
Zakończenie sprzedaży Hondy Civic Type-R FL5 w Europie to jednocześnie koniec legendarnej serii Type-R na Starym Kontynencie. Wszystko przez normy emisji spalin i Zielony Ład, które rzekomo mają uratować świat przed ociepleniem. Żeby uczcić ostatniego Civica Type-R, Honda wypuści limitowaną serię Ultimate Edition. Czym się będzie różnić od normalnego modelu?
Honda ogłosiła, że produkcja ostatniej generacji Civic Type‑R FL5 zostanie zakończona w Europie z początkiem 2026 roku. To koniec trwającej od 1997 roku epoki najwyżej cenionych, sporotowych Civików — zakończonej niespełna trzyletnim okresem sprzedaży najnowszego FL5, wprowadzonego w 2023 roku. Powodem tej decyzji są coraz bardziej restrykcyjne europejskie normy emisji spalin, z którymi Type‑R nie jest i nie będzie kompatybilny.
Koniec serii Type-R w Europie
Hannah Swift, dyrektorka ds. strategii i produktów na rynku europejskim w firmie Honda Motor Europe, powiedziała:
W ramach pożegnania prawdziwej ikony w europejskiej ofercie samochodów Hondy uznaliśmy, że odpowiednim gestem będzie specjalna odsłona modelu Civic Type R, dzięki której klienci zyskają wyjątkową możliwość uczczenia długoletniej tradycji tego modelu. Branża się zmienia, a nasza gama modeli musi się rozwijać zgodnie z prawodawstwem europejskim. Type R zawsze była wyjątkowym wyrazem naszej pasji do zapewniania emocji z jazdy. Dlatego planujemy świętować dziedzictwo tego modelu w nadchodzących tygodniach i miesiącach.
Zobacz: Test Honda Civic Type-R 2.0 VTEC TURBO
Aby uczcić dziedzictwo i zakończyć erę godnie, Honda przygotowała naprawdę wyjątkowy hołd — Civic Type-R Ultimate Edition. To limitowana seria licząca tylko 40 egzemplarzy dostępnych w całej Europie (w tym 10 sztuk dla Wielkiej Brytanii) . Każdy będzie wyróżniał się malowaniem „Championship White” (biały, kultowy kolor Type‑R), dodatki w czerwonym kolorze, karbonowy spoiler i nakładki na progi, a także czarny dach. We wnętrzu znajdą się specjalne detale, jak projekcja logo Type‑R przy otwieraniu drzwi czy wykończony włóknem węglowym tunel środkowym.
Pod względem technicznym Ultimate Edition zachowuje sprawdzony silnik 2.0 Turbo VTEC o mocy 329 KM, generujący 420 Nm momentu obrotowego, który pozwala na sprint do 100 km/h w 5,4 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 275 km/h. Możliwości tego modelu w zakresie prowadzenia od początku należą do najwyższej ligi czego dowodem niech będzie m.in. jego rekordowy czas na torze Suzuka (2 minuty i 23 sekundy) uzyskany przez auto z przednim napędem. W Wielkiej Brytanii cena serii Ultimate Edition przekroczy £48 900, czyli około 270 tys PLN, co plasuje ją powyżej standardowego FL5‑Type‑R.
Zobacz: Unia Europejska wycofa zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?
Dodaj komentarz