REKLAMA

Jak Ford zamierza być neutralny pod kątem CO2 dla środowiska?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 21 marca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Plan Forda zakłada produkcję aut, która będzie neutralna pod kątem emisji CO2 w Europie. Jak zamierza stać się zieloną firmą wśród największych koncernów samochodowych? Stawia na recykling akumulatorów aut elektrycznych, ekologiczne materiały pochodzenia organicznego i Odnawialne Źródła Energii.

Ford ogłosił w lutym 2021 roku, że od 2030 roku będzie miał wyłącznie samochody z napędem elektrycznym, a od 2035 roku będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie – zarówno w łańcuchu dostaw, jak i w logistyce. W 2003 roku firma ustaliła wytyczne postępowania dla dostawców, a w 2021 roku te wytyczne przyjęły formę zasad formalnych. Jak działania zamierza podjąć i w jakim obszarach?

Ekologiczne materiały

Firma Ford używa ekologicznych materiałów w swoich pojazdach od 2007 roku, w tym pianki sojowej, słomy pszenicznej, łusek ryżowych, celulozy drzewnej, włókna kokosowego i plew kawy. Te materiały zmniejszyły emisje gazów cieplarnianych o 108 mln kg i zredukowały zależność od ropy naftowej. Inżynierowie Forda pracują nad rozwojem zrównoważonego plastiku, w tym tworzyw wzmocnionych włóknem alg i żywic polimerowych z surowców odnawialnych.

Zobacz: Zagłówki z soi, reflektory z kawy, tuleje z plastikowych butelek – tak Ford produkuje auta

Firma ma plan całkowitej eliminacji tworzyw sztucznych jednorazowego użytku z globalnej działalności do 2030 roku, a opakowania muszą mieć co najmniej neutralny, a najlepiej pozytywny wpływ na środowisko. Pojemniki używane do transportu są gromadzone i przekazywane innym dostawcom.

Recykling akumulatorów, metali i złomu

Firma Ford prowadzi działania na rzecz recyklingu różnych materiałów, w tym aluminium oraz baterii. W ramach zamkniętego systemu recyklingu aluminium, złom zostaje odzyskiwany podczas produkcji części, oddzielając różne stopy aluminium do ponownego wykorzystania w nowych pojazdach. Dzięki temu oszczędza się 95% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium z surowej rudy. Zamknięty system recyklingu jest używany przez Forda m.in. do produkcji pojazdów Serii F i pozwala odzyskiwać do 9 milionów kg wysokowytrzymałego wojskowego stopu aluminium miesięcznie.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Współpracując z Redwood Materials, Ford odzyskuje ponad 95% materiałów strategicznych z recyklingu baterii, takich jak nikiel, kobalt, lit i miedź, które mogą być wykorzystane w przyszłych produkcjach baterii. Wszystkie te działania prowadzą do minimalizacji ilości odpadów w procesach produkcyjnych i zmniejszenia ilości śmieci trafiających na wysypiska.

Energia odnawialna

Przyjęcie energii odnawialnej jest kluczowym elementem zrównoważonej produkcji. Firma Ford zainwestowała w program MIGreenPower i powiększyła instalację fotowoltaiczną w Michigan, co zwiększyło pozyskiwanie energii słonecznej o prawie 70%. Do 2025 roku, każdy pojazd produkowany w Michigan przez firmę Ford będzie wykorzystywał 100% energii elektrycznej wolnej od emisji dwutlenku węgla. Zakłady Forda w Almussafes są już zasilane energią ze źródeł odnawialnych, a energia zakupiona dla wszystkich zakładów produkcyjnych w Europie pochodzi w 100% z OZE. Firma ma także plany na wprowadzenie energii elektrycznej wolnej od emisji CO2 we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych na świecie do 2035 roku. Projekt w zakresie wykorzystania energii słonecznej jest prowadzony również w zakładach Forda w RPA, gdzie powstały wiaty fotowoltaiczne dla 3 610 samochodów, generujące 35% zapotrzebowania Silverton na energię elektryczną.

Ford zmienia swoje fabryki na całym świecie, aby korzystać z energii elektrycznej bez emisji dwutlenku węgla. Niektóre fabryki, takie jak Dunton i Daventry w Wielkiej Brytanii, Krajowa w Rumunii i wszystkie fabryki w Kolonii w Niemczech, już to robią. Inne fabryki, takie jak Jiangling Automobile Joint Venture w Chinach, planują instalację paneli słonecznych, które będą generować czystą energię i zmniejszą emisję dwutlenku węgla. Fabryka Silverton w Południowej Afryce również dąży do samowystarczalności energetycznej i neutralności emisyjnej. W Argentynie, fabryka Pacheco wykorzystuje już ponad 40% odnawialnej energii elektrycznej i zasadziła las, który ma za zadanie pochłaniać dwutlenek węgla z atmosfery.

Zobacz: Ford wykorzysta drukarki 3D do produkcji aut w Europie

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności