REKLAMA

Czy silnik 2.0 TFSI BWA ma rozrząd na pasku czy na łańcuchu?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 6 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rozrząd w silniku 2.0 TFSI może być na łańcuchu lub na pasku zębatym. Motor ten doczekał się kilku generacji kilkudziesięciu wersji, dlatego istotny jest kod danego silnika, aby określić rodzaj napędu rozrządu. Na nasz warsztat trafiło Audi A3 wyposażone w motor 2.0 TFSI z serii BWA. Jaki rozrząd pracuje w tej wersji?

Wymiana rozrządu to czynność wymagająca precyzji i dokładności. Do tego musi być przeprowadzana regularnie według określonych interwałów. W przypadku rozrządu opartego na łańcuchu moment jego wymiany sugeruje dźwięk wydawany przez rozciągnięte ogniwa łańcucha. W przypadku paska rozrządu sytuacja jest trudniejsza do oceny, zwłaszcza przez amatora, dlatego trzeba się trzymać interwałów jego wymiany zalecanych przez producenta lub doświadczonego mechanika. Czasem założenia producentów są bowiem zbyt optymistyczne, czego dobrym przykładem jest silnik 1.2 PureTech, gdzie producent (PSA/Opel) zalecał wymianę co 180 tys. km  podczas gdy w wielu przypadkach z trudem wytrzymywał przez 80 tys. km.

Rozrząd w 2.0 TFSI BWA

Rozrząd w silniku 2.0 TFSI o kodzie BWA to ciekawa konstrukcja. Stojąc przed komorą silnika, po jego lewej stronie mamy plastikową obudowę rozrządu, pod którą mamy napęd rozrządu oparty na pasku zębatym. Po jego prawej stronie jest natomiast metalowa obudowa, pod którą znajdują wariatory, koła zębate i łączący je łańcuch wraz ze ślizgami i napinaczem. Wymiana rozrządu najczęściej dotyczy paska wraz z pompą wody, ale przy większych przebiegach, lub przy awarii wariatora zaleca się wymianę całego zestawu wraz z łańcuchem.

Koszty wymiany rozrządu są zróżnicowane. Jeśli właściciel zdecyduje się wymienić tylko zestaw paska rozrządu z pompą wody (zamienniki) to zapłaci niecałe 500 zł. Rozszerzenie zestawu o łańcuch z napinaczem podniesie cenę do ok. 700 zł. Ale jeśli niesprawny byłby m.in. wariator, to cena samych części może sięgnąć prawie 2500 zł.

Zobacz: Wymiana paska rozrządu bez pompy wody? Tak też można

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności