Toyota uzyskała rządową zgodę na rozpoczęcie produkcji nowej generacji akumulatorów do samochodów elektrycznych oraz kontynuowanie prac nad technologią baterii z elektrolitem stałym. Pierwsze akumulatory nowego typu mają trafić na linie produkcyjne w 2026 roku.
Toyota Motor Corporation poinformowała, że Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii zatwierdziło plany dotyczące rozwoju i produkcji nowoczesnych akumulatorów do pojazdów elektrycznych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem. Zatwierdzenie to zostało przyznane w ramach rządowego programu „Plan zapewnienia stabilnych dostaw baterii”. Certyfikacja dotyczy trzech projektów: produkcji baterii nowej generacji przez spółkę Prime Planet Energy & Solutions, produkcji baterii w zakładach Primearth EV Energy oraz prac rozwojowych i wdrożenia produkcji baterii ze stałym elektrolitem w fabrykach Toyoty. Łączna roczna zdolność produkcyjna tych trzech projektów wyniesie 9 GWh. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2026 rok, z dalszym stopniowym rozwojem.
Znaczenie strategiczne produkcji baterii
Program rządowy, który wspiera stabilne dostawy baterii, opiera się na ustawie o promowaniu bezpieczeństwa gospodarczego. Jego celem jest wzmocnienie krajowej infrastruktury produkcyjnej w obszarze baterii, w tym ogniw, materiałów i maszyn, które uznano za zasoby krytyczne. Produkcja baterii to sektor wymagający zaawansowanych technologii i infrastruktury, co wiąże się z wysokimi nakładami inwestycyjnymi. W związku z tym rząd Japonii wspiera producentów baterii oraz kluczowych dostawców, takich jak producenci surowców i urządzeń przemysłowych, w celu wzmocnienia krajowych możliwości produkcyjnych.
Toyota, inwestując w badania i rozwój oraz zakłady produkcyjne baterii w Japonii, przyczynia się do rozwoju branży i umocnienia infrastruktury produkcyjnej. Firma dąży także do zwiększenia konkurencyjności pojazdów elektrycznych, realizując strategię wielotorowego rozwoju bezemisyjnych napędów, która ma na celu przyspieszenie osiągnięcia neutralności węglowej. Do 2030 roku Toyota planuje produkować 3,5 miliona samochodów elektrycznych rocznie, z czego 1,7 miliona pojazdów będzie powstawać w nowo utworzonej fabryce BEV Factory, wykorzystującej innowacyjne procesy produkcji. Kluczową rolę w zwiększeniu dostępności aut elektrycznych odegra nowa generacja baterii, dzięki której klienci będą mieli większy wybór pojazdów dostosowanych do swoich potrzeb.
Nowa generacja baterii i zasięg 1000 km
Do końca tej dekady Toyota wprowadzi cztery nowe technologie akumulatorów, które zapewnią lepsze parametry ładowania i większy zasięg. Związane są one z nową linią samochodów elektrycznych, których pierwsze modele pojawią się w sprzedaży w 2026 roku. W tym czasie zadebiutuje nowa generacja baterii litowo-jonowych, umożliwiająca przejechanie ponad 800 km, oraz bardziej przystępne cenowo i wydajniejsze baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, oferujące zasięg powyżej 600 km. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km.
Na 2027 rok Toyota planuje wprowadzenie baterii ze stałym elektrolitem, które pozwolą na przejechanie 1000 km, a ich szybkie ładowanie zajmie jedynie 10 minut. Firma pracuje także nad technologią baterii, która umożliwi zasięg przekraczający 1200 km.
Zobacz: Akumulatory ze stałym elektrolitem – zmienią rynek aut elektrycznych?
Dodaj komentarz