jego wyższa cena.
Sporym zaskoczeniem jest dopiero piąte miejsce opon Bridgestone Blizzak LM005, które brylowały w klasyfikacjach. Ale punty w tym przypadku zniekształcają całościowy obraz. Bo model ten ma rewelacyjne osiągi na każdej nawierzchni: na śniegu (1), na mokrej drodze (1-), na suchej (2). Ale stracił najwięcej swoją ceną (3+), przez którą otrzymał ocenę „dobra”. Taką samą otrzymał Hankook, który także świetnie spisał się na każdej nawierzchni, uzyskując wyniki powyżej średniej. Ma rewelacyjne osiągi na zaśnieżonej oraz mokrej drodze (1- w obydwu konkurencjach). Na suchej, podobnie jak Bridgestone, wypadł ciut gorzej (2). Główną słabością modelu jest jego koszt, który plasuje opony poniżej średniej całego rankingu (2-).
Zobacz: Najlepsze opony letnie w 2021 roku? Test modeli UHP i UUHP!
Na miejscu siódmym znalazł się Goodyear UltraGrip 9+, który miał dobre wyniki na śniegu (2+) i mokrej drodze (2), za to poniżej przeciętnej wypadł na suchej nawierzchni (2-), ale zyskał trochę swoją ceną (2+). Ostatnia oponą z oceną „dobra” jest Dunlop Winter Sport 5, który otrzymał dobre oceny na mokrej oraz ośnieżonej nawierzchni (2+). Wyraźnie gorzej poradził sobie na suchej nawierzchni (wynik poniżej średniej 2-), a do tego stracił punkty za wysoką cenę.
Wyjątkowo równe okazały się opony Semperit Speed-Grip 3. Dlaczego? Bowiem na każdym typie nawierzchni otrzymały tę samą notę (2-). Wyżej oceniono za to jej koszty eksploatacji (2). Tuż z nią, na dziesiątym miejscu uplasowała się opona Firestone Winterhawk 4, która zachwyciła wynikiem na śniegu (1-), co jest zasługą technologii Bridgestone. Dobrze też wypadła na mokrej nawierzchni (2), ale jej parametry na suchym były jednymi z najsłabszych w rankingu (3+). Plus za cenę (2+).
Daleko od czołówki, bo aż na 11-miejscu znalazły się opony BFGoodrich g-Force Winter 2. Sęk w tym, że wypadły bardzo dobrze na najbardziej niebezpiecznych nawierzchniach. Mają one jedne z najlepszych osiągów na śniegu (1-) i dobre właściwości na mokrej nawierzchni (2). Gorsze oceny ogumienie zgarnęło za jazdę po suchym (3+) oraz za cenę (2-). Następne miejsca zajęły dwie opony: Uniroyal MS Plus 77 i Falken Eurowinter HS01. Falken okazał się ponadprzeciętny w jeździe na suchej nawierzchni (2) oraz za cenę (2). Pod względem kosztów Uniroyal wypadł nieco lepiej (2+), stracił jednak na suchej nawierzchni (2-). Obie opony są najsłabszymi modelami w kategorii jazdy po ośnieżonej drodze (3+). Co zaskakujące, na mokrej nawierzchni także nie wypadły najlepiej (2-), co jest porażką zwłaszcza dla Uniroyala.
Tylko „zadowalająca” okazał się opona Yokohama BluEarth*Winter V906. Dlaczego? Bo choć jest to model klasy Premium to wypadł dobrze tylko w jeździe na suchej nawierzchni (2). W pozostałych testach punktował poniżej przeciętnej – na mokrej i ośnieżonej drodze (2-) a do tego dużo stracił za cenę (3+). Niewiele gorzej wypadła od niej budżetowa opona Barum Polaris 5, która dobrze spisała się na śniegu (2+). Również jego cena wypadła na plus (2+), ale jeszcze tańsza okazała się opona klasy średniej z szesnastej pozycji –Fulda Kristall Control HP2 (1-). Jednak ten model gorzej poradził sobie na śniegu (2-). Zarówno Barum jak i Fulda uzyskały słabe wyniki na suchej i mokrej nawierzchni (3+).
Zobacz: Opony zimowe – jakie ciśnienie będzie właściwe?
Sava Eskimo HP2 nie zdobyła specjalnego uznania. Oprócz ceny (2+) wszystkie jej wyniki były poniżej przeciętnej. Najgorzej spisały się na mokrej drodze (3). Ale jest to opona jednak budżetowa. Natomiast fatalnie wypadła opona Premium Nokian Snowproof. Na mokrym uzyskała równie słaby wynik co Sava (3), ale rezultat na śniegu (2-) dosłownie rozczarowuje. W końcu mowa o oponie nastawionej przede wszystkim na jazdę po śniegu. Powyżej średniej udało jej się za to wypaść na suchej drodze (2) i pod względem kosztów (2+). Ale 18-miejsce to kiepski wynik jak na tę markę.
Ostatnią oponą z oceną „zadowalająca” jest Nexen Winguard Snow G3. Jedyny wynik powyżej średniej uzyskała za osiągi na suchej drodze (2). Poniżej średniej wypadła natomiast na śniegu (2-). Modelowi przyznano niskie oceny za jazdę na mokrej nawierzchni oraz koszty (3+). Minimalnie lepiej pod względem kosztów (2-)wypadła ostatnia w zestawieniu opona Laufenn I-Fit+. Ale co ciekawe, świetnie spisała sobie na śniegu (1-) i całkiem dobrze na suchym asfalcie (2+). Straciła jednak dużo na mokrej nawierzchni (3+). Ostatecznie opona otrzymała ocenę „warunkowo polecana”. Widać, że jest to tania opona stworzona typowo pod warunki zimowe, która powinna spisać się np. w terenach górskich.
Zobacz: Jakie opony wybierają Polacy? Czym się kierują przy ich zakupie?
Uwaga na opony winter yokohama 906. Moje opony nowe jeżeli spadnie śnieg i leży na drodze wtedy te opony stają się niebezpieczne. Nie potrafią pokonać 5 procentowego podjazdu. Trzymanie boczne na drodze powyżej 80km to trzeba być odważnym. Dodam że mam Mercedesa S.
Goodyear ultragrip 9+ porażka. 360 zł za sztukę i jeździ to gorzej niż dużo tansze Klebery. Poza tym goodyear jest bardzo głośny. Ponad 70 decybeli. Mam je w VW Polo dziewczyny. A Nokian? Szkoda komentować. Widać że nie ma co przepłacać za opony. Dziś te tansze dają radę.