REKLAMA

Płatek śniegu na oponie – co oznacza?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 26 października 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Oznaczenie M+S albo płatek śniegu na tle gór na oponach to symbole kojarzące się kierowcom z zimowym przeznaczeniem ogumienia. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie do końca. Symbole te nie są ze sobą równoznaczne i są stosowane na oponach o wyraźnie innych właściwościach. Jakie oznaczenia powinna mieć zatem dobra opona zimowa lub całoroczna?

Zakup dobrej opony zimowej, a tym bardziej wielosezonowej tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Wśród opon oferowanych na rynku występują bowiem zarówno opony sezonowe (czyli letnie i zimowe), które są wyraźnie zróżnicowane pod względem budowy, bieżnika i twardości mieszanki gumowej, jak i też tzw. opony całoroczne, których budowa i jakość jest bardzo zróżnicowana. Właśnie w przypadku tych ostatnich problem z zakupem może być największy. Dlaczego? Bowiem najczęściej są to opony o pośredniej mieszance (lato/zima) i nieco bardziej zimowym wzorze bieżnika. A to już wystarczy, aby uzyskać homologację zimową. Tyle tylko, że takich opon lepiej unikać, jeśli zależy nam na naprawdę niezłych właściwościach trakcyjnych w okresie typowo zimowym.

Co oznacza symbol M+S na oponie?

Zwykło się uważać, że symbol M+S (z jez. ang. Mud+Snow czyli błoto i śnieg) to oznaczenie typowe dla opon całorocznych. Jeśli na boku opony są powyższe litery, to dla większości osób poszukujących opon całorocznych temat wydaje się być zamknięty. Sęk w tym, że to poważny błąd. Symbol M+S określa jedynie opony z bieżnikiem na błoto oraz śnieg i jest nadawany uznaniowo przez producentów opon. Nie oznacza to zatem, że ogumienie takie ma zimową, bardziej miękką mieszankę gumową. A to ona decyduje o zachowaniu opon w trakcie jazdy przy niskich temperaturach otoczenia! 

Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?

Mieszanka na opony zimowe w porównaniu z letnimi zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieje tak łatwo przy niskich temperaturach. I właśnie dlatego oznaczenie M+S znajdziecie też na typowo terenowych oponach do samochodów z napędem 4×4. Symbol M+S występuje na wszystkich oponach zimowych, ale nie wszystkie opony z tym oznaczeniem to opony zimowe! Dlatego szukając opon całorocznych powinniście szukać na nich jeszcze innego symbolu.

Śnieżka na oponie – znaczenie

Szukając opon na zimę szczególnie uczulam Was na jedną rzecz, o której nie można zapomnieć. Jedynym oficjalnym symbolem – zarówno w przypadku opon zimowych i całorocznych, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych, jest płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (tzw. symbol alpejski, ang. skrót 3PMSF czyli Three-Peak Mountain Snow Flake). Jeśli na oponie zabraknie tego oznaczenia, to trudno mówić w jej przypadku o dobrych właściwościach trakcyjnych w okresie zimy. Jeśli szukacie dobrych opon całorocznych, to oprócz symbolu M+S muszą one posiadać też symbol śnieżynki na tle gór.

Symbol alpejski, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu (w skrócie 3PMSF) został wprowadzony w regulaminie 117 EKG ONZ, a następnie na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w lipcu 2009 roku. Zapisy te pozwoliły wprowadzić standardy bezpieczeństwa, stanowiące punkt odniesienia zarówno dla producentów, jak i klientów. Brak śnieżki powinien dać do myślenia każdemu, kto poszukuje dla siebie opon zimowych czy całorocznych. Zwłaszcza do daily drivera, który nie musi wstydzić się mocy i swych osiągów. O tym jednak kiedy wymienić opony letnie na zimowe dowiecie się z poniższego materiału:

Zobacz: Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe?

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily Driversaturn Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
saturn
Gość
saturn

czyli jak opona nie ma tego płatka śniegu to nie jest zimowa?

Aktualności