REKLAMA

Powstanie system wymiany informacji o samochodach z usterkami

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 20 stycznia 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rząd przyjął projekt ustawy o systemie wymiany informacji o pojazdach z usterkami. Rozwiązanie ma działać na terenie Unii Europejskiej. Ma on jednak dotyczyć samochodów użytkowych, a w założeniach ma skupiać się na wyeliminowaniu z ruchu pojazdów niesprawnych. Chociaż być może nie tylko ich…

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, został dziś (20.01.2020 rok) przyjęty przez Radę Ministrów. Zakłada on wprowadzenie europejskiego systemu wymiany informacji o pojazdach użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki. Nowelizacja jest niezbędna do wdrożenia systemu do polskiego prawa przepisów unijnych.

System informacji o pojazdach z usterkami

Zgodnie z projektem ustawy, prowadzona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego centralna ewidencja naruszeń (CEN) zostanie powiększona o dodatkowe dane, takie jak kategoria pojazdu czy numer VIN, w którym stwierdzono poważne usterki. Mają być one wymieniane między punktami kontaktowymi krajów UE. Wymianę tych informacji ma zapewnić Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Mowa jest o wynikach kontroli pojazdów użytkowanych na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy kategorii: M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4 i ciągników kołowych kategorii T5.

Po kolei. Kategorie M2 i M3 to pojazdy do przewozu osób, posiadające co najmniej osiem miejsc, oprócz siedzenia kierowcy. Z kolei kategorie N2 i N3 to pojazdy do przewozu ładunków, mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 tony, O3 i O4 to przyczepy o maksymalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony, a T5 to ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h.

Zobacz: Kara za cofanie licznika przebiegu od 2019 roku! Więzienie lub grzywna!

Zgodnie z komunikatem prasowym, nowelizacja przepisów ma stworzyć narzędzia do sprawniejszej współpracy Inspekcji Transportu Drogowego z właściwymi organami innych unijnych państw. Co więcej, zaproponowane przepisy maja w teorii przyczynić się do zapobiegania nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym związanej z różnymi poziomami kontroli stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie. Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 9 miesiącach od ogłoszenia. Trzeba jednak też podkreślić fakt, że nowe przepisy mogą też posłużyć do wyeliminowania w przyszłości z dróg pojazdów niespełniających konkretnych wymogów norm emisji spalin. Mimo że w chwili zakupu pojazdu, spełniały one warunki homologacyjne.

Zobacz: Prawo jazdy kategorii B na auta o DMC do 4,25 tony!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności