REKLAMA

Szyba klejona czy hartowana – jak je sprawdzić i odróżnić ?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 16 kwietnia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak sprawdzić czy szyba auta jest klejona czy hartowana? Które szyby w samochodzie się tłuką? Czym różni się szyba laminowana od hartowanej? Pokażemy Wam na konkretnych przykładach, jak je odróżnić w swoim samochodzie i wskazać, która szyba jest laminowana, a która hartowana. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane, chociaż także i tu zdarzają się pewne wyjątki.

Wbrew pozorom, poszczególne szyby jakie posiada auto nie są wykonane tą samą techniką. Każda z nich pełni bowiem inną rolę dlatego też wymaga się od nich innych właściwości. Z tego powodu np. tylne szyby mogą być mocniej przyciemnione od przednich. Ale przepuszczalność światła to nie jedyny różnica. Szyby mają też inną grubość oraz odmienny sposób wykonania, uwarunkowany m.in. aspektami dotyczącymi bezpieczeństwa jazdy.

Szyba laminowana (klejona) – jak rozpoznać?

W klasycznym samochodzie osobowym można wyróżnić dwa rodzaje szyb samochodowych – laminowane i hartowane. Laminowane, zwane też klejonymi, są znacznie odporniejsze na uderzenia i przede wszystkim nie rozpadają się na drobne kawałki w trakcie kolizji z innym przedmiotem. Dlaczego? Bowiem szyba laminowana zbudowana jest z 2 warstw szkła niehartowanego, pomiędzy którymi znajduje się przynajmniej jedna warstwa folii PVB.

W chwili wypadku folia ta po pierwsze zabezpiecza szybę przez rozpadem na małe, ostre kawałki a po drugie, zwiększa wytrzymałość szyby, ograniczając ryzyko przedostania się do kabiny nawet większych przedmiotów czy kamieni. Szyby klejone stosuje się najczęściej jako szyby przednie czołowe i oznacza się symbolem AS1 (1 określa też największą przepuszczalność światła).

Szyby hartowane w samochodzie

Szyby boczne są najczęściej hartowane. Zrobione z odpowiednio pociętych wcześniej kawałków szkła, przy uderzeniu ulegają rozpadowi na bardzo małe fragmenty o regularnych kształtach i niezbyt ostrych krawędziach. Szyby hartowane są dużo delikatniejsze od klejonych i nawet relatywnie niewielkie uderzenie (punktowe) potrafi rozbić je w drobny mak. Ale jest to cecha wykreowana celowo. W razie wypadku, pasażerowie auta mogą je łatwo zbić i wydostać się z pojazdu, bez ryzyka okaleczenia się i poniesienia większych obrażeń.

Szyby tego typu można wybić nawet pod wodą, co w przypadku tonącego pojazdu decyduje o życiu lub śmierci jego pasażerów. Jeśli sytuacja tego wymaga, a w aucie zatrzaśnięto kluczyki, szybę taką można łatwo zbić, aby dostać się do auta. Ważne aby uderzyć szybę punktowo a nie dużą powierzchnią. Szyby hartowane posiadają oznaczenie AS2.

Oznaczenie AS3 – co oznacza? Jaki to rodzaj szyby?

Na niektórych szybach, głównie tylnych, znaleźć można też oznaczenie AS3. Tego typu szyby mają jeszcze mniejszy wskaźnik przepuszczalności światła (poniżej 70%) co oznacza jeszcze większy stopień przyciemnienia. Ale jaką metodą zostały wykonany?  Oznaczenie AS3 nie definiuje tego wprost. Szyba może być albo klejona, albo hartowana. Nie ma tutaj reguły. Często tego typu oznaczenie spotkacie na oknach dachowych w samochodach, które popularnie nazywa się „panoramami”. Z przyczyn bezpieczeństwa, szyby te są klejone, aby w chwili pęknięcia, nie spadły na pasażerów ich fragmenty. Ale co do zasady AS3 to po prostu mocno przyciemniona szyba.

Zobacz: Jak sprawdzić datę produkcji szyby w samochodzie?

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
adam Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
adam
Gość
adam

Super wpis

Aktualności