
Nowe przepisy dotyczące kart kierowców mają umożliwić ich łatwiejszą wymianę na nowoczesne karty G2V2 zgodne z inteligentnymi tachografami drugiej generacji. Zmiany te są szczególnie istotne dla kierowców wykonujących transport międzynarodowy i firm przewozowych, które obecnie zmagają się z ograniczeniami technologicznymi starszych kart G2V1.
Kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe wciąż często korzystają z kart starszej generacji G2V1, które mają ograniczenia techniczne – brakuje im m.in. odpowiednich sekcji do zapisu danych oraz mają znacznie mniejszą pamięć operacyjną. Mimo to obecne przepisy nie pozwalają na ich dobrowolną wymianę wyłącznie ze względu na chęć korzystania z nowszej wersji G2V2. Taka wymiana możliwa jest tylko w przypadku zagubienia, uszkodzenia lub zmiany danych osobowych. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało jednak projekt nowych przepisów, które mają uprościć procedurę i umożliwić wymianę kart z powodów technologicznych, co może mieć istotne znaczenie dla firm transportowych.
Planowane zmiany w przepisach
Projekt zakłada, że kierowcy będą mogli wymieniać starsze karty G2V1 na nowoczesne G2V2 bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków. Nowe karty są w pełni kompatybilne z inteligentnymi tachografami drugiej generacji i umożliwiają m.in. automatyczny zapis przekroczeń granic oraz danych wymaganych przy kontroli drogowej. Obecne regulacje nie pozwalają na taką wymianę, przez co przewoźnicy mają problemy z pełnym rejestrowaniem wymaganych danych. Zmiany w przepisach przewidują również rezygnację z obowiązku odsyłania starej karty w przypadku wymiany z powodu zmiany danych administracyjnych lub osobowych, co pozwoli skrócić czas oczekiwania na nowy dokument i zmniejszyć okres, w którym kierowca nie może wykonywać pracy.
Zobacz: Chiny testują drogi magnetyczne dla aut osobowych
Obecnie projekt znajduje się na etapie konsultacji z organizacjami branżowymi. Nowelizacja ma wejść w życie dzień po ogłoszeniu, ale nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie to nastąpi.
Problemy ze starszymi kartami kierowców
Karty G2V1, wydane przed sierpniem 2023 roku w krajach UE, nie są przystosowane do współpracy z najnowszymi tachografami G2V2. Nie posiadają wystarczającej pamięci do zapisu danych, które będą obowiązkowe od 19 sierpnia 2025 roku we wszystkich pojazdach wykonujących międzynarodowe przewozy. Dane branżowe wskazują, że G2V1 stanowią obecnie największy odsetek kart będących w obiegu.
Nowoczesne tachografy rejestrują nie tylko aktywności kierowcy, ale także automatycznie zapisują moment przekroczenia granicy. Starsze karty nie mają jednak odpowiedniej sekcji do przechowywania tych danych, co oznacza, że są one zapisywane wyłącznie w tachografie pojazdu. Jeśli kierowca przesiądzie się do innego pojazdu, jego karta nie zawiera informacji o wcześniejszych przekroczeniach granic. W przypadku kontroli przewoźnik musi wtedy dostarczyć wydruki z danego pojazdu lub odczyty z tachografu, co nie zawsze jest możliwe. Dlatego wielu kierowców nadal wykonuje ręczne wpisy kraju rozpoczęcia przy przekraczaniu granic – tak jak miało to miejsce w starszych systemach. Powoduje to jednak inne komplikacje – ograniczona pamięć kart G2V1 pozwala na zapis zaledwie 112 wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, co może być niewystarczające, szczególnie w kontekście przepisów obowiązujących od 2025 roku, które wydłużają okres kontrolny z 28 do 56 dni.
Zobacz: Wynajem ciężarówek za granicą? Nowe przepisy o transporcie drogowym
Dodanie ręcznych wpisów o przekroczeniach granic może więc spowodować przekroczenie limitu dostępnej pamięci, co z kolei naraża przewoźników na kary za brak kompletnych danych podczas kontroli drogowych. W kartach G2V2 problem ten nie występuje – mają one specjalną sekcję do zapisu informacji o przekroczeniu granicy i większą pojemność pamięci.
Dlaczego zmiany są potrzebne?
Wprowadzenie możliwości wymiany kart kierowców na żądanie, bez konieczności ich fizycznego uszkodzenia czy utraty, rozwiąże wiele praktycznych problemów związanych z rejestracją danych. Ułatwi to pracę zarówno kierowcom, jak i firmom transportowym, ograniczy ryzyko kar, a także usprawni procesy kontrolne służb. Proponowane zmiany nie wynikają z niedopatrzeń użytkowników, lecz z technologicznych ograniczeń starszych dokumentów, które nie nadążają za tempem wprowadzanych zmian w systemach telematycznych i przepisach unijnych.
Źródło: Inelo z Grupy Eurowag
Dodaj komentarz