Oznaczenie M+S albo płatek śniegu na tle gór na oponach to symbole kojarzące się kierowcom z zimowym przeznaczeniem ogumienia. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie do końca. Symbole te nie są ze sobą równoznaczne i są stosowane na oponach o wyraźnie innych właściwościach. Jakie oznaczenia powinna mieć zatem dobra opona zimowa lub całoroczna?
Zakup dobrej opony zimowej, a tym bardziej wielosezonowej tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Wśród opon oferowanych na rynku występują bowiem zarówno opony sezonowe (czyli letnie i zimowe), które są wyraźnie zróżnicowane pod względem budowy, bieżnika i twardości mieszanki gumowej, jak i też tzw. opony całoroczne, których budowa i jakość jest bardzo zróżnicowana. Właśnie w przypadku tych ostatnich problem z zakupem może być największy. Dlaczego? Bowiem najczęściej są to opony o pośredniej mieszance (lato/zima) i nieco bardziej zimowym wzorze bieżnika. A to już wystarczy, aby uzyskać homologację zimową. Tyle tylko, że takich opon lepiej unikać, jeśli zależy nam na naprawdę niezłych właściwościach trakcyjnych w okresie typowo zimowym.
Co oznacza symbol M+S na oponie?
Zwykło się uważać, że symbol M+S (z jez. ang. Mud+Snow czyli błoto i śnieg) to oznaczenie typowe dla opon całorocznych. Jeśli na boku opony są powyższe litery, to dla większości osób poszukujących opon całorocznych temat wydaje się być zamknięty. Sęk w tym, że to poważny błąd. Symbol M+S określa jedynie opony z bieżnikiem na błoto oraz śnieg i jest nadawany uznaniowo przez producentów opon. Nie oznacza to zatem, że ogumienie takie ma zimową, bardziej miękką mieszankę gumową. A to ona decyduje o zachowaniu opon w trakcie jazdy przy niskich temperaturach otoczenia!
Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?
Mieszanka na opony zimowe w porównaniu z letnimi zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieje tak łatwo przy niskich temperaturach. I właśnie dlatego oznaczenie M+S znajdziecie też na typowo terenowych oponach do samochodów z napędem 4×4. Symbol M+S występuje na wszystkich oponach zimowych, ale nie wszystkie opony z tym oznaczeniem to opony zimowe! Dlatego szukając opon całorocznych powinniście szukać na nich jeszcze innego symbolu.
Śnieżka na oponie – znaczenie
Szukając opon na zimę szczególnie uczulam Was na jedną rzecz, o której nie można zapomnieć. Jedynym oficjalnym symbolem – zarówno w przypadku opon zimowych i całorocznych, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych, jest płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (tzw. symbol alpejski, ang. skrót 3PMSF czyli Three-Peak Mountain Snow Flake). Jeśli na oponie zabraknie tego oznaczenia, to trudno mówić w jej przypadku o dobrych właściwościach trakcyjnych w okresie zimy. Jeśli szukacie dobrych opon całorocznych, to oprócz symbolu M+S muszą one posiadać też symbol śnieżynki na tle gór.
Symbol alpejski, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu (w skrócie 3PMSF) został wprowadzony w regulaminie 117 EKG ONZ, a następnie na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w lipcu 2009 roku. Zapisy te pozwoliły wprowadzić standardy bezpieczeństwa, stanowiące punkt odniesienia zarówno dla producentów, jak i klientów. Brak śnieżki powinien dać do myślenia każdemu, kto poszukuje dla siebie opon zimowych czy całorocznych. Zwłaszcza do daily drivera, który nie musi wstydzić się mocy i swych osiągów. O tym jednak kiedy wymienić opony letnie na zimowe dowiecie się z poniższego materiału:
Zobacz: Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe?
czyli jak opona nie ma tego płatka śniegu to nie jest zimowa?
Jej guma nie ma wystarczająco dobrych właściwości aby zachować wymaganą elastyczność przy niskich temperaturach (zwłaszcza ujemnych) otoczenia.