Jeszcze do niedawna istniała szansa, że od 2017 roku nastąpi obniżka akcyzy na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2,0-litry. Tańsza akcyza miała sprawić, że spadną ceny nie tylko niektórych nowych aut, ale także używanych samochodów sprowadzanych z zagranicy. Oczywiście mowa o tych z dużymi jednostkami napędowymi. Niestety w październiku pojawił się projekt przedstawiający nowe stawki akcyzowe od aut w 2017 roku. Wszystkie stawki akcyzy oraz WZÓR do jej liczenia podane są na końcu artykułu.
Obecnie akcyza na samochody z silnikami o pojemności skokowej większej niż 2,0-litry wynosi aż 18,6 % wartości pojazdu (na pozostałe tylko 3,1%). Wyraźnie wpływa ona na ceny zarówno nowych, jak i używanych pojazdów. Wystarczy, że pojazd otrzyma motor o pojemności nieznacznie przekraczającej dwa litry, a już nakładany jest na niego aż sześciokrotnie większy podatek akcyzowy niż w przypadków pozostałych aut z mniejszymi silnikami.
Zobacz: Nowe stawki akcyzy dla aut w 2017 roku!
Dla ustawodawcy nie ma obecnie znaczenia, czy mowa jest o współczesnym aucie z nowoczesnym motorem wyposażonym w zaawansowane filtry i układ wtryskowy, czy w stary, wyeksploatowany silnik emitujący do atmosfery kilkukrotnie większą ilość sadzy, tlenków azotu i innych substancji rakotwórczych. Co więcej, nie ma też dla niego różnicy czy mowa jest o 8,3-litrowym silniku V10 z Dodge’a Vipera czy o 2,4-litrowym motorze z Hondy Accord. Stawka podatku jest identyczna!
I propozycja: Obniżka akcyzy na samochody z 18,6 % na 8%
W kwietniu pojawiła się informacja, że sytuacja ta ulegnie zmianie. I to zmianie na lepsze. Do Senatu trafił bowiem projekt ustawy, która miał zmienić wysokość stawki akcyzowej dla aut z silnikami o pojemności większej niż 2,0-litry (2000 cm3). Zamiast dotychczasowej, wynoszącej 18,6% wartości pojazdu, nowa stawka miała być obniżona do 4,6 %. Jednak 20 czerwca pojawiła się informacja, że stawka ta miałaby wynieść 8% wartości auta. To oznaczałoby obniżkę aż o 10,6 %. Jak dużo skorzystałby na tej zmianie przeciętny Kowalski? Oto przykład.
model auta | BMW 325i | BMW 325i |
pojemność silnika | 2,5 l | 2,5 l |
stawka akcyzy | 18,60% | 8% |
cena auta w Niemczech | 5000 euro [21200 zł] | 5000 euro [21200 zł] |
cena auta w Polsce po doliczeniu akcyzy | 5915 euro [25 079, 60 zł] | 5400 euro [22 896, 00 zł] |
akcyza | 3 879, 60 zł | 1696 zł |
Różnica w cenie pojazdu kosztującego w Niemczech zaledwie 5000 euro czyli 21 200 zł (kurs 1 euro = 4,24 zł) a zarejestrowanego potem w Polsce sięga kilku tysięcy złotych. Przy obecnych przepisach, właściciel takiego aut musi zapłacić w naszym kraju akcyzę w wysokości aż 3879,60 zł! W myśl nowych przepisów (które jednak nie wejdą w życie, o czym piszemy na końcu artykułu) podatek ten zostałby obniżony do 1696 zł. Kowalski zaoszczędziłby zatem aż 2183,60 zł i mógłby je przeznaczyć na porządny przegląd auta lub wymianę opon. Im większa wartość auta, tym kwota oszczędności będzie większa (kwotowo).
Zobacz: Rejestracja anglika – wymagane zmiany i przeróbki auta
Według Komisji Infrastruktury, która przygotowała projekt ustawy, obecnie nie ma potrzeby utrzymywania tak wysokiej stawki akcyzowej dla samochodów z silnikami powyżej 2000 cm3. Jej zdaniem stawka ta miała swe uzasadnienie, gdy w Polsce produkowano auta z małolitrażowymi silnikami. Miała ona wspomóc sprzedaż samochodów krajowej produkcji.
Produkcji samochodów w naszym kraju zaprzestała fabryka w Warszawie (FSO, później kapitał koreański i ukraiński). Fabryka w Tychach oraz Bielsko-Białej należąca do Fiata zmarginalizowała produkcję do pojazdów niszowych zwalniając znaczną część załogi. Pojazd marki Fiat o dużym potencjale sprzedaży (model Panda III) został z powodów czysto politycznych, wbrew rachunkowi ekonomicznemu i ocenie jakości wytwarzania przeniesiony pod naciskiem włoskiego rządu do Neapolu. Produkcja modelu Forda Ka w Tychach niedawno została zaprzestana.
Co więcej, nawet Komisja Infrastruktury zauważyła, że w motoryzacji nastąpił postęp techniczny i nawet silniki o dużej pojemności skokowej, mogą być bardziej przyjazne środowisku niż przestarzałe jednostki.
Zobacz: Kiedy można nie płacić opłaty recyklingowej za sprowadzone auto?
Silnik zasilany benzyną bezołowiową o pojemności 5000 cm3 nie degraduje środowiska naturalnego substancjami toksycznymi tak jak wszechobecne silniki diesla (1,9 lub 2,0) zwłaszcza bez stosownego filtra w układzie wydechowym.
Osobiście bardzo kibicowałem temu projektowi. W przypadku samochodów sportowych, luksusowych bądź zabytkowych prawie zawsze mamy do czynienia z silnikami o wysokich pojemnościach skokowych. W tym momencie sprowadzenie używanego auta tego typu z zagranicy jest nieopłacalne. Przy cenie pojazdu na poziomie 50 000 zł, koszt samej akcyzy wynosi 9300 zł. A do tego trzeba doliczyć jeszcze szereg innych opłat związanych z transportem i rejestracją auta w kraju. Na całe szczęście od 1 stycznia 2016 roku zmianie uległy także przepisy dotyczące opłaty recyklingowej. Nowe przepisy mogły wyraźnie poprawić sytuację osób poszukujących mniej popularnych aut.
Nowe stawki akcyzowe od aut w 2017 roku!
Pod koniec października (24.10.2016 r.) otrzymaliśmy jednak kolejne informacje dotyczące akcyzy na samochody. Okazuje się, że najprawdopodobniej Ministerstwo Finansów wprowadzi 4 grupy wiekowe samochodów i kilka przedziałów pojemności skokowej silników niezbędnych do wyliczenia akcyzy! To może oznaczać poważne podwyższenie, a nie obniżenie wysokości akcyzy!!! Nowe stawki akcyzowe od aut znajdziecie w poniższym artykule:
Zobacz: Akcyza za samochód 2017 – NOWE STAWKI
AKTUALIZACJA 14 listopada 2016 roku
Ministerstwo Finansów chce podwyższyć powyższe stawki do nawet 56 000 zł! Opracowało specjalny wzór do liczenia akcyzy. O tym jak policzyć akcyzę od samochodu w 2017 roku piszemy w poniższym artykule:
Zobacz: Nowa akcyza 2017 od samochodów – mamy WZÓR do jej liczenia!
PS. Przypadek sprawił, że informacja została przeze mnie podana 1 kwietnia. Nie jest to jednak żart. Informacja jest autentyczna i została przekazana mi przez członka Komisji Infrastruktury, który przygotowywał projekt zmian w ustawie.
PS2. Jeśli chcesz być na bieżąco w sprawie akcyzy, polub nasz profil na Facebooku. Dzięki temu będziesz wiedział o wszelkich zmianach najszybciej. Nasz profil DailyDriver.pl
Dobrze handlarzy u kruci.Akcyza powinna być jeszcze wyższa. Bo starocie przywożą. Auta mają po 400 ts przejachane. Kręcą liczniki i tak oszukują swoich.
Komuna, komuna, komuna…
Jakby zlikwidowali akcyze w ogóle to polaków stać by było na lepsze auta i mniej biurokratów by bylo potrzebnych i prawo by sie uprościło. Same zalety. Ale nie, tylko kombinują jak dopierdolić wyższe podatki bo im na 500+ nie starcza. Zjebany kraj. Zjebany elektorat.
A jaki kraj nie ma biurokracji i podatków? Hongkong? Tam nawet 20 letniego fiata byś nie kupił, bo ceny samochodów są ogromne.
Daily – mam pewne spostrzeżenia dotyczące zmian akcyzowych nad którymi warto sie pochylić, własnie jestem też umówiony na konsultacje z pewnym lokalnym posłem w tej sprawie. 1) oczywiste zmiany przywalą najuboższym (czyli 90% społeczeństwa) oraz pomogą dilerom samochodowym/producentom i zamożnym 2) Ovbecna ustawa wskazuje, że akcyza jest płacona z chwilą przekroczenia pojazdu przez granicę – deklarowany termin, zmiana niesie za sobą duże prawdopodobieństwo że będzie płacona przed 1 rejestracją lub nawet przy pierwszej rejestracji w urzędzie skarbowym. Tym samym obowiązek opłaty będzie spoczywał po stronie właściciela pojazdu czyli z producenta dilera może zostać przerzucony na nowego właściciela świeżutkiego pojazdu. Tym… Czytaj więcej »
Zapraszam wszystkich zainteresowanych protestem przeciw nowej akcyzie na samochody w 2017. Wspólnie zorganizujmy demonstrację, która pokaże rzadącym że są granice ich pazerności. Jesli my tego nie zrobimy, nie zrobi nikt! Zapraszam na „zlawetować rząd” na FB