Jak prawidłowo wygląda holowanie samochodu na sztywnym lub giętkim połączeniu pojazdów? Jaka jest wymaga odległość i oznaczenie samochodów? Jakie przepisu obowiązują holowane auto, a jakie holujące? O pomoc w rozwiązaniu tej kwestii poprosiliśmy przedstawicieli polskiej Policji, którzy na co dzień spotykają się z kierowcami, którzy popełniają liczne błędy przy holowaniu aut.
Prędzej czy później, każdy kierowca stanie przed problem technicznym, które unieruchomi jego samochód. Będzie wtedy zdany albo na lawetę, albo na holowanie auta z pomocą drugiego pojazdu. Holowanie dzieli się przynajmniej na dwa typy: holowanie na sztywno lub holowanie z miękkim połączeniem. W zależności od tego nieco inne są wymagania dotyczące holu. Istotne jest też to, czy auto ma sprawne hamulce a czasem nawet jaka jest masa zestawu. Kierowcę obowiązują też specjalne limity prędkości. Ale pokolei.
Holowanie auta – zasady i przepisy
Zacznijmy od tego, że kierowca może holować pojazd silnikowy pod warunkiem zachowania kilku niezbędnych zasad. Przede wszystkim należy pamiętać, że:
- pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania;
- pojazd holujący może poruszać się z prędkością nie większą niż 30 km/h w obszarze zabudowanym;
- pojazd holujący poza obszarem zabudowanym nie może jechać szybciej niż 60 km/h.
Zobacz: Zwrot kosztów holowania z OC sprawcy – ubezpieczyciel musi zapłacić?
Z kolei określone obowiązki wynikające z przepisów prawa ma także pojazd holowany (ten, który uległ awarii) i jego kierowca. Wbrew pozorom osoby bez prawa jazdy nie mogę prowadzić żadnego pojazdu, nawet tego holowanie. Ogólnie rzecz biorąc, pojazd holowany:
- musi być kierowany przez osobę mającą uprawnienia do kierowania tym pojazdem (wyjątkiem jest sposób holowania, który wyklucza potrzebę kierowania pojazdem);
- musi być połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy, a w przypadku holowanego motocykla musi być on połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
- musi być oznaczony odblaskowym trójkątem ostrzegawczym z tyłu po lewej stronie (nie dotyczy motocykla), ewentualnie zamiast tego musi wysyłać żółte sygnały błyskowe (ale nie mogą to być światła awaryjne);
- powinien mieć włączone światła pozycyjne w okresie niedostatecznej widoczności (chyba, że są niesprawne);
- w pojeździe holowanym, w przypadku połączenia sztywnego musi być sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a przy połączeniu giętkim – dwa układy.
Ale to nie koniec. Bardzo istotna jest też odległość od pojazdów. Ten wymóg jest wyjątkowo często pomijamy, co ma niewątpliwy wpływ na bezpieczeństwo zarówno holujących się osób, jak i innych użytkowników drogi czy pieszych.
Holowanie auta – odległość między samochodami
To w jakiej odległości muszą znajdować się od siebie samochody, uzależnione jest od rodzaju połączenia między nimi. Najczęściej spotykane jest połączenie giętkie (miękkie), czyli po prostu klasyczna linka holownicza. Jest dostępna w każdym markecie, ale warto decydować się tylko na te z polskim atestem. Rzadziej spotyka się połączenie sztywne. Odległość między pojazdami:
- w przypadku połączenia sztywnego maksymalnie 3m,
- w przypadku połączenia giętkiego od 4 do 6 m.
Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?
Co ważne, połączenie pojazdów musi być oznakowane naprzemiennie pasami białymi i czerwonymi albo za pomocą chorągiewki czerwonej lub żółtej. Warto też pamiętać, że w sytuacji holowania auta w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Holowanie auta – co jest zabronione?
Trzeba też pamiętać, że są sytuacje, kiedy trzeba zrezygnować z holowania auta. Wtedy trzeba skorzystać z lawety. Polskie przepisy mówią wyraźnie, że zabrania się holowania:
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu z wykorzystaniem linki (połączenia giętkiego), jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika a silnik nie pracuje.
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego (czyli zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego z naczepą).
- pojazdem z przyczepą (naczepą), hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego.
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
Zwłaszcza ten ostatni punkt jest coraz częściej łamany przez kierowców, którzy nie mając doświadczenia z autostradami, zapominają, że w razie awarii jest obowiązek wezwania służb drogowych.
Zobacz: Państwa, w których najłatwiej i najtrudniej zdać prawo jazdy
Dodaj komentarz