Kilka lat nie jest płacone OC – czym to grozi? Czy kara za brak OC się sumuje za kilka lat? Okazuje się, że niektórzy właściciele samochodów nie kupowali OC przez dwa, trzy lub więcej lat. Co w takim przypadku robić? Z jaką kara trzeba się liczyć?
Początek przyszłego roku przyniesie kolejny wzrost stawek karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do takiej corocznej podwyżki kar za brak OC. Trzeba jednak odnotować, że wzrosty kar z początku 2020 r. będą wyjątkowo duże. Wynika to z faktu, że znacząco wzrośnie minimalne wynagrodzenie będące podstawą do wyznaczania stawek karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W Internecie nietrudno jest odnaleźć wspomniane stawki karne na 2020 r.
Zobacz: Jak uzyskać zwrot składki z ubezpieczenia OC i AC?
Znacznie trudniejsze jest jednak znalezienie odpowiedzi na inne ważne pytanie nurtujące kierowców. Takie osoby dość często zastanawiają się bowiem, czy nieposiadanie obowiązkowej polisy OC w dwóch latach (np. na przełomie 2019 r. oraz 2020 r.) skutkuje koniecznością zapłaty podwojonej kary. Na to pytanie odpowiadają eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC jest zwykle szybko wykrywany
W pierwszej kolejności warto przypomnieć, że obecnie przypadki długotrwałego nieposiadania obowiązkowego OC są dość rzadkie. Wynika to z faktu, że system kontroli staje się coraz skuteczniejszy. Jeszcze dziesięć lat temu kierowca mógł przez dłuższy czas bezkarnie jeździć bez ubezpieczenia OC, jeśli tylko udawało mu się unikać wypadków oraz kontroli drogowych. Te czasy są już jednak odległym wspomnieniem. Warto zdawać sobie sprawę, że obecnie większość przypadków nieposiadania obowiązkowej polisy OC jest wykrywanych zdalnie. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) dysponuje bowiem skutecznym narzędziem wyszukującym przerwy w ciągłości ubezpieczenia komunikacyjnego.
Tak zwany wirtualny policjant UFG bez problemu zidentyfikuje kierowcę, który jeszcze kilka dni temu posiadał obowiązkowe OC, a teraz nie ma już wymaganej ochrony (np. po wygaśnięciu ubezpieczenia kupionego razem z autem). Skuteczność opisywanego systemu wynika między innymi z faktu, że wykorzystuje on dane umieszczone w Centralnej Ewidencji Pojazdów
– wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Kara za brak OC dotyczy tylko danego roku kalendarzowego
Wzrastająca skuteczność kontroli prowadzonych przez UFG to z pewnością zła wiadomość dla kierowców, którzy nie posiadają obowiązkowej polisy OC. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl mają jednak również dobre wieści dla takich osób.
Zobacz: Kara za brak OC auta w 2020 roku
Okazuje się bowiem, że stawki karne dotyczą wyłącznie roku, w którym stwierdzono brak obowiązkowego OC. Właśnie dlatego przykładowy kierowca nieposiadający wymaganej polisy w 2018 oraz 2019 roku zostanie ukarany tylko jednokrotnie, jeśli brak OC wyszedł na jaw w bieżącym roku.
Mowa o karze 4500 zł za przerwę w obowiązkowej ochronie wynoszącej ponad 14 dni. Informacje prezentowane w poniższej tabeli mówią, że wraz z początkiem 2020 r. analogiczna stawka wzrośnie do 5200 zł
– podaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Nabywca pojazdu nie musi martwić się o zaległe ubezpieczenie OC
W nawiązaniu do omawianych zagadnień warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt związany z brakiem obowiązkowego ubezpieczenia OC. Mowa o zakupie samochodu albo innego pojazdu mechanicznego (np. motocykla) bez wymaganej polisy OC. Przepisy wskazują, że sprzedawca pojazdu mechanicznego oprócz kluczyków powinien przekazać nabywcy między innymi dowód zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Brak takiego dowodu wykupienia polisy nie skutkuje jednak problemami dla osoby nabywającej pojazd, jeśli tylko obowiązkowe ubezpieczenie zostanie kupione niezwłocznie
– podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Przepisy wskazują, że w opisywanej sytuacji zakup OC powinien nastąpić w dniu zawarcia umowy sprzedaży, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu (zobacz artykuł 31 ustęp 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Warto przypomnieć, że bardzo szybki zakup OC jest możliwy na przykład przez Internet. Nabywca pojazdu, który niezwłocznie kupił wymaganą polisę, nie będzie miał żadnych zobowiązań wobec UFG.
Inną kwestią jest ewentualna odpowiedzialność zbywcy nieubezpieczonego pojazdu względem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W tym kontekście warto pamiętać, że sprzedaż auta lub motocykla nie zwalnia z konieczności zapłacenia ewentualnej kary za wcześniejszy brak polisy OC w danym roku
– podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Stawki karne dla kierowców, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego (2019 r./2020 r.) | |||
Stawki karne obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. | |||
Stawki karne obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. | |||
Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu/Przerwa w ciągłości ubezpieczenia | samochód osobowy | samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy | inny pojazd |
powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) | 5 200 zł | 7 800 zł | 870 zł |
4 500 zł | 6 750 zł | 750 zł | |
od 4 dni do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) | 2 600 zł | 3 900 zł | 435 zł |
2 250 zł | 3 380 zł | 380 zł | |
do 3 dni włącznie (ukarany kierowca płaci 20% stawki) | 1 040 zł | 1 560 zł | 170 zł |
900 zł | 1 350 zł | 150 zł |
Tabela: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl
Kupiłam 23 grudnia BMW M3. Niestety miałam wypadek w drodze powrotnej i wyszłam że szpitala dopiero 10 stycznia 2020. Nie unezpieczylam auta OC było ważne do 25 grudnia. To czy mam zapłacić karę i jaka?
Właśnie dlatego przykładowy kierowca nieposiadający wymaganej polisy w 2018 oraz 2019 roku zostanie ukarany tylko jednokrotnie, jeśli brak OC wyszedł na jaw w bieżącym roku.
Czyli ubezpieczam 30 grudnia a jak fundusz wykryje po nowym roku to nie będzie miał podstaw ukarania. Dobrze zrozumiałem?