Jak podłączyć prostownik do akumulatora, a potem go odłączyć bezpiecznie? Zasady są proste, ale warto je znać, aby nie zrobić sobie lub komuś krzywdy. Tym bardziej jeśli ładowanie akumulatora zamierzamy przeprowadzić w domu. Ważne jest także to, gdzie powinno się ładować akumulator prostownikiem, bo wybór pomieszczania jest istotny.
Rozładowany akumulator nie zawsze wymaga wymiany na nowy. Wręcz przeciwnie, im wyższa świadomość i wiedza wśród kierowców, tym większa szansa, że akumulator posłuży w samochodzie wiele lat. Wystarczy wiedzieć, od czego zależy trwałość akumulatora i jak kontrolować jego stan. Jedną z kluczowych czynności eksploatacyjnych jest ładowanie akumulatora prostownikiem. Ważne, aby robić to regularnie, unikając głębokiego rozładowania.
Podłączanie prostownika do akumulatora
Stan akumulatora można sprawdzić na kilka sposobów. Najprostszym jest ocena jego napięcia za pomocą prostego miernika, jakim jest multimetr. Jeśli napięcie spoczynkowe akumulatora jest niższe niż 12,5 Volta, to warto podłączyć go do prostownika i doładować. Proces podłączania powinien być jednak przemyślany, z uwagi na własne bezpieczeństwo. Istotna jest kolejność podpinania klem do biegunów akumulatora oraz moment podłączenia prostownika do zasilania (gniazdka elektrycznego).
Zobacz: Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?
Podpinanie akumulatora zaczynamy od podłączenia klemy dodatniej (+) do bieguna dodatniego akumulatora. Klema dodatnia zazwyczaj jest czerwona, ale nie jest to reguła. Następnie podpinamy klemę ujemną (-) do bieguna ujemnego. Gdy klemy są dobrze podłączone, może podpiąć prostownik do sieci (gniazdka elektrycznego) i wybrać odpowiedni tryb jego pracy. Ładowanie powinno się rozpocząć.
Odłączanie prostownika do akumulatora
Po naładowaniu akumulatora, prostownik można odłączyć od sieci. O tym kiedy to następuje można opisać esej, ale w przypadku automatycznego prostownika mówimy o tym informacja na jego ekranie. W zwykłym prostowniku z amperomierzem, moment naładowania zazwyczaj następuje, gdy natężenie prądu (A) spadnie prawie do zera. Gdy prostownik jest odłączony od sieci, najpierw odłączamy klemę ujemną, a potem klemę dodatnią (czyli w odwrotnej kolejności niż miało miejsce ich podłączanie do akumulatora).
Zobacz: Jak „odpalić” samochód z rozładowanym akumulatorem?
Nie zawsze jednak każdy potrafi zapamiętać tę prostą kolejność. Aby mieć pewność, osobiście stosuję swoją zasadę, która pozwala mi zapamiętać tę czynność. Jeśli podłączamy jakąkolwiek klemę do akumulatora to tak jakbyśmy ją DODAWALI ją do niego czyli zaczynamy od (+), a jak odłączamy prostownik to tak jakbyśmy ODEJMOWALI klemę od niego czyli zaczynami od (-).
Gdzie ładować akumulator?
Chcą naładować akumulator, należy przemyśleć miejsce, w którym to wykonamy. Ładowanie na zewnątrz przy niskich temperaturach jest najmniej efektywne. Dlatego warto robić w pomieszczeniach, w których temperatura oscyluje wokół 20 stopni C. Muszą być one jednak dobrze wentylowane, bowiem w trakcie ładowania akumulatora wydostają się z niego gazy, które mogą ulec zapłonowi, doprowadzając do eksplozji akumulatora.
Zobacz: Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)
Jest możliwe że zrobiłem zwarcie podlaczajac klema do akumulatora? Bo coś nie chce mi odpalać auto