Nissan, jedne z pionierów elektryfikacji motoryzacji, przyspiesza pełną elektryfikację swojej gamy w Europie. Zamierza wycofać z oferty samochody spalinowe i zastąpić je elektrycznymi modelami.
W wielu krajach trwa dyskusja o zakazie silników spalinowych. Nissan przewidując zmiany, ogłasza plan, który zakłada, że już w 2030 roku wszystkie oferowane w Europie samochody tej firmy będą elektryczne. A to oznacza, że każdy nowy pojazd tej marki będzie już tylko na prąd. Nissan korzysta w tym w celu ze swojego doświadczeniu w projektowaniu tego typu pojazdów i ich produkcji w Wielkiej Brytanii oraz ze swojego zaawansowanego know-how w dziedzinie elektryfikacji.
Nie tylko elektryczne, ale i autonomiczne Nissany
Nissan kontynuuje inwestycje w europejskie centra projektowe i badawcze. Z okazji jubileuszy pracownie te prezentują innowacyjne projekty związane z przyszłymi pojazdami i technologią. Niedawno przy siedzibie Nissan Design Europe nad kanałem Tamiza w Londynie zaprezentowano „Concept 20-23” – sportowy, miejski samochód elektryczny z okazji 20. rocznicy pracowni projektowej.
Zobacz: Nissan rozwija i niebawem wprowadzi lidar do swoich aut
W Nissan Technical Centre Europe, obchodzącym 35-lecie, rozpoczęto badania nad autonomiczną jazdą w warunkach rzeczywistych w projekcie evolvAD, wspieranym przez brytyjski rząd. Inwestycje o wartości przekraczającej 40 mln EUR obejmują m.in. modernizację obiektów i zatrudnienie dodatkowego personelu w Nissan Design Europe oraz wprowadzenie nowych technologii w Nissan Technical Centre Europe o wartości ponad 26 mln EUR.
Rozwijanie nowych typów akumulatorów
Zgodnie z planem Nissan Ambition 2030, firma wprowadzi na rynek 27 zelektryfikowanych pojazdów do 2030 roku, w tym 19 w pełni elektrycznych. Jednocześnie Nissan pracuje nad technologią bezkobaltową, która ma obniżyć koszty akumulatorów o 65% do 2028 roku. Nissan planuje także wprowadzenie na rynek samochodów elektrycznych z akumulatorami typu all-solid-state batteries (ASSB), co pozwoli na rozszerzenie oferty samochodów elektrycznych i poprawę ich osiągów.
Zobacz: Elektryczny Nissan Townstar EV – sprawdziliśmy wersję VAN i Combi
Dzięki ASSB skróci się czas ładowania do jednej trzeciej, co sprawi, że samochody elektryczne staną się bardziej wydajne i dostępne. Nissan spodziewa się, że koszty akumulatorów spadną do 75 USD/kWh do 2028 roku, a w przyszłości nawet do 65 USD/kWh, co uczyni samochody elektryczne bardziej konkurencyjnymi cenowo w porównaniu do tradycyjnych pojazdów benzynowych. Nissan potwierdził już dwa nowe modele elektrycznych samochodów na rynek europejski, w tym miejski hatchback, który zastąpi Nissana Micra, oraz model produkowany w Sunderland, w ramach projektu EV36Zero, który łączy produkcję samochodów elektrycznych, akumulatorów i energię odnawialną.
Postęp elektryfikacji w Europie
W Europie elektryfikacja rynku samochodów postępuje błyskawicznie. W ciągu pięciu lat (2018–2022) sprzedaż pojazdów elektrycznych i zelektryfikowanych wzrosła z 5% do 44% całkowitej sprzedaży, z udziałem aut w pełni elektrycznych wzrosłym z 1% do 12%. Obecnie 16% łącznej sprzedaży Nissana w Europie przypada na samochody elektryczne, a udział pojazdów zelektryfikowanych w całej ofercie ma wzrosnąć do 98% w ciągu trzech lat.
Dodaj komentarz