Obowiązkowa jazda „na suwak” ma upłynnić ruch na polskich drogach. Dziś jest ona często niemożliwa przez tzw. szeryfów, którzy blokują kończące się pasy jezdni. I choć za takie zachowanie przewidziane są mandaty i punkty karne, to nadal jest to problem znaczący. Tak samo jak „korytarze życia”, które także mają być uregulowane prawnie.
Mimo 30 lat transformacji Państwa polskiego, która objęła m.in. szlaki komunikacyjne w kraju, nadal mamy jako kierowcy ogromne braki w wykształceniu. Nie potrafimy zajmować właściwego pasa jezdni czy dostosowywać prędkości do panujących warunków. Co zaskakujące nadal nie wiemy jak zachować się w sytuacji, gdy kończy się dany pas jezdni. Jazda na tzw. suwak jest Nam albo nieznana, albo niezrozumiała, stąd gigantyczne korki i „szeryfowie” dbający o to, by te korki były jeszcze większe. Dlatego zapowiadane przez rząd zmiany w prawie o ruchu drogowym, zakładają wprowadzenie obowiązku jazdy na tzw. suwak. Zdaniem m.in. podinsp. Radosława Kobrysia z Biura Ruchu Drogowego KGP jest to rozwiązanie, które może upłynnić ruch. Oprócz tego rząd zajmie się regulacjami dotyczącymi korytarzy życia, bo problem ten ma ogromny wpływ na jakość pracy i skuteczność działania służb bezpieczeństwa.
Jazda na suwak obowiązkowa!
Na początku lipca Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji międzyresortowych projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który zakłada wprowadzenie obowiązku jazdy na tzw. suwak oraz tworzenie „korytarzy życia” przez uczestników ruchu drogowego. Projekt zmian doczekał się już publikacji na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Zobacz: Sejm zatwierdził zaostrzenie kar dla kierowców!
Ja zauważa m.in. podinsp. Radosława Kobrysia, nowe zapisy prawne powinny usprawnić ruch, mobilizując kierowców do ich przestrzegania. Podkreśla bowiem fakt, że w miejscach gdzie już wcześniej ustawiono znaki nakazujące jazdę na suwak, płynność ruchu uległa zauważalnej poprawie. Dodaje, że
Jest to przepis, który na pewno pomoże, chociażby w przypadku tzw. szeryfów drogowych, czyli kierowców, którzy blokują lewy pas ruchu po to, by nie pozwolić innym dojechać do końca pasa. Pojawienie się znaków informacyjnych o sugerowanej jeździe +na suwak+ spowodowało, że interwencji w stosunku do tamujących ruch było mniej
Podinspektor przypomina jednocześnie, że już kilkadziesiąt lat temu uczono kierowców, iż
zasada zamka błyskawicznego, jak było to nazywane wtedy, a obecnie jazda +na suwak+ to zasada, która pomaga w płynności ruchu, bo rzadziej dochodzi do sytuacji, w których kierowca musi się zatrzymywać.
Zaznaczył, że z kolei korytarze życia są tworzone jako dobry zwyczaj. „Głównie na drogach szybkiego ruchu i to nie tylko poza obszarem zabudowanym, ale w ogóle na drogach dwujezdniowych, gdzie jedna jezdnia ma tylko jeden kierunek”. Podkreślił, że również w tym przypadku regulacje prawne pomogą tym, którzy „nie do końca wiedzą, jak to zrobić. Czasem logika nie wystarczy, czasami potrzebny jest przepis, który wskaże dokładne zachowanie kierującego” – powiedział.
Korytarze życia też obowiązkowe
Zgodnie z projektem, w razie zwiększenia natężenia ruchu utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych, kierujący poruszający się drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku będą mieli obowiązek zjechać jak najbliżej – odpowiednio – lewej i prawej krawędzi jezdni. Natomiast na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku poruszający się skrajnym lewym pasem będzie obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi będą obowiązani do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów.
Proponowane zmiany przewidują też, że jeżeli nie ma możliwości ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem w tym samym kierunku, z powodu utrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem na sąsiednim pasie jest obowiązany umożliwić kierującemu pojazdem na takim pasie z utrudnieniem jego zmianę na sąsiedni. Manewr zmiany pasa powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny.
Kiedy wejdą przepisy dotyczące jazdy na suwak i korytarzy życia?
Jak zaznaczono w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, regulacje dotyczące tworzenia +korytarza życia+ weszłyby w życie od 1 października 2019 r., a dotyczące „jazdy na suwak” po 60 dniach od ogłoszenia. To zróżnicowanie terminu wejścia w życie znowelizowanej ustawy w zakresie powyższych przepisów jest podyktowane potrzebą zapewnienia odpowiedniego odstępu czasowego dla przygotowania i przeprowadzenia działań informujących społeczeństwo o jej przedmiocie. Tak przynajmniej informuje Ministerstwo Infrastruktury w uzadanieniu projektu zmian w przepisach.
Zobacz: Blokowanie lewego pasa jezdni czyli najgorsi kierowcy w akcji
Dodaj komentarz