REKLAMA

Wymiana przedniego błotnika – na czym polega i ile kosztuje?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 23 lutego 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana przedniego błotnika pozornie nie jest zadaniem skomplikowanym, ale jego lakierowanie powinien wykonać doświadczony fachowiec. Ile może kosztować wymiana jednego błotnika oraz jego lakierowanie czyli tzw. robocizna? Jak mocowane są błotniki w samochodzie? Gdzie szukać błotników jeśli nie można ich już kupić w ASO bądź ich cena jest za wysoka? Gruntowna renowacja naszego redakcyjnego Peugeota 406 pozwoliła nam odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Zobaczcie jak my podeszliśmy do tego tematu.

Przednie błotniki to elementy wyjątkowo mocno narażone na uszkodzenia. Drobne obtarcia czy wgniecenia powstałe podczas manewrowania autem, albo korozja spowodowana uderzeniami kamieni lecących spod kół sprawiają, że części te z czasem wymagają naprawy. Sęk w tym, że w przeciwieństwie do tylnych błotników, nie są one trwale zintegrowane z poszyciem dachu i jego słupków. Można je zatem w relatywnie łatwy sposób wymienić na nowe, unikając poważnej ingerencji w konstrukcję nadwozia pojazdu. W przypadku naszego Peugeota 406 oba błotniki nosiły ślady zarówno korozji, jak i parkingowych obcierek. Dlatego musieliśmy je wymienić na nowe i polakierować. Cenę nowego błotnika do swojego auta możesz sprawdzić tutaj

Demontaż przednich błotników

Demontaż przednich błotników w samochodzie to tak naprawdę kwestia odkręcenia kilku śrub. Pamiętać należy jednak, że błotnik przymocowany jest do nadwozia nie tylko 3 śrubami umieszczonymi w komorze silnika, ale i śrubami niewidocznymi na pierwszy rzut oka. Żeby je dostrzec, należy zacząć od demontażu nadkola.

Po jego odkręceniu można zauważyć, że 3 kolejne śruby łączą błotnik ze zderzakiem (przy reflektorze), 2 mocują go do nadwozia tuż przy drzwiach kierowcy, a jedna łączy błotnik z progiem. I tyle. Problem w tym, ze dogodny dostęp do śrub uzyskacie po zdjęciu przedniego zderzaka. Co więcej w Peugeocie 406 dostęp do jednej ze śrub prawego błotnika blokuje filtr paliwa, który umieszczony jest pod błotnikiem. On też musi zostać wcześniej odkręcony.

Zakup błotników – oryginalne z ASO, używane czy zamienniki?

Planowanie wymiany przednich błotników należy jednak poprzedzić weryfikacją dostępności nowych elementów na rynku. W przypadku starszych modeli aut może być z tym poważny problem, bądź ich ceny będą po prostu zaporowe. Oryginalny błotnik do Peugeota 406 kosztuje w ASO 884 zł. A do tego trzeba doliczyć koszt lakierowania i montażu. Używany jego odpowiednik to koszt 180-250 zł. Dlatego my postanowiliśmy zastosować części alternatywne czyli tzw. zamienniki. Skorzystaliśmy z oferty firmy Polcar, największego w Polsce dystrybutora części nadwoziowych. Nowy, nieużywany i przygotowany do lakierowania zamiennik błotnika kosztuje 239 zł czyli prawie 4-razy mniej niż oryginalny element. Różnica ogromna, zwłaszcza w przypadku auta kupionego za 1000 zł, dlatego długo się nie zastanawialiśmy. Sprawdziliśmy tylko klasę jakościową dostępnych zamienników do naszego Peugeota i zamówiliśmy najlepsze z oferowanych (wszystkie części w Polcarze posiadają oznaczenia jakości co ułatwia ich wybór). Auto razem z częściami przekazaliśmy fachowcom z firmy R-MAX, którzy na co dzień zajmują się profesjonalnymi naprawami blacharsko-lakierniczymi. Naprawa naszego Peugeota objęła też inne elementy nadwozia, ale w tym materiale skupimy się na przednich błotnikach.

Dopasowywanie przednich błotników

W związku z tym, że nasze auto nosiło z przodu ślady wcześniejszych napraw blacharskich, nowe błotniki zostały w pierwszej kolejności dopasowane do auta. Doświadczony blacharz musi to zrobić z największą precyzją, aby szczeliny pomiędzy sąsiadującymi elementami były równe i estetyczne. Tym bardziej, jeśli wcześniej samochód był już naprawiany.

Pozwoli to ukryć ślady naprawy oraz sprawi, że auto znowu będzie się dobrze prezentować. Gdy błotniki zostały właściwie dopasowane do nadwozia przez blacharza, zostały ponownie przez niego zdemontowane i przekazane do lakierowania.

Trzeba bowiem pamiętać, że próby dopasowania już polakierowanych błotników zakończyłyby się uszkodzeniem ich powłoki lakierniczej. Dlatego najpierw musi nad nimi popracować blacharz, a dopiero po nim lakiernik.

Lakierowanie błotników

Warto w tym momencie pamiętać o tym, że jeśli element nosi ślady uszkodzeń (rysy, wgniecenia), które powstały np. w transporcie, to najpierw należy uszkodzenia te zaszpachlować, potem zeszlifować papierem ściernym o odpowiedniej gradacji (120, 240), a następnie polakierować cały element podkładem wypełniającym (po wyschnięciu podkład musi zostać zeszlifowany). Dopiero gdy ten etap prac jest wykonany, można przystąpić do lakierowania. Inaczej wszelkie dołki i rysy będą widoczne nawet po lakierowaniu. Po dostarczeniu błotników lakiernikowi, rozpoczęte zostały prace przygotowujące je do malowania. Każdy z błotników został dokładnie oczyszczony za pomocą zmywacza silikonowego, a następnie przetarty ścierką antystatyczną.

Nie zapomniano także o  nałożeniu dodatkowej warstwy masy  bitumicznej na bazie kauczuku od wewnętrznej strony błotnika. Ma ona zabezpieczyć błotnik przed mechanicznymi uszkodzeniami spowodowanymi ruchem nadkola. Gdy błotniki przeschły, zostały polakierowane gruntem koloryzującym.

Dopiero po nim pokryte zostały bazą właściwą (kolorem właściwym) czyli precyzyjnie dopasowanym pod kolor auta lakierem, a na końcu cały błotnik został  jeszcze raz pomalowany, tym razem lakierem bezbarwnym. Oczywiście pomiędzy poszczególnymi etapami nakładania kolejnych warstw lakierów, muszą zostać zachowane technologiczne odstępy czasu, ustalone przez producenta lakieru i podkładu.

Jeśli bowiem nie dojdzie do całkowitego odparowania wody z którejś z warstw lakieru, z czasem zacznie się on łuszczyć i odpadać od błotnika. Po wyschnięciu lakieru, cały element powinien zostać jeszcze spolerowany dla zapewnienia jeszcze lepszego efektu wizualnego. Warto przy tym zauważyć, że nasz Peugeot przeszedł gruntowną odnową lakieru obejmującą prawie wszystkie elementy karoserii.. Jest to istotna informacja, bowiem trzeba pamiętać, że każde lakierowanie błotnika musi być dodatkowo uzupełnione o tzw. cieniowanie sąsiadujących z nim drzwi.

Koszt wymiany błotnika z lakierowaniem

Ile kosztuje wymiana błotnika? Oczywiście wszystko zależy od wyboru miejsca naprawy i zastosowanych części. My zdecydowaliśmy się przeprowadzić prace w niezależnym warsztacie blacharsko-lakierniczym R-MAX. Dlaczego? Z uwagi na doskonałą renomę jaką cieszy się ta polska firma i jej kompleksowy zakres usług. Warto wspomnieć, że R-MAX to jedyna firma tego typu w województwie mazowieckim, która organizuje szkolenia dla przyszłych lakierników zakończone uzyskaniem certyfikatu Ministerstwa Edukacji Narodowej!

Nowe błotniki, zgodnie z tym co napisaliśmy wcześniej, pozyskaliśmy z hurtowni Polcar w cenie 239 zł za sztukę. Łączny koszt wymiany 1 błotnika na nowy zamknął się w kwocie 939 zł wraz z cieniowaniem drzwi. Ile kosztowałaby taka naprawa w ASO?

Wymiana przedniego błotnika Peugeot 406
Usługa/Część Autoryzowany Serwis Obsługi Peugeot (ASO) Niezależny warsztat R-MAX oraz zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów)
Błotnik przedni prawy 884 zł 239 zł
Błotnik przedni lewy 884 zł 239 zł
Montaż i demontaż błotnika 369 zł 250 zł
Lakierowanie błotnika 984 zł (+492 zł cieniowanie drzwi czyli 1476 zł) 300 zł (+ 150 zł cieniowanie drzwi)
Łączny koszt wymiany 1 błotnika 2 729 zł 789 zł (939 zł z cieniowaniem drzwi)

Za sam oryginalny błotnik w ASO zapłacicie 884 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny. Demontaż starego  i montaż nowego błotnika to 369 zł (300 zł netto), lakierowanie elementu to 984 zł (800 zł netto), ale trzeba jeszcze cieniować drzwi co kosztuje 492 zł (400 zł netto). Łącznie 1845 zł. Razem z częściami koszt wymiany 1 błotnika w ASO to 2729 zł!

Ile można zaoszczędzić naprawiając blacharkę auta w niezależnym warsztacie na zamiennikach?

Korzystając z usług niezależnego warsztatu i alternatywnych części zamiennych można zaoszczędzić na wymianie 1 błotnika 1790 zł. W naszym przypadku naprawy poddaliśmy 2 błotniki to oznacza oszczędności na poziomie 3580 zł! Czy warto? Niech każdy odpowie sobie na to pytanie sam. My jednak jesteśmy zadowoleni z efektów, bo udało się przywrócić dawny blask naszemu 23-letniemu Peugeotowi, pokazując jednocześnie Wam wszystkim rozsądne cenowo sposoby naprawy samochodów.

Zobacz: Wymiana czy naprawa zderzaka? Sprawdzamy, którą opcję wybrać!

Artykuł powstał we współpracy z warsztatem napraw blacharsko-lakierniczych 

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
jackBassWasyll Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
jack
Gość
jack

założenie warsztatu to koszt w wys. 20 000 +. Możesz to sfinansować dotacją lub preferencyjną pożyczką.
*** (reklama@dailydriver.pl)

Bass
Gość
Bass

Ważne aby ten baranek od wewnątrz był. A wiecie dlaczego?

Wasyll
Gość
Wasyll

Jak nie było uderzony auto można samemu to zrobić. Kupić element w kolorze i przekręcić.

Aktualności