REKLAMA

Opel kończy w tym roku 125 lat! Oto tajemnica budynku N10

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Opel · Dodane: 11 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

W tym roku Opel kończy 125 lat. Z tej okazji postanowiliśmy przybliżyć Wam legendarne już biuro projektowe Opla, czyli Design Studio, w którym powstały najciekawsze i najbardziej wizjonerskie auta niemieckiej marki.

Niemiecki koncern Opel produkuje samochody od 125 lat. Pierwsze auto tej firmy powstało w 1899 roku, a dokładnie 60 lat temu, w 1964 roku otwarto Opel Design Studio w Rüsselsheim, pierwsze tego typu centrum projektowe samochodów w Europie. Od tego czasu odpowiada ono nie tylko filozofię designu aut tej marki, ale też za przyszłość jaka widzi się niemieckim projektantom aut. W sobotę, 8 czerwca 2024 r., wraz z klientami, pracownikami i innymi wysokiej rangi gośćmi, Opel świętował dwa jubileusze: 125-lecie produkcji samochodów Opel i 60-lecie Centrum Projektowego Opla.

Wizjonerskie Centrum Projektowe Opla

Rok 1964 był rokiem Igrzysk Olimpijskich – XI Zimowe Igrzyska Olimpijskie zostały otwarte w Innsbrucku, a zaledwie kilka miesięcy później olimpijski znicz zapłonął na XVIII Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Również Rüsselsheim wystosowało zaproszenie na specjalną uroczystość. Po raz pierwszy goście mogli odwiedzić nowe Studio Projektowe Opla zlokalizowane w budynku N10. Dla wielu z nich była to również ostatnia okazja, ponieważ po uroczystym otwarciu futurystycznie wyglądające obiekty zostały ponownie zamknięte dla odwiedzających. Od czerwca 1964 roku opracowywano i decydowano tu o kształtach, kolorach i przeznaczeniu samochodów marki. „Łatwiej dostać się do Fortu Knox niż do N10” – powiedział wtedy jeden z wtajemniczonych.

Oficjalne otwarcie budynku było kamieniem milowym w historii europejskiej motoryzacji. Było to największe studio projektowe należące do producenta samochodów w Europie. Do tego czasu większość europejskich producentów samochodów często zlecała projektowanie nowych samochodów koncepcyjnych zewnętrznym firmom. Północne Włochy, a w szczególności okolice stolicy Piemontu, Turynu, były uważane za mekkę projektowania samochodów. Pietro Frua, Guiseppe „Nuccio” Bertone i Pininfarina założyli swoje firmy tworzące nadwozia samochodowe między Alpami i Apeninami. Byli oni odpowiedzialni za projektowanie wielu nowych modeli i samochodów koncepcyjnych dla różnych producentów samochodów.

Opel Design Studio czyli centrum projektowe w budynku N10

W Rüsselsheim, w budynku znanym jako N10, mieściły się trzy nowe działy. Dział projektowania wnętrz decydował o kształtach i materiałach stosowanych we wnętrzu samochodu, a także projektował siedzenia, zestawy wskaźników i listwy ozdobne. Drugi dział zajmował się nadwoziem. Pracował on nad wyglądem, sylwetką i proporcjami samochodu, nadając każdemu modelowi jego własny charakter. Podczas gdy skupienie się i nacisk na prace projektowe były nowością w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, zlokalizowany w budynku N10 trzeci dział był po prostu odpowiedzialny za pionierskie prace. Po raz pierwszy w Europie Opel stworzył zespół wybitnych projektantów, którzy wykraczali poza granice codziennej działalności i rozwoju znanych serii modeli, skupiając się na przyszłości.

Opel Experimental GT

Aby być na czele przyszłego rozwoju, Opel zbudował własne Advanced Studio będące integralną częścią jego działalności. W 1965 roku, zaledwie rok po rozpoczęciu prac w budynku N10, podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (IAA) zaprezentowano pierwszy projekt działu projektantów i wizjonerów skupionych wokół Erharda Schnella: Opel Experimental GT, pierwszy całkowicie nowy samochód koncepcyjny opracowany przez europejskiego producenta. Po raz pierwszy, renomowany producent samochodów w Europie opracował pojazd, którego jedynym celem było pokazanie możliwości nowych, kreatywnych form. Na żadnym etapie jego rozwoju nie przewidywano wdrożenia go do seryjnej produkcji.

 Opel Experimental GT z 1965 roku

Stało się jednak inaczej. Reakcja mediów i opinii publicznej na to niesztampowe auto o charakterystycznym „kształcie butelki coli” była przytłaczająca. Nikt nie spodziewał się, że Opel może zaprojektować tak ekstrawagancki samochód sportowy. Dlatego też szybko podjęto decyzję, że Opel GT zostanie wprowadzony do produkcji seryjnej. Zaledwie trzy lata po pierwszej niezwykłej prezentacji podczas targów  IAA, prototyp GT w rekordowym czasie przekształcił się w samochód produkcyjny.

Zobacz: Test Opel Corsa 1.2 Turbo

Wizjonerskie podejście centrum projektowego Opel Design Studio było czymś wyjątkowym w Europie w latach 60. ubiegłego wieku. Szybko przekształciło się w europejską szkołę projektowania samochodów, która miała magiczną moc przyciągania najlepszych talentów w branży. Lista dawnych pracowników centrum projektowego wygląda jak lista Who’s Who świata projektowania motoryzacyjnego: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. „Chuck” Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr i Hideo Kodama. Wielu z nich w trakcie swojej kariery pracowało również u innych producentów, kiedy wiele lat później również inne marki założyły własne studia projektowe. Wiele pomysłów, form i założeń projektowych w samochodach powstało w Rüsselsheim i sięga lat sześćdziesiątych XX wieku.

Opel Tech 1 miał imponująco niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,235

Listę ikon designu stworzonych przez Opel Advanced Design Studio na przestrzeni minionych 60 lat trudno przebić pod względem różnorodności. Po Oplu Experimental GT szybko pojawił się Opel CD, opływowe coupé z silnikiem V8 w 1969 r., GT2 z przesuwanymi drzwiami w 1975 r. i niezwykle zoptymalizowany pod względem aerodynamiki Tech1, którego współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,235 był absolutną sensacją na początku lat 80.

Opel Monza Concept z 2013 roku

Opel Monza Concept, zaprezentowany w 2013 roku, dał już przedsmak śmiałego i czystego języka projektowania wyróżniającego obecny design Opla, za który odpowiedzialny był zespół kierowany przez wiceprezesa ds. projektowania Marka Adamsa. W 2018 roku, GT X Experimental było pierwszym prototypem, w którym zastosowano charakterystyczny pas przedni marki Opel Vizor, który wkrótce potem świętował swoją premierę w modelu seryjnym Opel Mokka. Do dziś Vizor jest centralnym elementem stylistyki przedniego pasa samochodu w całej gamie Opla. Ponadto, po raz pierwszy zaprezentowano panel sterowania Pure Panel z szerokimi ekranami dotykowymi, który ogranicza tradycyjne przyciski i pokrętła w kabinie do niezbędnych elementów, a który  można obecnie spotkać w każdym nowym, produkowanym seryjnie Oplu.

Opel GTX Experimental

Obecny styl Opli przedstawił Advanced Design w postaci Opla Experimental. Zaprezentowany w ubiegłym roku samochód koncepcyjny daje wgląd w przyszłość marki. Dzięki imponującym proporcjom, inteligentnym rozwiązaniom aerodynamicznym, wysoce efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni, a także najnowszej technologii oświetlenia i materiałom elektrochromowym, elektryczny Opel Experimental ma prezentować zelektryfikowaną przyszłość motoryzacyjną Opla. Jednocześnie, 60 lat po otwarciu pierwszego centrum projektowego producenta w Europie, projektanci marki Opel już teraz pracują nad projektami motoryzacyjnymi na nadchodzące dziesięciolecia – jaka jest przyszłość marki? Pokażą to ich kolejne projekty.

Zobacz: Czy Opel Astra K 1.4 Turbo ma koło dwumasowe?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności