Gniazdo ładowania NACS (Tesla) stanie się standardem w samochodach takich koncernów jak Mercedes, Ford czy General Motors. Tesla ma bowiem ogromną sieć ładowania pojazdów w USA, a jej pojazdy biją rekordy sprzedaży, zagęszczając tym samym sieć niezbędnych dla nich ładowarek.
Mary Barra, szefowa największego producenta samochodów w USA czyli General Motors, oficjalnie ogłosiła, że przyszłe samochody elektryczne z koncernu GM będą korzystać z standardu ładowania Tesli (NACS, North American Charging Standard). Wszyscy klienci GM od 2024 roku będą mieć bezpośredni dostęp do 12 000 Superchargerów Tesli w Ameryce Północnej – najgęstszej sieci szybkiego ładowania na kontynencie. Tesla dostarcza około 60 procent wszystkich szybkich ładowarek w USA.
Gniazdo ładowania NACS
Aby umożliwić korzystanie z tej potężnej sieci, obecni właściciele 170 000 elektrycznych aut GM, otrzymają rozwiązanie w postaci adaptera. Nazywa się on „Magic Dock” i łączy gniazdo ładowania CCS1 w samochodzie z wtyczką NACS na Superchargerze Tesli. General Motors rezygnuje także z popularnego w Europie standardu CCS (Combined Charging System) w swoich markach, takich jak Cadillac, Chevrolet, Buick, GMC czy Corvette. GM podąża tym samym za drugim co do wielkości amerykańskim producentem samochodów czyli Fordem, który niedawno też ogłosił techniczne zbliżenie się do ładowarki Tesli.
Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa
Obecnie również Stellantis, koncern europejsko-amerykański, który obejmuje marki takie jak Jeep, Fiat, Peugeot i Opel, rozważa zmianę na standard NACS dla swoich samochodów elektrycznych. Decyzja w tej sprawie jednak nie została jeszcze podjęta. Firma Hyundai również wydaje się być wyczekująca. Koreański producent również zamierza zbadać, czy w przyszłości warto skorzystać z ładowarki Tesli i tym samym korzystać z sieci ładowania Elon Muska w USA.
Firmy przechodzą na standard NACS
Inni producenci samochodów, tacy jak Volvo i Rivian, już dokonali zmiany na standard NACS. Rivian, podobnie jak GM, planuje od 2025 roku przechodzić od gniazda ładowania CCS do gniazda ładowania Tesli NACS i wyposażać swoje pojazdy w to rozwiązanie. Volvo także w tym samym roku zamierza wyposażyć swoje pojazdy w Stanach Zjednoczonych w system ładowania Tesli. Inne marki z koncernu Geely, takie jak Zeekr, Polestar czy Lotus, które również zaprezentowały swoje pierwsze samochody elektryczne, na razie są powściągliwe w tej kwestii. Jednak gdyż modele, takie jak EX90 i Polestar 3, dzielą tę samą platformę, zmiana techniczna powinna przebiegać bez większych problemów.
Nie tylko producenci samochodów decydują się na zmianę standardu ładowania. Również operatorzy stacji ładowania zapowiadają budowę stacji z wtyczką Tesli w USA. Należą do nich takie firmy jak EVgo, które współpracuje ściśle z General Motors i Amazonem, i obecnie obsługuje ponad 850 stacji szybkiego ładowania, oraz Chargepoint, które w USA posiada obecnie ponad 1000 punktów ładowania prądem stałym (DC).
Mercedes z gniazdem ładowania NACS?
Mercedes, po raz kolejny, sięga po technologię Tesli w kwestii ładowania. CEO Mercedesa, Ola Källenius, ogłosił 7 lipca, że klienci Mercedesa w Ameryce Północnej będą mieli dostęp do ponad 12 000 stacji ładowania Tesli od 2024 roku. Ponadto, samochody Mercedesa, sprzedawane w USA i Kanadzie, zostaną od 2025 roku standardowo wyposażone w wtyczkę NACS. W okresie przejściowym pojazdy zostaną wyposażone w adapter od CCS1 do NACS, aby już od 2024 roku można było ładować je na Superchargerach Tesli.
Mercedes idzie jeszcze dalej i planuje zbudować własną sieć ładowania. Na początku 2023 roku producent ogłosił na targach CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas, że zamierza podążać za Teslą i wybudować własną sieć ładowarek. Ogółem Mercedes chce postawić ponad 10 000 stacji szybkiego ładowania w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Do 2027 roku planuje zbudować 400 parków ładowania w USA i Kanadzie z ponad 2500 punktami ładowania. Pierwsze takie punkty mają zostać uruchomione w czwartym kwartale 2023 roku, i – w odróżnieniu od pierwotnie zapowiedzianych kabelków CCS1 – zaczynając od samego początku, w stacjach ładowania Mercedesa będą również wtyczki NACS.
Przejście na NACS w USA jest nieuniknione
To samo dotyczy planowanego joint venture Mercedesa, BMW, GM, Honda, Kia, Hyundai i koncernu Stellantis. Siedmiu producentów samochodów chce zbudować własną sieć ładowania i wprowadzić 30 000 punktów ładowania do 2030 roku. Tutaj producenci zamierzają jednak działać podwójnie i wyposażać swoje punkty ładowania zarówno w wtyczki CCS1, jak i NACS. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to możliwe dzięki jednemu adapterowi, czy będą wymagane dwa kable.
Podobno także koncern Volkswagen, wraz z markami VW, Audi, Porsche i wkrótce Scout, rozważa przejście na standard NACS, jak podaje Reuters 29 czerwca. Ale to wahanie nie potrwa długo. W ramach kar za aferę z emisją spalin w USA, VW założył sieć ładowania Electrify America, która poinformowała już, że od 2025 roku przejdzie na wtyczkę NACS.
Zobacz: Tesla usuwa z rynku auta z darmowym ładowaniem!
Dodaj komentarz