Jakie pojazdy mogą jeździć po buspasie? Jaki mandat grozi za jazdę buspasem przez nieuprawnioną osobę? Kiedy można korzystać z buspasa? Odpowiedzi na te pytania wydają się nam istotne, gdyż rosnący ruch na drogach powoduje, że coraz więcej kierowców decydują się na nielegalną jazdę busapasem. O pomoc w temacie poprosiliśmy naszego prawnika, LEXmana!
W wielu polskich miastach pojawiają się pasy ruchu specjalnie dla autobusów. Buspasy spotykane są jednak nie tylko w dużych miastach jak Warszawa, ale również w całkiem małych. Jakie pojazdy mogą legalnie jechać buspasem? Jaka kara grozi za nieuprawnione korzystanie z buspasa?
Czym jest buspas według polskiego prawa?
Wyznaczanie i korzystanie z buspasa podlega uregulowaniu zawartemu w rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.).
Zobacz: Prawo jazdy od notariusza – sposób na zatrzymanie prawa jazdy?
Wydzielenie pasów ruchu tylko dla autobusów lub trolejbusów jest w opinii ustawodawcy jednym ze środków usprawniających ruch tych pojazdów na obciążonych ruchem ulicach i przyczynia się do poprawy regularności ich kursowania. Samo stosowanie wydzielonych pasów ruchu powinno być poprzedzone wszechstronną analizą warunków ruchu na jezdni, uwzględniającą oprócz natężenia ruchu różnych rodzajów pojazdów także czas przejazdu i czas zatrzymań.
Zobacz: Kto może nie zapinać pasów bezpieczeństwa?
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem buspas powinien mieć szerokość co najmniej 3,0 m i być oddzielony od pozostałych pasów ruchu w tym samym kierunku linią P-1c lub P-2b, a od pasa ruchu w kierunku przeciwnym linią podwójną ciągłą P-4.
Kto może ustanowić buspas?
Buspas może być ustanowiony przez zarządcę drogi. Organy zarządzające ruchem na drogach, właściwe dla dróg danej kategorii, określone zostały w art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który stanowi, że generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych, marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich a starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
Zobacz: Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach – nie ma na nie zgody
Kompetencje wymienionych powyżej organów nie obejmują jednak zarządzania ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu. W takich miejscowościach organem zarządzającym ruchem jest prezydent miasta. Zarządca drogi decyduje również kto może się po takim buspasie poruszać.
Kto może jeździć po buspasie?
Jeżeli buspas jest oddzielony od pozostałych pasów ruchu linią ciągłą, jazda po buspasie jest zabroniona dla wszystkich uczestników ruchu (oprócz autobusów). Korzystanie z buspasa w takich okolicznościach jest złamaniem art. 45 ust. 1 pkt 4 Prawa o ruchu drogowym, który stanowi, że zabrania się wykorzystywania drogi lub poszczególnej jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem.
Za nielegalną jazdę buspasem grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 1 punkt karny
Kto i kiedy może jeździć po busapasie?
Wszyscy jednak wiemy, że powyższe ogólne zasady korzystania z buspasów nie odnajdują zastosowania w praktyce. W zależności od miasta mamy bowiem ustanowione różne wyjątki. Najczęściej dotyczą one taksówek. W niektórych miastach, jak np. Krakowie po buspasach mogą również przemieszczać się motocykliści.
Zobacz: Blokowanie lewego pasa jezdni czyli najgorsi kierowcy w akcji
Niestety nie ma jednego i klarownego przepisu dotyczącego możliwości jazdy buspasem. Żeby prawidłowo poruszać się po tych fragmentach jezdni należy za każdym razem uważnie zapoznać się ze znakiem ustawionym na samym jego początku. To z niego dowiemy się jakie wyjątki ustanowił zarządca drogi na danym pasie jezdni.
Jeżeli buspas jest oddzielony od pozostałych pasów ruchu linią ciągłą, jazda po buspasie jest zabroniona dla wszystkich uczestników ruchu (oprócz autobusów). —czyli policja i karetki nie moga ,ahhha ;]
Dokładnie. Ani radiowozy, ani karetki nie mogą po nim jeździć. Chyba, że poruszają się na sygnale, ale wtedy mówimy już o zupełnie innej sytuacji.
Jak nie ma w pobliżu policji i kamer to każdy może jeździć. Pierwszeństwo mają Janusze w BMW, cudzoziemcy oraz niedzielni kierowcy.