REKLAMA

Mercedes wprowadza system autonomicznej jazdy 3 stopnia SAE!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mercedes-Benz · Dodane: 1 marca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Mercedes wprowadził system autonomicznej jazdy 3 stopnia SAE jako pierwszy na rynku w USA, a niebawem rozwiązanie trafi też na inne rynki. Układ o nazwie Drive Pilot otrzyma Mercedes Klasy S oraz jego elektryczny odpowiednik czyli Mercedes EQS. Jak działa system Driver Pilot?

Mercedes-Benz wprowadza zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE w Stanach Zjednoczonych, po uzyskaniu zgody od stanu Nevada. DRIVE PILOT, system pozwalający na aktywną jazdę w określonych warunkach, będzie opcją w Klasie S i modelu EQS od 2024 roku. Certyfikacja w Kalifornii planowana jest jeszcze w tym roku. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie klientom dodatkowego czasu, tak istotnego w ich życiu. Certyfikacja systemu w Nevadzie pozwali na międzynarodowe wdrożenie rozwiazania i stanowi nową erę dla branży motoryzacyjnej.

Jak działa Drive Pilot i w oparciu o jakie urządzenia?

DRIVE PILOT umożliwia przejęcie kontroli nad aktywną jazdą na odcinkach autostrad oraz w przypadku zatorów drogowych przy prędkości do 40 mil na godzinę. Przyciski sterujące umieszczone są na kole kierownicy po lewej i prawej stronie. System kontroluje prędkość, odległość od innych pojazdów oraz pas ruchu. Uwzględnia profil trasy, występujące zdarzenia i znaki drogowe. W razie potrzeby potrafi zareagować na nieoczekiwane sytuacje, takie jak manewry omijania czy hamowania. System korzysta z czujników otoczenia, które są wykorzystywane przez systemy pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, ale Mercedes-Benz uważa, że dodatkowe czujniki są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej i warunkowo zautomatyzowanej jazdy.

Zobacz: Autonomiczne auta i ich zalety – przede wszystkim czas

Wśród tych czujników znajdują się LiDAR, kamera w tylnej szybie, mikrofony do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych i czujnik wilgotności nawierzchni. Samochód wyposażony w opcjonalny system DRIVE PILOT otrzymuje również redundantne siłowniki układu kierowniczego i hamulcowego oraz pokładową instalację elektryczną, dzięki czemu może zachować kierowalność i umożliwiać bezpieczne przekazanie prowadzenia kierowcy w przypadku awarii jednego z tych układów. W przypadku gdy kierowca nie przejmie kontroli nad pojazdem, DRIVE PILOT emituje coraz bardziej inwazyjne komunikaty i po upłynięciu określonego czasu kontrolowanie i samoczynnie hamuje samochód aż do zatrzymania, włączając światła awaryjne. System wzywania pomocy Mercedes-Benz zostanie aktywowany, a drzwi zostaną odblokowane w celu umożliwienia dostępu do wnętrza pojazdu osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Precyzyjny system pozycjonowania

Mercedes-Benz wykorzystuje bardzo precyzyjny system pozycjonowania, który jest dużo bardziej wydajny od tradycyjnych systemów GPS, aby dokładnie zlokalizować samochody wyposażone w DRIVE PILOT. Dane zbierane przez różne czujniki, takie jak LiDAR, kamera, radar i czujniki ultradźwiękowe, są uzupełniane o informacje z trójwymiarowej cyfrowej mapy HD, zawierającej informacje o geometrii drogi, charakterystyce trasy, znakach drogowych i szczególnych zdarzeniach.

Omawiana mapa jest przechowywana w centrach danych i stale aktualizowana, a każdy samochód przechowuje również jej kopię w pamięci pokładowej. Zaawansowane funkcje oprogramowania umożliwiają warunkowo zautomatyzowaną jazdę, a algorytmy są realizowane redundantnie w ramach nowoczesnej architektury bezpieczeństwa.

Zautomatyzowana jazda w określonych warunkach

System DRIVE PILOT marki Mercedes-Benz pozwala kierowcom skupić się na innych czynnościach niż prowadzenie pojazdu podczas warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Gdy system jest aktywny, kierowcy mogą korzystać z aplikacji na centralnym wyświetlaczu, które normalnie są zablokowane podczas jazdy bez włączonego układu. DRIVE PILOT to pierwszy na świecie system na trzecim poziomie SAE, który spełnia surowe wymogi prawne UN R157.

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego udzielił homologacji takiego systemu na podstawie rozporządzenia UN R157, umożliwiając Mercedes-Benz oferowanie DRIVE PILOT na międzynarodowych rynkach zgodnie z przepisami, gdzie jest to dozwolone. Warto zaznaczyć, że na poziomie trzecim SAE, system może przejąć pewne zadania związane z prowadzeniem pojazdu, ale kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem w każdej chwili, gdy system zwróci się do niego o interwencję.

Zobacz: Autonomiczne auta niebawem na polskich drogach

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności