REKLAMA

Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe? Jak dobrać właściwe?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 24 lutego 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Łańcuchy śniegowe nie są elementem standardowego wyposażenia samochodu. Co więcej nie można ich stosować poza określonymi sytuacjami i na odpowiedniej nawierzchni. Kiedy zatem należy z nich korzystać? Jaki rodzaj łańcuchów wybrać oraz jak je zakładać? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci Norauto.

Stosowanie łańcuchów śniegowych w Polsce określają przepisy ustawy Praw o ruchu drogowym. Wynika z nich, że używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem. Na trasach, na których można korzystać z łańcuchów, znajdziemy znak drogowy C-18. Co więcej droga, na której obowiązuje ten znak, kierowca nie tyle może, co ma obowiązek założenia łańcuchów przeciwpoślizgowych na co najmniej dwóch kołach napędowych. Nakaz przestaje obowiązywać, gdy na trasie pojawi się znak C-19. Jak to jednak wygląda w innych krajach?

Gdzie w Europie łańcuchy śniegowe są obowiązkowe?

W Polsce łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w określonych sytuacjach, ale nie trzeba mieć ich na stale w pojeździe jak gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego. Szykując się do wyjazdu samochodem za granicę np. na ferie zimowe, należy jednak sprawdzić, jakie zasady dotyczące łańcuchów śniegowych obowiązują w danym kraju. Przepisy są bowiem tworzone w oparciu o ukształtowanie terenu i klimat panujący w konkretnym państwie. I tak w większości krajów europejskich korzystanie z łańcuchów śniegowych jest dozwolone. Wyjątek stanowi Holandia, gdzie stosowanie ich zostało zabronione.

Z kolei państwach w takich jak Austria, Włochy, Francja, Hiszpania czy Niemcy stosowanie łańcuchów jest określone, podobnie jak w Polsce, konkretnymi znakami drogowymi. Podróż do tych Państw w okresie zimowych, zwłaszcza w obszary górskie, powinieneś koniecznie zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe. Przed wyjazdem do konkretnego państwa warto również sprawdzić, jakiego rodzaju łańcuch jest tam dopuszczony do użytku. Przykładowo w Polsce łańcuchy muszą spełniać normy TUV oraz O-Norm, ale już we Włoszech jest to norma CUNA.

Jakie są rodzaje łańcuchów śniegowych? Które wybrać?

Mimo że zakup łańcuchów śniegowych nie należy do najtańszych, to zdaniem fachowców z Norauto nie warto na nich oszczędzać. Łańcuchy powinny więc być wytrzymałe i spełniać wspomniane wcześniej normy. Naszym zdaniem szukając łańcuchów, warto też sprawdzić, czy mają one polski certyfikat bezpieczeństwa, do którego mamy cały czas największe zaufanie. Najczęściej łańcuchy są wykonane ze stali stopowych, różnice dotyczą natomiast dwóch kwestii: wzorów oraz średnicy oczek – im mniejszy splot, tym większy komfort jazdy. W zależności od modelu łańcuchy śniegowe mogą mieć wzór:

  1. drabinkowy,
  2. rombowy – prosty lub ukośny,
  3. trójkątny.

Za najbardziej uniwersalne uważa się łańcuchy o wzorze rombowym ukośnym, o średnicy oczek ok. 3 mm. Jeśli łańcuchy mają być używane na trasie z dużą liczbą zakrętów, warto sięgnąć po łańcuchy trójkątne. Z kolei łańcuchy drabinkowe nie ograniczają uślizgów bocznych, dlatego lepiej wybierać je tylko w przypadku mało wymagających tras.

Zobacz: Jak otworzyć zamarznięty samochód? Domowe sposoby

Pamiętać należy przy tym, że nie tylko typ łańcuchów ma znaczenie, ale także ich rozmiar. Odpowiednio dopasowane łańcuchy nie będą spadać z koła w trakcie jazdy. Ułatwieniem dla nabywców łańcuchów jest fakt, że niektórzy producenci samochodów określają w instrukcji auta jaki typ łańcuchów jest najbardziej wskazany do danego modelu samochodu. Kierowanie się tymi wskazaniami jest pomocne i może zmniejszyć ryzyko uszkodzenia nadkola czy elementów zawieszenia zamontowaniem niewłaściwie dobranych łańuchów. W skrajnych sytuacjach może nawet dojść do uszkodzenia systemu ABS, ale to naprawdę rzadkość.

Jazda autem z łańcuchami śniegowymi

Poruszanie się autem wyposażonym w łańcuchy śniegowe na kołach powinno odbywać się tylko w wyznaczonych do tego miejscach (określonych znakami) na ośnieżonej drodze. Po wjechaniu na asfalt należy od razu zdemontować łańcuchy. Dostosować należy też prędkość do jazdy z łańcuchami. Wskazanym jest by utrzymywać prędkość nie większą niż 50 km/h. Należy także unikać gwałtownego przyspieszania oraz hamowania. Podjeżdżanie pod krawężniki z łańcuchami może zakończyć się uszkodzeniem ogniw łańcucha, a w efekcie również do uszkodzenia auta.

Po użyciu łańcuchów śniegowych warto sprawdzić, czy nie mają żadnych uszkodzeń, a następnie oczyścić je i osuszyć. Odpowiednia dbałość o łańcuchy sprawi, że będą nam służyć przez kilka sezonów i przydadzą się w czasie niejednego wyjazdu w góry.

Zobacz: Przymarznięte uszczelki drzwi – jak otworzyć auto?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności