Jazda autem bez trzymania rąk na kierownicy? Tak, o ile Twój Ford posiada system autonomicznej jazdy BlueCruise. Jak działa ten układ? W jakich krajach i na jakich drogach można go używać?
Ford ogłosił wprowadzenie epokowego rozwiązania – zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy o nazwie BlueCruise, umożliwiającego jazdę bez korzystania z rąk i reprezentującego Poziom 2 automatyki. System ten został już formalnie dopuszczony do użytku na odcinkach autostradowych w Wielkiej Brytanii i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem wprowadzonym w Europie.
BlueCruise czyli system autonomicznej jazdy Forda
Kierowcy 193 tysięcy samochodów marek Ford i Lincoln wyposażonych w ten system przejechali już ponad 102 miliony kilometrów w Kanadzie i USA. BlueCruise został uznany za Najwyżej oceniony system aktywnego wspomagania kierowcy przez Consumer Report. Technologia Ford BlueCruise 2,3 otrzymała zielone światło od brytyjskiego Departamentu Transportu, co oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie „hands-off, eyes-on” na liczących 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii, które zostały dopuszczone jako Blue Zones.
System BlueCruise ma podnieść na wyższy poziom komfort jazdy i wygodę podróżowania dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy, które monitorują oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe. System może przejąć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i utrzymywaniem bezpiecznej, stałej odległości od pojazdów poprzedzających, a nawet zatrzymać samochód w korku.
Zaawansowany system kamer na podczerwień kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i kontrolę nad prowadzeniem. Właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 w Wielkiej Brytanii będą pierwsi, którzy będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise. Pierwsze 90 dni są wliczone w cenę zakupu pojazdu, a później subskrypcja wynosi 17,99 funtów brytyjskich miesięcznie, umożliwiając elastyczne rozliczenia i urlopowe wypady. Lisa Brankin, dyrektor zarządzająca Ford UK & Ireland, powiedziała, że „Ford BlueCruise staje się pierwszym tego typu systemem jazdy pozwalającym na prowadzenie samochodu bez korzystania z rąk, który otrzymał homologację w Wielkiej Brytanii”.
Jak działa BlueCruise w Fordach?
Aby system BlueCruise działał, kierowca musi trzymać ręce na kierownicy i skupić wzrok na drodze. Kiedy otrzyma wskazówki na ekranie, może na chwilę odłożyć ręce z kierownicy, ale nadal musi patrzeć przed siebie. Dzięki temu pojazd może:
- Utrzymywać prędkość, aż do wybranej maksymalnej prędkości, oraz zatrzymać się, jeśli poprzedzający pojazd zrobi to samo. To ułatwia jazdę na odcinkach autostrady objętych systemem Blue Zone, szczególnie w ruchu płynnym lub korkach.
- Dostosowywać prędkość do ograniczeń sygnalizacji pionowej, takiej jak np. bramy nad pasami drogowymi, a także wykorzystywać inteligentny ogranicznik prędkości 2, który płynnie zwalnia przed ostrymi zakrętami.
- Wybierać pozycję zgodną z oznaczeniami pasów ruchu, w tym wykorzystując funkcję korygowania pozycji na pasie 2. Działanie tej funkcji jest bardziej naturalne dla pasażerów, ponieważ samochód delikatnie odsuwa się od pojazdów na sąsiednich pasach, co kierowcy zwykle robią intuicyjnie, gdy jadą obok większych ciężarówek.
- Pozwalać kierowcy na czasowe przejęcie kontroli nad kierownicą, a następnie automatycznie ponownie aktywować system BlueCruise, jeśli kierowca ponownie odłoży ręce z kierownicy, jadąc na odcinku Blue Zone.
Nowy system Forda, BlueCruise, umożliwia kierowcom prowadzenie samochodu bez konieczności trzymania rąk na kierownicy, jednakże wymaga on utrzymywania wzroku na drodze. BlueCruise automatycznie utrzymuje prędkość poprzedzających pojazdów, dostosowuje ją do ograniczeń pionowej sygnalizacji oraz wybiera odpowiednią pozycję na pasie ruchu, umożliwiając jednocześnie kierowcom tymczasowe przejęcie kontroli nad kierownicą. Czy sprawdzi się w co dziennym użytkowaniu? Czas pokaże.
Zobacz: Oto nowy Ford Bronco i jego szczegółowe dane techniczne!
Dodaj komentarz