REKLAMA

Co to jest KJS? Jak zacząć i jakie wymogi musi spełnić kierowca i auto?

Autor: Marcin Maksymiuk · Zdjęcia: Marcin Maksymiuk · Dodane: 24 września 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak wystartować w KJS? Jakie wymogi musi spełnić samochód i kierowca? Ile kosztuje start w KJS? I co to właściwie jest ten KJS? Temat ten przybliży Wam Marcin, człowiek który jest regularnym gościem różnego rodzaju rajdów i wyścigów samochodowych, także tych adresowanych dla amatorów.

Skrót KJS czyli Konkursowa Jazda Samochodem to nic innego jak jazda samochodem po zamkniętym obiekcie, trasie lub torze na czas. Do pokonania mamy zazwyczaj kilka krótkich prób sprawnościowych (PS). W porównaniu do innych dyscyplin motorsportu, KJS-y są dyscypliną dla kierowców amatorów, w której nie trzeba mieć licencji rajdowej ani auta przygotowanego przez profesjonalny warsztat rajdowy wartego kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy złotych. Wystartować można nawet skromnym Fiatem 126p. – tak jak Kajetan Kajetanowicz – trzykrotny rajdowy mistrz Europy, który swoją rajdową przygodę rozpoczynał właśnie w KJS! Mówi się, że motorsport jest sportem dla ludzi zamożnych. Nic bardziej mysiego. W KJS można startować autem za kilkaset złotych!

Jak i gdzie odbywa się KJS?

Impreza KJS musi składać się z min. 6 prób sprawnościowych, o łącznej długości nie przekraczającej 25 km. Pojedyncza PS (próba sprawnościowa) nie może być dłuższa niż 2 km, chyba że organizowana jest na torze posiadającym aktualną licencję Polskiego Związku Motorowego. W takim przypadku PS nie mogą być dłuższe niż 4,2 km.

Zobacz: PZM opublikował nowy kalendarz rajdów i wyścigów na 2020 rok!

Poza torami, KJS organizowane są przeważnie na parkingach lub dużych placach, na których trasa wyznaczona jest za pomocą pachołków, opon lub beczek. Jeżeli PS odbywa się na zamkniętej drodze publicznej, musi być zabezpieczona w samochód ratownictwa drogowego, karetkę pogotowia z dwoma ratownikami medycznymi, itd. (wg regulaminu PZM), a przeciętna prędkość na poszczególnych PS nie może przekraczać 45 km/h.

Kto może pojechać w KJS?

W KJS-ach załogę stanowi kierowca i pilot. Kierowcą może zostać każdy kto posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdu , czyli ważne prawo jazdy kat. B. Nie potrzebujemy żadnej licencji, nie musimy przynależeć do żadnego automobilklubu. Jeżeli starujemy samochodem którego nie jesteśmy właścicielem, potrzebujemy pisemnej zgody właściciela pojazdu na udział w zawodach. Pilotem natomiast zostać może każdy kto ukończył 17 lat, nie trzeba posiadać prawa jazdy. Zadaniem pilota jest poprowadzić kierowcę przez próbę sprawnościową tak aby kierowca wiedział w którą stronę skręcić i czego może się spodziewać na następnym zakręcie. Pilot powinien być osobą dobrze orientującą się w terenie, zorganizowaną i stanowczą, ale zachowującą spokój.

Jak wziąć udział?

Konkursową Jazdę Samochodem organizują lokalne automobilkluby lub koła motoryzacyjne. Ich listę znajdziesz na stronie Polskiego Związku motorowego. Wystarczy wejść na stronę lokalnego klubu i zobaczyć kiedy startuje najbliższa impreza. Koszt wzięcia udziału w takiej imprezie to wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Już dziś zapraszamy na KJS, którego redakcja DailyDriver.pl jest patronem medialnym: „Rajdowe Kryterium Orlika 2020” organizowane przez AMK Rzemieślnik w Przasnyszu, w dniach 10-11 października.

Wymogi dotyczące samochodu?

W KJS nie ma tak wymagających i restrykcyjnych przepisów co do samochodów, jak w rajdach rangi Mistrzostw Polski. Wystarczy, że auto którym chcemy pojechać posiada dowód rejestracyjny z ważnymi badaniami technicznymi oraz ubezpieczeniem OC. Zalecane jest posiadanie polisy NNW dla kierowcy i pilota. Każdy samochód zostanie poddany przed startem badaniu kontrolnemu BK 1, więc auto niespełniające regulaminu nie zostanie dopuszczone.

Zobacz: Przedłużenie licencji rajdowej lub wyścigowej od PZM

Jeżeli chodzi o dodatkowe wyposażenie samochodu, to musimy posiadać gaśnicę o masie min. 1 kg, która musi być solidnie zamocowana minimum jedną opaską z zapięciem, umożliwiającym jej szybkie wyjęcie z mocowania oraz apteczkę z odpowiednim wyposażeniem medycznym. Koła muszą być takie same na każdej z osi (felga i opona), a przedmioty w bagażniku solidnie zamocowane. Opony muszą posiadać znak homologacji E. Jak widać nie są to wygórowane wymagania. Startować możemy nawet autem, którym dojeżdżamy na co dzień do pracy.

Podział na klasy

Posiadając auto z silnikiem o pojemności 1200 cm3 ciężko nawiązać równomierną walkę z autami z o pojemności 2000 cm3, nie mówiąc już o autach z napędem na 4 koła lub turbo doładowanych. Dlatego też auta podzielone są na kilka klas, w zależności od pojemności silnika, czy rodzaju napędu. Najczęściej są to klasy:

  1. Klasa 1: do 1150 cm3
  2. Klasa 2: od 1151 cm3 do 14003
  3. Klasa 3: od 1401 cm3 do 1600 cm3
  4. Klasa 4: od 1601 cm3 do 2000 cm3
  5. Klasa 5: powyżej 2000 cm3

Samochody posiadające silniki turbodoładowane startują w klasie pojemnościowej wynikającej z pomnożenia nominalnej pojemności silnika, wg schematu PZM:

  1.  z zapłonem ZI x współczynnik 1,7 (benzyna)
  2.  z zapłonem ZS x współczynnik 1,5 (diesel)

Np. samochód z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1200 cm3 startował będzie w klasie 5 (1200 cmx 1,7 = 2040 cm3). Możemy spotkać się też z klasą 4×4 w której startują auta napędzane na 4 koła oraz klasą GOŚĆ dla zawodników posiadających licencję chcących wystartować w zawodach KJS. Podział jest elastyczny i może wyglądać inaczej na różnych imprezach. Zależne jest to od liczby uczestników i aut w poszczególnych klasach, rangi imprezy czy organizatora. Jeżeli w ciągu dwóch sezonów minimum czterokrotnie ukończymy KJS, możemy starać się o licencję kierowcy rajdowego RN. Aby ją otrzymać trzeba ukończyć dodatkowo jednodniowe szkolenie oraz zdać egzamin przed komisją PZM.

Co można wygrać w KJS?

W tej kwestii dużo zależy od sponsorów. Zazwyczaj imprezy tego rodzaju sponsorują firmy związane z motorsportem, wygrać więc można oleje silnikowe, akumulatory czy vouchery na myjnię. Biorąc udział w Konkursowej Jeździe Samochodem organizowanej przez okręgowy automobil klub, zajmując miejsca na podium możemy wygrać pamiątkowy puchar lub medal którym możemy pochwalić się wśród znajomych czy rodziny. Jednak nie nagrody rzeczowe są tutaj najważniejsze. Liczy się przede wszystkim adrenalina, dobra zabawa i zdrowa rywalizacja z innymi kierowcami.

Podsumowując, aby wziąć udział w KJS nie trzeba mieć auta rajdowego, ani potężnego zaplecza finansowego. Nie musimy też posiadać specjalnej licencji. Wystarczy samochód, którym jeździmy na co dzień w dobrym stanie technicznym, odrobina chęci i odwagi. A potem pozostaje już tylko stanąć na starcie rajdu  i poczuć się jak prawdziwy kierowca rajdowy!

Zobacz: Jak wyścigi samochodowe wpływają na rozwój aut osobowych?

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily DriverKarol Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

Świetny artykuł! Sam myślę na poważnie o tym, żeby spróbować swoich sił w tym sporcie, oczywiście czysto amatorsko. Stąd moje pytanie- co z kaskiem? Myślę o zakupie czegoś trwałego na lata, ale nie mam wielkiego rozeznania. Dużo osób poleca tę firmę *** ale chcę jeszcze przed zakupem zebrać jak najwięcej opinii. Może miał pan styczność z tym sklepem, albo jest w stanie mi coś doradzić. Z góry wielkie dzięki.

Aktualności