Hyundai musi wycofać Ioniqa w wersji z całkowicie elektrycznym napędem w Korei Południowej i USA. Powodem jest usterka elektroniki sterującej przemiennikiem.
Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) nakazał wycofanie z amerykańskiego rynku elektrycznego Hyundaia Ioniq. Powodem są dwie poważne usterki, mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy tym modelem. Samochód potrafi w trakcie jazdy albo stracić moc, stanowiąc zagrożenie w trakcie manewru wyprzedzania, albo wręcz przeciwnie – zacząć samoczynnie przyspieszać!
Elektryczny Hyundai Ioniq może być niebezpieczny
NHTSA w Stanach Zjednoczonych wraz Hyundaiem przeprowadzają obecnie potężną akcję serwisową, mającą wycofać z ruchu elektryczną wersję modelu Ioniq. Powodem jest usterka elektroniki w systemie magistrali CAN, która może wprowadzić samochód w tryb „fail-safe”. W takim przypadku na instrumentach zapala się symbol EV, a samochód elektryczny jest na drodze tylko z ograniczoną mocą i ograniczonym przyspieszeniem.
Ale to nie koniec problemów. W rzadkich, ale znacznie bardziej niebezpiecznych przypadkach może wystąpić niepożądane, samoczynne przyspieszanie samochodu. I to bez wpływu na to kierowcy. Jednak aby do tego doszło, musi nastąpić mało prawdopodobna sekwencja zdarzeń. Na szczęście zdaniem NHTSA układy hamulcowe i kierownicze pozostają w pełni funkcjonalne w Hyundaiu pomimo usterki.
Zobacz: Superszybki przewód do ładowania aut elektrycznych!
Amerykańska reakcja władz jest następstwem dochodzenia jakie miało miejsce w Korei Południowej, które Hyundai Motor Company przeprowadził między czerwcem a październikiem. To właśnie ono po raz pierwszy potwierdziło występowanie problemu. W rezultacie Hyundai Ioniq zaczął być sukcesywnie usuwany z rynku krajowego od 25 listopada 2021 roku. Na szczęście póki co Hyundai nie wie nic na temat wypadków, pożarów czy obrażeń do jakich mogła się przyczynić wykryta wada pojazdu. Póki co, koreański producent twierdzi, że problem nie został jeszcze zaobserwowany przez właścicieli pojazdu.
Wadliwe egzemplarze, naprawa usterki
Łącznie, w ramach akcji serwisowej w samych tylko Stanach Zjednoczonych, do serwisów musi trafić 2679 samochodów Hyundai Ioniq EV z lat modelowych 2017-2019. Wadliwe egzemplarze zostały wyprodukowane między 21 stycznia 2016 roku a 24 czerwca 2019 roku. W ramach naprawy zaktualizowana ma zostać elektronika silnika, a okablowanie w układzie napędowym zostanie wzmocnione. Na razie nie wiadomo, czy usterka występuję też w samochodach z rynku europejskiego. Temat jest świeży i nieznany centrali w Polsce. Niestety nie jest to pierwszy problem z elektrycznymi Hyundaiami. Wcześniej poważną wykryto m.in. w Konie EV:
Zobacz: Elektryczny Hyundai Kona EV może się zapalić przez wadliwe akumulatory!
Dodaj komentarz